خواهر مرموز رهبر کره شمالی قدرتمندتر شد

 یونهاپ گزارش داد، گمانه زنی‌ ها بر آن است که جایگاه شماره دو ایجاد شده در کادر رهبری کره شمالی به «کیم یو جونگ» خواهر قدرتمند رهبر این کشور سپرده شود.

کیم یو جونگ یکی از نزدیکترین مشاوران برادرش کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی است؛ موضوعی که او را به قدرتمندترین زن این رژیم تبدیل کرده است.

حزب کنگره حاکم کره شمالی در اقدامی نادر با بازنگری در قوانین خود،‌ پست «وزیر اول» را بعد از جایگاه رهبری ایجاد کرد که توجه زیادی را به این که چه کسی این سمت را به عهده می گیرد جلب کرده است.

در قانون تجدید نظر شده وزیر اول «معاون» دبیرکل است.

«لی جونگ» وزیر اسبق اتحاد به خبرنگاران گفت: در موارد اضطراری، از جمله مواردی که شامل سلامتی رهبر کیم جونگ اون است، کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی احتمالاً این پست را بر عهده خواهد گرفت و موقتاً به عنوان جانشین عمل می کند.

لی خاطرنشان کرد که انتخاب وزیر اول نیازی به افتتاح کنگره حزب ندارد و به راحتی می توان در جلسه عمومی کمیته مرکزی منصوب شد.

وی گفت: این بدان معناست که در صورت بروز اضطرار در کادر رهبری، معاون می‌تواند به سرعت انتخاب شود.

در نشست کنگره در ماه ژانویه، کیم جونگ اون به عنوان «دبیر کل» حزب انتخاب شد.

یک کارشناس برجسته اتاق فکر در این باره اظهار تردید کرده و گفته است که ایجاد موقعیت جدید بخشی از روند گسترده تر اما کم گزارش شده در ساختار قدرت کره شمالی است.

«مون چونگ این» رئیس موسسه سجونگ کره جنوبی، بعدازظهر پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «من فکر نمی کنم که این در مورد تقسیم قدرت باشد ، بلکه در مورد یک هیئت اختیار تصمیم گیری به وزیر اول است. من می گویم که این بخشی از روند عادی سازی حکومت در کره شمالی است.»

خواهر مرموز رهبر کره شمالی کیست؟

کیم یو‌ جونگ در سال ۱۹۸۸ میلادی به دنیا آمد. او یکی از سه فرزندی است که حاصل رابطۀ کیم جونگ ایل، رهبر پیشین کره شمالی با سومین شریک زندگی شناخته شده‌ اش یعنی «کو یونگ هویی» محسوب می‌شوند.

او نیز مانند کیم جونگ اون در سوئیس درس خوانده و سپس با رسیدن برادرش به قدرت در سال ۲۰۱۱ میلادی، به سرعت در سلسله مراتب قدرت پیشرفت کرده است. داشتن مادری مشترک با مرد شماره یک کره شمالی، در افزایش روزافزون قدرت او بی‌ تاثیر نبوده است.

اولین حضور رسمی کیم یو جونگ در رسانه‌ های کره شمالی به سال ۲۰۰۹ میلادی برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که به همراه پدرش از یک دانشگاه کشاورزی بازدید کرد.

پس از آن نیز تا زمان مرگ پدر، کیم یو‌ جونگ پس از برادرش همواره دومین شخصیتی محسوب می‌ شد که رهبر پیشین کره شمالی را در انظار عمومی همراهی می‌ کرد. حتی در عکس‌ های مراسم خاکسپاری نیز او درست پشت سر رهبر کنونی این کشور ایستاده است.

حضور پررنگ خانم کیم در انظار عمومی و محافل قدرت، در دوران زمامداری برادرش بیش از گذشته بود.

او در تحکیم قدرت رهبری برادرش چه در داخل کشور و چه در سطح بین‌ الملل نقش مهمی را ایفا کرد و در زمان اتخاذ تمام تصمیم گیری‌ های مهم نیز همواره در کنار او بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.