میزان مشارکت انتخاباتی در سه استان سمنان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی

میانگین مشارکت در سه استان سمنان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی به ۴۸ درصد رسید.

سید عباس دانایی دبیر ستاد انتخابات استان سمنان بامداد شنبه  ابراز  داشت: طبق آخرین آمار در دسترس، نزدیک به ۲۸۰ هزار نفر یعنی بالغ بر ۵۴ درصد واجدان شرایط رای دادن در استان سمنان، تا حدود ساعت یک بامداد شنبه در انتخابات شرکت کردند و رای خود را به صندوق ها ریختند.

وی ضمن یادآوری این که آمار دقیق تر روز شنبه به اطلاع مردم سمنان می رسد یادآور شد: از زمان آغاز رای‌گیری تاکنون در استان سمنان با توجه به نسبت واجدان شرایط شرکت در انتخابات مردم شهرستان‌های آرادان ، میامی و سرخه بیشترین مشارکت را داشته‌اند.

دانایی یادآور شد: فرآیند جمع آوری آرا در شعب شهری استان که تا ساعت ۲ بامداد تمدید شده بود، در این ساعت خاتمه یافت ولی اگر افرادی برای مشارکت انتخاباتی در حوزه‌ها حضور داشتند کار رای گیری از آن ها انجام می شود.

وی ادامه داد: با توجه به برگزاری الکترونیکی انتخابات شورای شهر سمنان پیش بینی می شود پس از تایید هیات نظارت و تایید شورای نگهبان، نتایج در ساعت های اولیه صبح شنبه اعلام شود.

دبیر ستاد انتخابات استان سمنان گفت: طبق دستورالعمل ابتدا آرای کتبی انتخابات ریاست جمهوری شمارش می شود و سپس تعرفه های شوراها شمارش خواهد شد.

وی ادامه داد: از ساعت هفت صبح جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ روند برگزاری انتخابات همزمان با سراسر کشور در استان سمنان آغاز شد و مردم استان در لحظات اولیه با حضور چشمگیر خود پای صندوق های رای حاضر شدند.

دانایی اظهار داشت: ۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر در رده‌های مختلف اجرایی شامل هیات‌های اجرایی و بازرسی، ستاد انتخابات، نمایندگان فرماندار، نیروی انتظامی، اعضا شعبه‌ها، کاربران، رانندگان و نیروهای خدماتی برای برگزاری انتخابات سالم در شهرستان سمنان مشارکت کردند.

مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری و دبیر ستاد انتخابات استان سمنان گفت: ۷۷۹ شعبه اخذ رای برای حضور پرشور مردم پای صندوق های رای در استان وجود داشت که از این تعداد ۴۸۳ شعبه اخذ رای شهری و ۲۹۶ شعبه اخذ رای روستایی بود.

۵۱۹ هزار و ۵۴۰ نفر، شامل ۲۶۲ هزار و ۸۱۷ نفر مرد و ۲۵۶ هزار ۷۲۳ نفر زن در استان سمنان واجد شرایط رای دادن بودند.

۱۰ هزار و ۹۰۶ رای اولی در استان حضور داشتند که پنج‌هزار و ۳۳۷ نفر از آنان دختر و ۵ هزار و نفر ۵۶۹ پسر بودند.

۴۹۵ نفر به عنوان نامزدهای شوراهای اسلامی شهر برای دست یافتن به ۱۱۱ کرسی اصلی صلاحیت‌شان احراز شده بود.

۲ هزار و ۲۴۹ نفر نیز برای انتخابات شورای اسلامی روستاهای استان ثبت نام کردند که صلاحیت ۲ هزار و ۷۴ نفر مورد تایید قرار گرفت.

۷۷۹ شعبه اخذ رای دراستان سمنان برای حضور پرشور مردم پای صندوق رای پیش‌بینی شد که از این تعداد ۴۸۳ شعبه اخذ رای شهری و ۲۹۶ شعبه اخذ رای روستایی بود.

انتخابات شورای اسلامی تنها در شهر سمنان به صورت تمام الکترونیک برگزار شد.

مشارکت ۴۶ درصد در کرمانشاه 

«حسین خوش‌اقبال» نیز  اظهار داشت: در این دوره از انتخابات مردم به خوبی نشان دادند که حامی نظام و انقلاب هستند و در مقابل دشمنان به خوبی ایستادگی می کنند.

وی با اشاره به اینکه آمار حضور مردم در این دوره از انتخابات قابل قبول بود، اظهار داشت: دشمنان ایران اسلامی از ماه‌ها پیش از انتخابات روند تبلیغات برای کمرنگ کردن انتخابات را آغاز کردند، با این حال مردم با حضور حماسی خود در این دوره از انتخابات بذر یاس را در دل آنان کاشتند.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه با اشاره به پایان روند رای گیری در تمام شعب اخذ رای استان گفت: عوامل اجرایی انتخابات اکنون در شعب شهری کار شمارش آرا را آغاز کرده‌اند و نتایج از طریق ستاد انتخابات به اطلاع مردم خواهد رسید.

به گفته خوش اقبال در این دوره از انتخابات ۷۲۴ هزار و ۱۶۰ تعرفه رای معادل ۴۶ درصد واجدین شرایط رای استان کرمانشاه مصرف شده است.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با سراسر کشور دیروز (جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ) در استان کرمانشاه آغاز شد و تا ساعت ۲ بامداد امروز ادامه پیدا کرد. 

در این انتخابات یک میلیون و ۵۷۷ هزار و ۶۳۹ کرمانشاهی حق رای داشتند که از این تعداد ۷۸۰ هزار و ۳۲۲ نفر زن و ۷۹۷ هزار و ۳۱۷ نفر مرد هستند. 

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر، ۳۲ بخش، ۸۸ دهستان و هزار و ۷۶۹ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد.

مشارکت ۴۴ درصدی در آذربایجان شرقی

محمدرضا پورمحمدی بامداد شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مشارکت مردم آذربایجان شرقی در انتخابات امروز نسبت به انتخابات مجلس در اسفند ماه ۹۸ بیشتر بوده است.

وی افزود: از ساعت های ابتدایی امروز شاهد حضور گسترده مردم استان در پای صندوق های رای هستیم و امیدواریم کسانی که تاکنون موفق به شرکت در انتخابات نشده‌اند در مهلت باقیمانده به شعب اخذ رأی مراجعه کنند.

 رای‌گیری در آذربایجان شرقی همزمان با سراسر کشور در سه هزار و ۵۲۱ شعبه اخذ رای انجام می‌شود و بر اساس اعلام سامانه ملی ثبت احوال، سه میلیون و ۴۳ هزار نفر در استان واجد شرایط رای‌دادن هستند.

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در تبریز به صورت کاملا الکترونیکی بوده و در ۷۰۰ شعبه با ۲ هزار و ۸۰۰ صندوق الکترونیکی برگزار می شود.

رای گیری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین انتخابات شوراها در تبریز از ساعت هفت صبح جمعه ۲۸ خرداد آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.