جن ساکی در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: قرار نیست نتیجه‌ای را قبل از دور پنجم پیش‌بینی کنیم. با این حال به این واقعیت نگاه کنید که در حال آغاز دور پنجم مذاکرات هستند.

سخنگوی کاخ سفید با یادآوری غیرمستقیم بودن این دور از مذاکرات اظهار کرد: این علامتی است که ما همچنان به دیپلماسی ادامه می‌دهیم و معتقدیم که این روش کاملا درست در گام‌های درست است.

ساکی ادامه داد: این مسیر مربوط به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است چرا که ما قبلاً این روند را طی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه مذاکرات زمان‌بر، چالشی و دشوار است، اضافه کرد: گزینه جایگزین، عدم پیگیری مذاکرات دیپلماتیک و پذیرفتن این است که ما از توانایی‌های هسته‌ای ایران درک درست، نظارت و دسترسی نداشته باشیم که شبیه آن چیزی است که ما در چند سال گذشته داشتیم.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: ما بهترین دیپلمات‌هایمان را در این عرصه داریم و می‌خواهیم همکاری خود را با شرکای اروپایی ادامه دهیم تا بتوانیم به آن دست یابیم.

یکی از وعده‌های انتخاباتی جو بایدن، بازگشت سریع به توافق هسته‌ای ایران بود چرا که به اعتقاد وی و سایر مقامات فعلی آمریکا، سیاست موسوم به "فشار حداکثری" در برابر اراده مردم ایران شکست خورده است.

همچنین این سیاست باعث  شد تا ایران در اقدامی جبرانی، محدودیت‌های موجود در توافق هسته‌ای را کنار بگذارد و اکنون به غنی‌سازی ۶۰ درصدی دست یابد. 

با این وجود، اختلاف بر سر برداشتن تحریم‌ها که از نظر ایران باید تایید شدنی و قابل راستی‌آزمایی باشد؛ مهم‌ترین مشکل موجود در مذاکرات وین است که قرار است دور پنجم آن از روز سه‌شنبه آغاز شود.

ایران و آمریکا در این دور از گفت‌وگوها به شکل غیر مستقیم تعامل دارند چرا که با خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷، آمریکا دیگر عضو برجام و کمیسیون مشترک آن نیست و ایران هم نپذیرفته است با تداوم نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از سوی آمریکا، به شکل رو در رو بر سر یک میز بنشیند.

حال آمریکا باید نشان دهد که اراده لازم برای برداشتن همه تحریم‌های ضد ایرانی دوره دونالد ترامپ را دارد یا خیر.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.