گزارش توئیتری ظریف از رایزنی‌ها با مقامات ایتالیا و توافق درباره از سرگیری مناسبات تجاری

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دومین مقصد سفرش به اروپا در رم حضور دارد، در گزارشی توئیتری درباره دیدارهایش با مقامات ایتالیا نوشت: در گفت‌وگو با مقامات سیاسی و تجاری ایتالیا درباره منفعت بزرگ این کشور برای از سرگیری تجارت با ایران توافق شد.وی اعلام کرد که گفت‌وگوهایی عالی با «لویی جی دی مایو» وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا، «روبرتو فیکو» رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا، «پتروچلی» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا و همچنین «ماسیمو دالما» نخست‌وزیر پیشین و «زامپینی» رئیس اتاق بازرگانی ایتالیا و ایران داشته است.

ظریف همچنین عنوان کرد که درباره مسائل منطقه از جمله اوضاع فلسطین نیز با مقامات ایتالیایی بحث و تبادل نظر کرده است.

وزیر امور خارجه دیروز با همتای ایتالیایی دیدار کرد و پس از این دیدار به تشریح جزییات گفت‌وگویش با پرداخت و گفت: لازم بود برای دوران پس از مذاکرات کنونی در وین و بازگشت ایتالیا به صحنه اقتصادی ایران، آمادگی ایجاد شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (دوشنبه) نیز با مقامات واتیکان دیدار کرد. وی در در گزارشی توئیتری درباره دیدارش با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان و همچنین نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه واتیکان نوشت که گفت‌وگویی فوق العاده با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان داشته و همچنین افزود که دیدارهای خوبی با کاردینال «پارولین» نخست‌وزیر و اسقف اعظم «گالا گر» وزیر خارجه واتیکان داشته و درباره اهداف و چالش‌های مشترک و همچنین گفت‌وگوی بین ادیانی، فلسطین، تحریم‌های آمریکا و همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی با واتیکان به بحث و تبادل نظر پرداخته است.

ظریف در دیدار با پاپ فرانسیس با ارائه تصویری از شرایط ناشی از تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه ایالات متحده آمریکا بر علیه مردم ایران به ویژه در حوزه دارو و واکسن، از مواضع سازنده پاپ در قبال این تحریم‌ها قدردانی کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین ضمن تشریح شرایط سخت تحمیلی بر مردم فلسطین از ادیان مختلف، از مواضع پاپ فرانسیس در این خصوص تشکر کرد.

پیش از این اعلام شده بود که ظریف برای ملاقات با مقامات واتیکان و ایتالیا به رم سفر کرده و در این سفر علاوه بر رایزنی در خصوص گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه روابط دوجانبه، پیرامون همکاری‌ها در موضوعات مورد علاقه طرفین در سطح بین‌المللی نیز به تبادل نظر خواهد پرداخت.

وزیر امور خارجه روز یکشنبه نیز همزمان با حضورش در رم در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره جنایات صهیونیست‌ها و اوضاع سرزمین‌های اشغالی شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی پیش از این به اسپانیا سفر و با وزیر خارجه و وزیر صنعت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود. ظریف قبل از آن نیز در سفری یک روزه به دمشق با بشار اسد رئیس جمهور و فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه دیدار کرد. ملاقات با رهبران گروه‌های فلسطینی مقیم دمشق نیز از دیگر برنامه‌های ظریف در سوریه بود. /فارس

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.