امیدواری عراق به از سرگیری صادرات گاز از ایران

وزارت برق عراق اعلام کرد پس از توافق با ایران در مورد نحوه پرداخت بدهی به تهران، این کشور امیدوار به از سر گیری کامل واردات گاز از ایران است.

به گزارش نشریه "ارگس مدیا" احمد موسی سخنگوی وزارت برق عراق گفت: وزارت خانه‌های برق و اقتصاد و همچنین رئیس بانک تجارت عراق توافق کرده‌اند تا بدهی‌ها به ایران را در زمان مشخص پرداخت کنند و پس از آن واردات گاز از تهران را از سر بگیرند. 

صادرات گاز ایران به عراق پس از عدم پرداخت بدهی ۶ میلیارد دلاری بغداد به تهران در ماه دسامبر سال گذشته متوقف شد. اگرچه این صادرات چند ماه بعد آغاز شد اما حجم آن‌ها محدود بوده است. 

موسی افزود: واردات کنونی گاز از ایران ۲۰ میلیون متر مکعب در روز است که این مقدار یک سوم قرارداد ۷۰ میلیون متر مکعب در روز مورد نیاز بغداد در روزهای گرم تابستان می‌باشد. اگر واردات گاز از ایران به حجم گذشته خود باز گردد تولید برق عراق به ۲۲ هزار مگاوات افزایش خواهد یافت. 

عراق بر اساس دو قرارداد امضا شده در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ گاز ایران را وارد می‌کند. براساس قرارداد سال ۲۰۱۳، ایران توافق کرده است که ۳۵ میلیون متر مکعب در روز را برای استفاده در نیروگاه گازی ۳ گیگاواتی بیسمایا به عراق صادر کند. این نیروگاه، برق بغداد پایتخت عراق را تامین می‌کند. 

براساس قرارداد سال ۲۰۱۵، ایران و عراق توافق کرده‌اند تا ۲۰ تا ۳۵ میلیون مترمکعب گاز در روز با توجه به نیاز مناطق جنوبی عراق، به این کشور صادر شود. 

آمریکا در مورد تحریم‌های ایران به عراق تخفیف داده است. عراق می‌تواند به واردات گاز و همچنین ۱۲۰۰ مگاوات برق از ایران ادامه دهد. 

دولت عراق برای تامین انرژی خود تحت فشار قرار گرفته است زیرا خدمات پایه‌ای این کشور به دلیل سالها عدم سرمایه گذاری و همچنین مدیریت ضعیف با بحران انرژی مواجه است. 

وزارت برق عراق اعلام کرده قصد دارد بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ حدود ۸.۳ گیگاوات به ظرفیت تولید برق این کشور بیافزاید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.