وزیر کشور: تبلیغات از صبح پنجشنبه ممنوع است/ رقابت واقعی بسیار جدی در انتخابات نیست

عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به آغاز رای گیری از ساعت۷ روز جمعه ۲۸ خرداد، اظهار کرد: تبلیغات این انتخابات از ۲۴ ساعت قبل یعنی از ساعت۷ صبح روز پنجشنبه ۲۷ خرداد ممنوع است.

اهم سخنان وزیر کشور  را به نقل از ایسنا، فارس و باشگاه خبرنگاران جوان می‌خوانید؛

* در شرایطی که در بسیاری از جاها داده‌های دسترسی و امکانات توپوگرافی و ناهمواری‌ها و سختی‌های راه را داریم، ولی همه نیروها تلاش خواهند کرد تا انشاءالله در مورد مقرر یعنی در روز جمعه ۲۸ خرداد رای گیری از ساعت ۷ صبح آغاز و تا ۱۲ شب ادامه پیدا کند. ماموران شعب در صورت حضور افراد در شعب و حوزه‌های رای‌گیری تا ۲ بامداد هم آماده دریافت آرا هستند.

* ۶۶ هزار و ۸۰۰ شعبه اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری، و ۷۵ هزار و ۱۵ شعبه هم برای انتخابات شوراهای شهر و روستا داریم. دلیل زیادتر بودن شعب اخذ رای در انتخابات شوراها برای این است که در برخی روستاها فقط صندوق رای سیار برای انتخابات ریاست جمهوری استفاده می‌شود. 

* ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجدین شرایط انتخابات هستند که از این تعداد  ۱ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند. که از این تعداد حدود ٧٠۶ هزار و ٩٨٨ نفر آقایان و ۶۶۵ هزار و ١۶٠ نفر نیز از بانوان هستند. وزارت نیرو مکلف شده به دستور رئیس جمهور برق تمام شعب رای در روز ۲۸ خرداد برقرار باشد. 

* امکان رای دادن تقلبی به دلیل وجود دستگاه‌های آفلاین احراز هویت در انتخابات منتفی است. به دلیل تعطیلی مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها در شرایط کرونایی و محدودیت‌هایی که ما قرار دادیم، باعث شده است شرایط ویژه‌ای در این دوره ایجاد شده است. 

{ در مورد انتشار آمار پائین مشارکت از سوی معاون سیاسی خود } آمار معاون بنده که گفته شد مشارکت بین ۳۷ تا ۴۷ درصد بوده است باید بگویم این آمار برای ۶ تا ۷ روز قبل است، در همان ایام هم آمار ۵۵ تا ۵۹ درصد را هم داشته‌ایم اما معاون سیاسی من متوسط آن  را اعلام کرده بود.

* مهمترین دلایل پائین بودن مشارکت شرایط حاکم بر تبلیغات انتخاباتی است، موضوع دیگر قابل طرح، این است که الان رقابت واقعی بسیار جدی در انتخابات نیست. علی رغم حضور نامزدهایی از تمامی طیف‌های سیاسی، اما بطور مثال در جریان اطلاح‌طلبی نتوانستند به جمع بندی بر نامزدی برسند و حتی پس از دو جلسه، جبهه اصلاحات حمایتی از نامزد خود نداشت، البته الان حمایت‌های پراکنده صورت می‌گیرد که اگر زودتر بود تاثیر بر مشارکت داشت. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.