جزئیات برنامه جدید ناتو در افغانستان

به گزارش وب سایت رسمی ناتو، ینس استولتبرگ دبیرکل ناتو روز جمعه در دیدار با رییس جمهوری فرانسه از فصل جدید برنامه ناتو در افغانستان خبر داد.

ینس استولتنبرگ در پاریس با امانوئل مکرون دیدار و در مورد مقدمات اجلاس آتی ناتو در ۱۴ ژوئن (۲۳ تیر) گفت‌وگو کرد.

دو طرف با توجه به پایان ماموریت پشتیبانی ناتو در افغانستان در مورد مبارزه با تروریسم در عراق، منطقه ساحل و افغانستان گفت‌وگو کردند.

استولتبرگ پس از این دیدار گفت: با پایان دادن به حضور نظامی خود در افغانستان، در حال باز کردن فصل جدیدی هستیم،بر این اساس پشتیبانی آینده ناتو دارای سه رکن اصلی خواهد بود.

دبیرکل ناتو تصریح کرد: نخست ما قصد داریم نهادهای امنیتی افغانستان را پشتیبانی کنیم و در این زمینه به آنها مشاره دهیم. همچنین به طور مستمر از نیروهای امنیتی این کشور پشتیبانی مالی کنیم. دوم اینکه با تمرکز بر نیروهای عملیات ویژه، آموزش نظامی را در خارج از افغانستان ارائه دهیم.  رکن سوم، برنامه ریزی برای تأمین بودجه در زمینه ارائه خدمات از جمله پشتیبانی از عملکرد فرودگاه کابل است.

استولتنبرگ افزود: این برنامه‌ها متفقین ناتو و جامعه بین‌الملل را قادر می‌سازد تا کمک به مردم افغانستان و تلاش‌های صلح ادامه یابد.

دبیرکل ناتو و رییس جمهوری فرانسه همچنین اوضاع اوکراین را بررسی کردند.

استولتنبرگ خاطرنشان کرد، روسیه هنوز نیروهای نظامی بیشتری در اطراف اوکراین دارد.

وی با تمجید از نقش فرانسه در قالب نرماندی، خواستار یک قطعنامه صلح آمیز شد.

 مذاکرات قالب نرماندی شامل نمایندگان چهار کشور آلمان، روسیه، اوکراین و فرانسه که به طور غیر عادی در سال ۲۰۱۴ در نرماندی دیدار کردند و هدف آنها حل و فصل جنگ در دونباس بود.

جنگ دونباس یک درگیری مسلحانه در منطقه دونباس اوکراین، و بخشی از بحران اوکراین و مداخله نظامی روسیه در مرز اوکراین است. از ابتدای مارس ۲۰۱۴ در پی انقلاب ۲۰۱۴ اوکراین و جنبش یورومیدان، اعتراضاتی توسط جدایی‌طلبان مخالف دولت با پشتیبانی روسیه در استان‌های دونتسک و لوهانسک اوکراین که به دونباس معروف بودند، رخ داد.

ستاد فرماندهی مرکزی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) چهارشنبه شب اعلام کرد که تاکنون ۱۳ درصد از عملیات خروج نیروهای ارتش این کشور از افغانستان تکمیل شده است.

قرار است عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان بر اساس دستور ماه گذشته میلادی  «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ماه) تکمیل شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.