الزامات ستاد ملی کرونا برای نامزدهای انتخابات

علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره تصمیمات اتخاذ شده برای انتخابات پیش رو گفت: در خصوص پروتکل‌های انتخابات هدف اصلی ما این است که محیط به گونه‌ای سالم باشد و رعایت پروتکل‌ها به گونه‌ای اطمینان بخش باشد که منجر به مشارکت پر شکوه مردم شود.

وی افزود: پر واضح است که اگر مردم از نظر سلامتی احساس اطمینان نکنند ممکن است برای شرکت در انتخابات تردید کنند. بنابراین باید کاندیداهای محترم کاری کنند که حداکثر رعایت پروتکل‌ها به عمل آید تا مردم با خیال راحت در انتخابات شرکت کنند.  بنابراین ما اصل را بر تبلیغات حداکثری گذاشتیم و تجمعات باید به حداقل برسد.

رییسی تاکید کرد: هرگونه تجمع در فضای بسته برای نامزدها ممنوع است. این اماکن از قبیل سالن اجتماعات، مساجد، سالن ورزشی، سالن پذیزایی و... به جز موارد خاص در صدا و سیما که به شکل نشست خبری و با جمعیت محدود برگزار می‌شود. اما در فضای باز این امکان وجود دارد که نامزدهای انتخاباتی با رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری فیزیکی بتوانند سخنرانی کنند. این مراکز همچون استادیوم‌های روباز، فضای باز مدارس و سایر سازمان‌هایی که چنین محیطی دارند، است.

وی افزود: در  ۸ متر مربع در فضای باز یک نفر حضور داشته باشد. استادیوم‌های ورزشی بزرگ می‌توانند با ۳۰ درصد ظرفیت در فضای باز فعال باشند. مسئولین باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که درب ورود ‌و خروج مجزا باشد تا سبب تجمع نشود و کلیه شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید رعایت شود. وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌هایی که دارای ظرفیت با محیط باز هستند در مراکز استانی و شهری باید با نامزدها همکاری کنند تا مراکز را در اختیارشان قرار دهند. 

رییسی ادامه داد: وزارت کشور و استانداران موظف شدند در هر استان مکان مناسب مطابق با شرایط وزارت بهداشت در اختیار نامزدها قرار دهند. هرگونه تجمع در فضای سربسته ممنوع است. البته برای ستادهای انتخاباتی با توجه به رنگبندی شهرستان‌ها در مناطق قرمز ۱۵ نفر، نارنجی ۲۰ نفر و زرد ۳۰ نفر می‌توانند در فضای بسته با رعایت پروتکل‌ها حضور داشته باشند. هرگونه مراسم استقبال و راه اندازی کارناوال تبلیغاتی ممنوع است.

وی افزود: از طرفی صدا و سیما نقش مهمی بر عهده دارد و برای کاهش تجمعات میزان برنامه‌های خود را افزایش داده است. تقریبا زمان نسبت به دوره قبل ۲ برابر شده است و این بسیار کمک کننده است. برای کاهش تجمعات وزارت ارتباطات موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا اختلال اینترنتی به حداقل برسد.

رئیسی گفت: در انتخابات ریاست جمهوری رئیس ستاد مرکزی و ستادهای استانی و شخص نامزدها باید مسئولیت بپذیرند تا از رعایت پروتکل‌ها اطمینان حاصل کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در زمان رای گیری تعداد صندوق‌ها افزایش یافته و تمهیدی اندیشیده شده که فاصله گذاری برای افرادی که میخواهند رای دهند رعایت شود و صف با فاصله باشد و خط کشی منظمی وجود داشته باشد و بیشتر در فضای باز حضور داشته باشند، درست است که صندوق‌ها ممکن است در فضای بسته باشد اما به گونه‌ای تنظیم کنند که تعداد افرادی که وارد فضای سربسته می شوند حداقلی باشد. امیدواریم با حداکثر تلاش انتخابات پرشور با سلامتی و مشارکت بالا داشته باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.