وعده خزانه داری آمریکا برای لغو تحریم های ایران

جنت یلن روز پنج‌شنبه در نشست کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا که درباره بحث بر بودجه سال ۲۰۲۲ برگزار شد، این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های ایران با توجه به حمایت آن از حماس و رخدادهای اخیر فلسطین مطرح کرد.


وی افزود: رئیس جمهوری در پی یک مذاکره است که ایران را به پایبندی برجام بازگرداند و نشان ‌دهد که آمریکا هم آماده است تا اقدام مشابهی انجام دهد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا اظهار کرد: ما به دقت تحریم‌هایی که باید برداشته شوند را بررسی می‌کنیم که برداشتن کدام تحریم‌ها در صورت برداشتن گام‌های مناسب از سوی ایران، درست است.

یلن تصریح کرد: اگر ایران به پایبندی کامل به برجام بازگردد، سپس ما هم اقدام مشابه انجام خواهیم داد.

وی به طور کلی درباره استفاده از تحریم اینگونه اظهار نظر کرد که "خزانه داری به استفاده موجه ، استراتژیک و عاقلانه از تحریم‌ها اعتقاد دارد". 

وزیر خزانه‌داری آمریکا اضافه کرد: ما آنها را ابزاری بسیار قدرتمند برای دلسرد کردن بازیگران بدخواه، ارتقای پاسخگویی و پیشبرد تغییرات مثبت در رفتار دشمنان و متخاصمان خارجی می‌دانیم.

یلن در عین حال مدعی شد امکان صدور مجوزهای اوفک به ویژه در موضوعات بشردوستانه وجود دارد و تمام تلاش آنها این است که تحریم‌ها تاثیری بر جریان ارسال نیازهای زندگی وارد نسازد.

وی ادعا کرد این یک اولویت اصلی ما در اعمال تحریم است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا اشاره نکرد مسدود سازی تمام نقل و انتقال پولی برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی حتی در بحبوحه همه‌گیری کرونا، چگونه می‌تواند ادعای وی در بی‌تاثیری تحریم بر جریان انسان‌دوستانه را ثابت کند.

آمریکا از سال ۹۷ پس از خروج از برجام، تروریسم اقتصادی را به منظور به زانو درآوردن مردم ایران اعمال کرد و دولت بایدن هم تا کنون آن را ادامه داده است. 

وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم حماس بدون در نظر گرفته محاصره چندین ساله غزه توسط رژیم صهیونیستی و به خاک و خون کشیدن مردم بی‌گناه آن، یادآور شد که آمریکا می‌کوشد در هماهنگی با شرکای منطقه‌ای اطمینان یابد که فرار از تحریم‌ها برای حماس سخت‌تر می‌شود.

یلن در مورد روسیه هم گفت، خزانه داری "کاملاً متعهد به استفاده از اختیارات وسیع خزانه داری" برای هدف قرار دادن اقدامات مخرب روسیه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.