اعتراف عجیب رهبر کره شمالی!

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کمبود شدید مواد غذایی در کره شمالی، رهبر این کشور روز پنجشنبه برای نخستین بار به شرایط بحرانی و دشوار پیش روی مردم برای تامین آذوقه و مایحتاج غذایی خود اعتراف کرد.

کیم جونگ اون که در جمع شورای مدیران و مقامات بلند پایه کره شمالی سخن می‌گفت در این خصوص تصریح کرد: «وضعیت غذایی مردم اکنون بسیار دشوار شده‌ است.»

وی افزود: بخش کشاورزی به دلیل توفان‌های سال گذشته که سبب جاری شدن سیلاب‌های گسترده در کشور شد نتوانست به اهداف خود در تولید و تامین میزان مورد نیاز غلات دست یابد.

شرایط موجود در کره شمالی از حیث کمبود آذوقه به گونه‌ای است که برخی گزارش‌ها از افزایش چشمگیر قیمت‌ مواد غذایی حکایت دارد.

پایگاه خبری «ان کی نیوز» NK News به تازگی در گزارشی قیمت هر کیلوگرم موز را در این کشور ۴۵ دلار اعلام کرده است.

سازمان ملل نیز به تازگی در گزارشی ضمن اشاره به مشکلات مربوط به برداشت محصولات کشاورزی در یک دهه گذشته در کره شمالی اعلام کرده بود که از هر ۱۰ نفر، چهار نفر در این کشور از کمبود آذوقه و مواد غذایی رنج می‌برند.

کره شمالی برای جلوگیری از شیوع و گسترش بیماری کووید۱۹ مرزهای خود را به کلی بسته است؛ پیونگ یانگ پیش‌تر اعلام کرده بود که سیاست‌های ویژه مقابله با همه‌گیری بیماری سبب شده تا حتی یک مورد ابتلا به کووید نیز در این کشور ثبت نشود.

بسته شدن مرزها از سوی دیگر سبب کاهش چشمگیر سطح مبادلات تجاری پیونگ یانگ با چین شده؛ کشوری که کره شمالی معمولا برای تامین مواد غذایی، کود و سوخت تا حدود زیادی به آن وابسته است.

تحریم‌های بین‌المللی که به دلیل جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کره شمالی و رهبر آن به این کشور تحمیل شده نیز سهم به سزائی در شکل گیری شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی شهروندان دارد.

سخنان کیم جونگ اون،‌ رهبر خودکامه نظام تک حزبی کره شمالی در جریان نشست کمیته مرکزی حزب کارگر ایراد می‌شد که طی آن مشکلات تامین مواد غذایی طرح و مورد بررسی قرار گرفت.

اعضای کمیته مرکزی حزب کارگر این هفته نشستی ویژه را برای بررسی وضعیت موجود در کره شمالی در پایتخت این کشور ترتیب داده‌‌اند.

آقای کیم در این نشست ضمن اذغان به بحران موجود در کشورش برای تامین مواد اولیه غذایی در عین حال یادآور شد که تولیدات صنعتی این کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته یک چهارم رشد داشته است.

گفتگو و بحث در خصوص روابط با ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی از دیگر موضوعات گنجانده شده در دستور کار نشست کمیته مرکزی حزب کارگر کره شمالی عنوان شده اما جزئیاتی در این خصوص هنوز در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

رهبر کره شمالی پیش‌تر در ماه آوریل طی اقدامی کم‌تر دیده شده به دشواری‌های پیش روی مردم از حیث تامین مواد غذایی اشاره کرده و از مقام‌های دولتی خواسته بود که با «راهپیمایی طاقت‌فرسای» دیگری تا آنجا که ممکن است حتی اندکی از سختی‌ها بر مردم بکاهند.

«راهپیمایی طاقت‌فرسا» اصطلاحی است که مقامات کره شمالی معمولا در اشاره به اقدامات این کشور برای مقابله با قحطی در دهه ۹۰ میلادی مورد استفاده قرار می‌دهند.

کره شمالی در دوره زمانی یاد شده بواسطه سقوط اتحاد جماهیر شوروی سابق و قطع کمک‌های خارجی به این کشور در وضعیت دشواری قرار گرفت.

شمار دقیق افرادی که در آن زمان به دلیل قحطی و گرسنگی جان باختند مشخص نیست اما برخی تخمین‌ها حکایت از کشته شدن دست کم ۳ میلیون نفر دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.