اصولگرایان بر کاندیداتوری ابراهیم رئیسی اجماع کردند/ لاریجانی در رقابت می ماند؟

انتخابات‌های ریاست جمهوری برای اصولگرایان فراز و فرودهای فراوانی داشته است و آنها در دو انتخابات اخیر در سال‌های ۹۲ و ۹۶ دو رویکرد متفاوت در پیش گرفتند؛ سال ۹۲ شاهد چند کاندیدایی و عدم اجماع اصولگرایان بودیم که نهایتا در مقابل کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان شکست خوردند، سال ۹۶ هم گرچه اجماع کردند و به وحدت رسیدند اما باز هم بازنده رقابت شدند.

با این حال سبد رای ۱۶ میلیونی ابراهیم رئیسی در انتخابات سال ۹۶ آنها را بیش از پیش امیدوار کرد.

حال حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در واکنش به این پرسش که «تصور می‌کنید اصولگرایان در جریان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم تجربه سال ۹۶ را خواهند داشت یا ۹۲؟»، اظهار کرد: ظاهرا در حال تجربه سال ۹۶ هستیم چرا که همه جریانات اصلی اصولگرایان به یک کاندیدای واحد رسیده اند.

اجماع بر روی رئیسی است

وی گفت: هم شورای وحدت، هم شورای ائتلاف و هم جبهه پایداری همگی اعلام کرده اند که کاندیدایشان آقای رئیسی است، از این جهت اجماع تقریبا حاصل شده و ما هیچ مناقشه ای در این اجماع نمی بینیم. 

لاریجانی در رقابت باقی می ماند

وی درباره حضور دیگر کاندیداهای اصولگرا در جریان انتخابات گفت: به نظر می رسد آقای لاریجانی به احتمال قوی در رقابت انتخابات باقی بماند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که «آیا این شرایط به معنی چند کاندیدایی در جریان اصولگرا نیست؟» تصریح کرد: طبعا اینطور است منتهی وقتی که صحبت از جریانات سیاسی می کنید، ما غیر از این سه جریان، جریان سیاسی دیگری در مجموعه اصولگرا نداریم، که البته آقای لاریجانی برای ما محترم هستند اما اینطور نیست که در این اجماعی که پدید آمده با حضور ایشان تردیدی پدید آمده باشد.

پیروزی اصولگرایان قطعی نیست

هرچند مصباحی مقدم پیروزی اصولگرایان را قطعی ندانست و با اشاره به تجربه انتخابات سال ۱۳۷۶ و پیروزی سیدمحمد خاتمی در برابر کاندیدای اصولگرایان، گفت: نمی توان نتیجه را از پیش به صورت قطعی پیش بینی کرد چون بستگی به رای مردم دارد، ما در انتخابات ۱۳۷۶ هم شاهد بودیم که جریانات اصولگرا روی یک فرد توافق کردند اما فرد مورد توافق آنها رای نیاورد، بنابراین این احتمال را نمی شود نفی کرد.

این عضو جامعه روحانیت گفت: گرچه ظاهر اوضاع سیاسی نشان می دهد که این بار اوضاع اصولگرایان خیلی بهتر از آن دفعه است ولی هیچ تضمینی نیست.

وی در پایان تاکید کرد که شورای وحدت، شورای ائتلاف و جبهه پایداری بر کاندیداتوری آقای رئیسی وحدت و اجماع دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.