اسامی شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی

طبق توضیحات وزارت بهداشت در ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، اکنون سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۳۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۹۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۶۵ هزار و ۴۸۵ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۲۴۲ هزار و ۲۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۲۶۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۸ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۴۸۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون دو میلیون و ۳۲ هزار و ۱۶۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۸۸ هزار و ۸۲۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۴۲۰ هزار و ۹۸۳ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۶۳ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۳۹۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

۲۷ اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

واکسیناسیون در مقابله با کرونا برای گروه های هدف حدود سه ماه است آغاز شده ، اما این اقدام به معنی رفع خطر ابتلا به ویروس و در امان ماندن از بیماری نیست، کاهش شیوع کرونا، مستلزم رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی ، استفاده از ماسک و پرهیز از ترددهای غیر ضرور در معابر عمومی است.

 واکسن این ماده ارزشمند، امروز کلیدواژه ای مشترک برای رهایی از استرس های ابتلا به ویروس کرونا در دنیای امروز است ، ماده‌ای که هنوز در هیچ کجای دنیا نمی‌توان نتایج بلند مدتی برای تاثیرات مثبت صددرصدی یا عوارض و خطرات احتمالی ناشی از تزریق آن به طور کامل متصور شد اما در شرایط کنونی و در کنار رعایت شیوه نامه ها و فاصله گذاری ها راهی اثر گذار برای خلاص شدن از شر این ویروس و خسارت های ناشی از آن بر ابعاد زندگی بشریت است .

به گفته کارشناسان با اجرای واکسیناسیون می توان میزان عوارض شدید و مرگ و میر ناشی از بیماری را کاهش داد ،دوز اول واکسیناسیون ایمنی لازم را در بدن ایجاد نمی کند بنابراین ضروری است دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود ، با تزریق دوز دوم و پس از ۲ تا سه هفته ایمنی لازم در افراد حاصل می شود.

واکسیناسیون کرونا در ایران از ۲۱ بهمن سال گذشته با تزریق واکسن به کادر درمان شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها آغاز شد ، از اوایل اردیبهشت امسال هم فاز دوم واکسیناسیون کرونا انجام که در آن علاوه بر کادر سلامت در بخش‌های آی سی یو و گروه‌های پرخطر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی، واکسیناسیون گروه سالمندان بالای ۸۰ سال به عنوان گروه آسیب پذیر آغاز شد و این روند هم اکنون برای سالمندان بالای ۷۵ سال ادامه دارد .

بر اساس آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، تاکنون دو میلیون و ۳۲ هزار و ۱۶۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۸۸ هزار و ۸۲۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۴۲۰ هزار و ۹۸۳ دوز رسید.

هم اینک گام دوم واکسیناسیون برای گروه های هدف در حال انجام و  واکسیناسیون خودرویی هم با استقبال مردم همراه بوده است.  

 مدیر بهزیستی شهر تهران از ادامه انجام دور دوم واکسیناسیون کرونا در مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان خبر داد و افزود : دور دوم واکسیناسیون از هفته گذشته تا کنون در پنج مرکز انجام شده است.

سید سعید آرام افزود: در کل ۲۹ مرکز نگهداری شبانه روزی سالمندان در حال حاضر ۹۷۸ سالمند هستند که دور دوم واکسیناسیون در این مراکز در حال انجام است.  

در زاهدان و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ،تزریق واکسن کرونا به سالمندان بالای ۷۵ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه از امروز آغاز شد.

سید مهدی طباطبایی از آماده سازی و تجهیز مراکز تجمیعی بیشتر در روزهای آینده به منظور رفاه حال مراجعان و جلوگیری از ازدحام خبر داد و افزود: در این مرحله مراقبان سلامت در مراکز و پایگاه‌ها طی تماس تلفنی با افراد بالای ۷۵ سال از آنان برای دریافت واکسن دعوت می‌کنند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم با اشاره به آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال گفت: حدود ۱۴ هزار نفر مشمول این مرحله هستند که مشخصات آنان در شبکه بهداشت وجود دارد، به تدریج تماس گرفته یا پیامک ارسال می‌شود و نیازی به نوبت گیری حضوری نیست.

دکتر پرویز قزلباش  افزود: از جمعیت حدود ۱۸ هزار نفری سالمندان بالای ۸۰ سال استان حدود ۱۲ هزار نفر معادل ۷۰ درصد در برابر ویروس کرونا واکسینه شدند و توصیه بر این است افرادی که مراجعه نکردند، از فرصت ایجاد شده استفاده و نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی نیز گفت: ۱۱ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که نشان دهنده تداوم فوتی های زیاد در استان است.

دکتر جواد آقازاده افزود: با اضافه شدن این تعداد، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی از ابتدای آغاز این ویروس تاکنون به چهار هزار و ۴۵۱ نفر رسید.

در اردبیل و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان ،در اجرای طرح واکسیناسیون گروه‌های هدف علیه بیماری کووید.۱۹ بیش از ۳۴ هزار دوز واکسن در استان اردبیل تزریق شده است.

دکتر بابک نخستین گفت: تزریق مابقی واکسن کرونا برای افراد و گروه‌های تعیین شده در استان در حال انجام است.

مدیر کل بهزیستی البرز نیز از آغاز مرحله دوم واکسیناسیون برای مددجویان دچار معلولیت ذهنی ، اعصاب و روان ، جسمی_حرکتی مقیم در مراکز تحت نظارت بهزیستی این استان خبرداد.

اسدالله حیدری اظهار داشت که  با برنامه ریزی صورت گرفته و پس از اتمام واکسیناسیون سالمندان ، اکنون و در مرحله دوم افراد دارای معلولیت مقیم مراکز دوز اول واکسن کرونا را که از تاریخ ۲۱ اردیبهشت شروع شده تا ۲۹ اردیبهشت دریافت خواهند کرد.

در غرب اهواز هم حدود ۱۰ هزار نفر نها دوز اول واکسن و ۹ هزار نفر هر ۲ مرحله واکسن را تزریق کردند همچنین ۸۲ درصد جمعیت بالای ۸۰ سال غرب اهواز واکسینه شدند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز  در این خصوص گفت: علاوه بر واکسیناسیون باید پروتکل های بهداشتی و ماسک زدن به عنوان یک اصل در کشور نهادینه شود تا با مشکل جدی مواجه نشویم. طبق سند ملی واکسیناسیون، در قدم اول کادر بهداشت و درمان و سایر گروه های هدف را واکسینه کردیم و در گام بعدی وارد واکسیناسیون سالمندان شدیم.

دکتر مهران احمدی بلوطکی با بیان اینکه ۱۵ ماه از پاندمی کرونا می گذرد و ما سومین پیک را در استان پشت سر گذاشتیم افزود: در یکی، ۲هفته گذشته با تمهیداتی انجام شده بار مراجعات ما روند کاهشی پیدا کرد به گونه ای که اکنون روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر به مراکز منتخب غرب اهواز مراجعه می کنند .

به منظور ادامه واکسیناسیون و بر اساس اعلام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای مشارکت کننده در سازوکار کوواکس، با استفاده از منابع مالی خود، دومین محموله از واکسن کرونای آسترازنکا را به تعداد یک میلیون و ۴۵۲ هزار دوز واکسن آسترازنکا از طریق کوواکس دریافت کرد.

محموله جدید واکسن کرونا دومین اقدام ارسالی کوواکس به ایران محسوب می‌شود و یونیسف محموله‌های بعدی از سهم واکسن تخصیص داده شده به ایران را در همکاری نزدیک با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آینده تحویل خواهد داد.

محموله واکسن‌ آسترازنکای ارسالی به ایران که در شرکت کاتالانت آنانی ایتالیا (Catalent Anagni) ساخته شده‌ است، شامگاه روزیکشنبه ۲۶ اردیبهشت در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و در حضور تیم‌های فنی یونیسف و سازمان جهانی بهداشت تحویل نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد.

 با حمایت یونیسف به عنوان ارسال کننده واکسن در ساز و کار کوواکس، جمهوری اسلامی ایران اولین محموله واکسن آسترازنکا تولید کره جنوبی را، شامل ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز در تاریخ ۱۶ فروردین امسال دریافت کرد.

۲۷ اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

کرونا در استان ها

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: آمار بستری‌های مشکوک به کرونا در استان به ۳۴۱ تن رسید که از این تعداد ۸۳ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

 ابراهیم سلمانی افزود: هم‌اکنون روند بستری بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان ثابت شده است.

شهرستان ایلام همچنان با ۱۳ بستری جدید دارای بیشترین تعداد بستری‌های روزانه است که زنگ خطری برای مردم این شهرستان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه آمار بستری‌های کرونا در ایلام روبه کاهش است، گفت: هم‌اکنون ۱۱۴ مبتلای کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

هم اکنون هفت شهرستان ایلام، ایوان، چوار، آبدانان، چرداول، دهلران و دره‌شهر نیز همچنان در وضعیت نارنجی وشهرستان‌های مهران، ملکشاهی، هلیلان، بدره و سیروان نیز در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

در میان خبرهای ناراحت کننده از افزایش مبتلایان ، جانباختگان ، خسارت به اصناف و مشاغل مختلف خبرهایی هم از عبور برخی استان ها از پیک چهارم کرونا در میان اخبار ۲۴ ساعت گذشته مشاهده می شود .

عبور خراسان رضوی از موج چهارم کرونا یکی از این خبرهای خوش است  که  رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از عبور موفقیت‌آمیز استان از این موج خبر داد..دکتر محمدحسین بحرینی روز دوشنبه در جلسه استانی ستاد کرونای این استان که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، افزود: با همت جمعی، مدیریت و برنامه ریزی مناسب، خراسان رضوی از موج چهارم کرونا، بهتر از آنچه که تصور می شد، گذر کرده است.  

وی خاطر نشان کرد: در موج چهارم کرونا، برنامه ریزی و مدیریت به گونه ای بود که در هیچ لحظه ای شاهد تراکم و شلوغی در بخش های اورژانس، بیمارستان ها، درمانگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته نبودیم و خدمات رسانی به شکل مطلوبی به بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا انجام شد.  

وی اجرای برنامه بستری موقت بیماران را از جمله اقدامات مناسب و موثری خواند که در راستای گسترش خدمات رسانی به بیماران و جلوگیری از ازدحام در مراکز درمانی در موج چهارم به اجرا درآمده است.

رییس هیات مدیره جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی گفت: شیوع ویروس کرونا به گردشگری سلامت در کلانشهر مشهد ۱۳۵ میلیون دلار خسارت مستقیم وارد آورد.

حسین نیکونام  افزود: در سال ۹۸ تعداد۱۲۳ هزار نفر گردشگر سلامت در مشهد حضور یافتند که این تعداد طی ۱۵ ماه گذشته از شیوع ویروس کرونا به کمتر از ۱۰ هزار نفر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از نظر مالی سال قبل از شیوع کرونا به صورت تقریبی بیش از ۱۵۰ میلیون دلار از محل ورود گردشگران سلامت جذب ارز داشته‌ایم که این مبلغ طی ۱۵ ماه گذشته به کمتر از ۱۵ میلیون دلار رسیده است و می‌توان گفت خسارت مستقیم وارده به گردشگری سلامت مشهد معادل بیش از ۱۳۵ میلیون دلار بوده است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی هم اعلام کرد: تاکنون ۵۰ هزار و ۴۷۳ مسافر خارجی ورودی به این استان مورد تب‌سنجی قرار گرفته‌اند.

غلامرضا صیادی اظهار داشت: این تعداد مسافر در قالب طرح مراقبت بهداشتی از مسافران مشکوک مبتلا به کرونا در مبادی مرزی استان از ۲۵ اسفند پارسال تا پایان ۲۵ اردیبهشت ماه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی مورد پایش قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد هزار و ۶۴۸ نفر مشکوک به کرونا تشخیص داده شدند که تست تشخیصی از آنان گرفته شده و برای پیگیری‌های بعدی به دانشگاه علوم پزشکی معرفی شدند.

C9Mn2D0gP0q7

۲۷ اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

واکسیناسیون در مقابله با کرونا برای گروه های هدف حدود سه ماه است آغاز شده ، اما این اقدام به معنی رفع خطر ابتلا به ویروس و در امان ماندن از بیماری نیست، کاهش شیوع کرونا، مستلزم رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی ، استفاده از ماسک و پرهیز از ترددهای غیر ضرور در معابر عمومی است.

 واکسن این ماده ارزشمند، امروز کلیدواژه ای مشترک برای رهایی از استرس های ابتلا به ویروس کرونا در دنیای امروز است ، ماده‌ای که هنوز در هیچ کجای دنیا نمی‌توان نتایج بلند مدتی برای تاثیرات مثبت صددرصدی یا عوارض و خطرات احتمالی ناشی از تزریق آن به طور کامل متصور شد اما در شرایط کنونی و در کنار رعایت شیوه نامه ها و فاصله گذاری ها راهی اثر گذار برای خلاص شدن از شر این ویروس و خسارت های ناشی از آن بر ابعاد زندگی بشریت است .

به گفته کارشناسان با اجرای واکسیناسیون می توان میزان عوارض شدید و مرگ و میر ناشی از بیماری را کاهش داد ،دوز اول واکسیناسیون ایمنی لازم را در بدن ایجاد نمی کند بنابراین ضروری است دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود ، با تزریق دوز دوم و پس از ۲ تا سه هفته ایمنی لازم در افراد حاصل می شود.

واکسیناسیون کرونا در ایران از ۲۱ بهمن سال گذشته با تزریق واکسن به کادر درمان شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها آغاز شد ، از اوایل اردیبهشت امسال هم فاز دوم واکسیناسیون کرونا انجام که در آن علاوه بر کادر سلامت در بخش‌های آی سی یو و گروه‌های پرخطر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی، واکسیناسیون گروه سالمندان بالای ۸۰ سال به عنوان گروه آسیب پذیر آغاز شد و این روند هم اکنون برای سالمندان بالای ۷۵ سال ادامه دارد .

بر اساس آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، تاکنون دو میلیون و ۳۲ هزار و ۱۶۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۸۸ هزار و ۸۲۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۴۲۰ هزار و ۹۸۳ دوز رسید.

هم اینک گام دوم واکسیناسیون برای گروه های هدف در حال انجام و  واکسیناسیون خودرویی هم با استقبال مردم همراه بوده است.  

 مدیر بهزیستی شهر تهران از ادامه انجام دور دوم واکسیناسیون کرونا در مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان خبر داد و افزود : دور دوم واکسیناسیون از هفته گذشته تا کنون در پنج مرکز انجام شده است.

سید سعید آرام افزود: در کل ۲۹ مرکز نگهداری شبانه روزی سالمندان در حال حاضر ۹۷۸ سالمند هستند که دور دوم واکسیناسیون در این مراکز در حال انجام است.  

در زاهدان و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ،تزریق واکسن کرونا به سالمندان بالای ۷۵ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه از امروز آغاز شد.

سید مهدی طباطبایی از آماده سازی و تجهیز مراکز تجمیعی بیشتر در روزهای آینده به منظور رفاه حال مراجعان و جلوگیری از ازدحام خبر داد و افزود: در این مرحله مراقبان سلامت در مراکز و پایگاه‌ها طی تماس تلفنی با افراد بالای ۷۵ سال از آنان برای دریافت واکسن دعوت می‌کنند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم با اشاره به آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال گفت: حدود ۱۴ هزار نفر مشمول این مرحله هستند که مشخصات آنان در شبکه بهداشت وجود دارد، به تدریج تماس گرفته یا پیامک ارسال می‌شود و نیازی به نوبت گیری حضوری نیست.

دکتر پرویز قزلباش  افزود: از جمعیت حدود ۱۸ هزار نفری سالمندان بالای ۸۰ سال استان حدود ۱۲ هزار نفر معادل ۷۰ درصد در برابر ویروس کرونا واکسینه شدند و توصیه بر این است افرادی که مراجعه نکردند، از فرصت ایجاد شده استفاده و نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی نیز گفت: ۱۱ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که نشان دهنده تداوم فوتی های زیاد در استان است.

دکتر جواد آقازاده افزود: با اضافه شدن این تعداد، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی از ابتدای آغاز این ویروس تاکنون به چهار هزار و ۴۵۱ نفر رسید.

در اردبیل و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان ،در اجرای طرح واکسیناسیون گروه‌های هدف علیه بیماری کووید.۱۹ بیش از ۳۴ هزار دوز واکسن در استان اردبیل تزریق شده است.

دکتر بابک نخستین گفت: تزریق مابقی واکسن کرونا برای افراد و گروه‌های تعیین شده در استان در حال انجام است.

مدیر کل بهزیستی البرز نیز از آغاز مرحله دوم واکسیناسیون برای مددجویان دچار معلولیت ذهنی ، اعصاب و روان ، جسمی_حرکتی مقیم در مراکز تحت نظارت بهزیستی این استان خبرداد.

اسدالله حیدری اظهار داشت که  با برنامه ریزی صورت گرفته و پس از اتمام واکسیناسیون سالمندان ، اکنون و در مرحله دوم افراد دارای معلولیت مقیم مراکز دوز اول واکسن کرونا را که از تاریخ ۲۱ اردیبهشت شروع شده تا ۲۹ اردیبهشت دریافت خواهند کرد.

در غرب اهواز هم حدود ۱۰ هزار نفر نها دوز اول واکسن و ۹ هزار نفر هر ۲ مرحله واکسن را تزریق کردند همچنین ۸۲ درصد جمعیت بالای ۸۰ سال غرب اهواز واکسینه شدند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز  در این خصوص گفت: علاوه بر واکسیناسیون باید پروتکل های بهداشتی و ماسک زدن به عنوان یک اصل در کشور نهادینه شود تا با مشکل جدی مواجه نشویم. طبق سند ملی واکسیناسیون، در قدم اول کادر بهداشت و درمان و سایر گروه های هدف را واکسینه کردیم و در گام بعدی وارد واکسیناسیون سالمندان شدیم.

دکتر مهران احمدی بلوطکی با بیان اینکه ۱۵ ماه از پاندمی کرونا می گذرد و ما سومین پیک را در استان پشت سر گذاشتیم افزود: در یکی، ۲هفته گذشته با تمهیداتی انجام شده بار مراجعات ما روند کاهشی پیدا کرد به گونه ای که اکنون روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر به مراکز منتخب غرب اهواز مراجعه می کنند .

به منظور ادامه واکسیناسیون و بر اساس اعلام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای مشارکت کننده در سازوکار کوواکس، با استفاده از منابع مالی خود، دومین محموله از واکسن کرونای آسترازنکا را به تعداد یک میلیون و ۴۵۲ هزار دوز واکسن آسترازنکا از طریق کوواکس دریافت کرد.

محموله جدید واکسن کرونا دومین اقدام ارسالی کوواکس به ایران محسوب می‌شود و یونیسف محموله‌های بعدی از سهم واکسن تخصیص داده شده به ایران را در همکاری نزدیک با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آینده تحویل خواهد داد.

محموله واکسن‌ آسترازنکای ارسالی به ایران که در شرکت کاتالانت آنانی ایتالیا (Catalent Anagni) ساخته شده‌ است، شامگاه روزیکشنبه ۲۶ اردیبهشت در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و در حضور تیم‌های فنی یونیسف و سازمان جهانی بهداشت تحویل نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد.

 با حمایت یونیسف به عنوان ارسال کننده واکسن در ساز و کار کوواکس، جمهوری اسلامی ایران اولین محموله واکسن آسترازنکا تولید کره جنوبی را، شامل ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز در تاریخ ۱۶ فروردین امسال دریافت کرد.

۲۷ اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: آمار بستری‌های مشکوک به کرونا در استان به ۳۴۱ تن رسید که از این تعداد ۸۳ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

 ابراهیم سلمانی افزود: هم‌اکنون روند بستری بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان ثابت شده است.

شهرستان ایلام همچنان با ۱۳ بستری جدید دارای بیشترین تعداد بستری‌های روزانه است که زنگ خطری برای مردم این شهرستان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه آمار بستری‌های کرونا در ایلام روبه کاهش است، گفت: هم‌اکنون ۱۱۴ مبتلای کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

هم اکنون هفت شهرستان ایلام، ایوان، چوار، آبدانان، چرداول، دهلران و دره‌شهر نیز همچنان در وضعیت نارنجی وشهرستان‌های مهران، ملکشاهی، هلیلان، بدره و سیروان نیز در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

در میان خبرهای ناراحت کننده از افزایش مبتلایان ، جانباختگان ، خسارت به اصناف و مشاغل مختلف خبرهایی هم از عبور برخی استان ها از پیک چهارم کرونا در میان اخبار ۲۴ ساعت گذشته مشاهده می شود .

عبور خراسان رضوی از موج چهارم کرونا یکی از این خبرهای خوش است  که  رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از عبور موفقیت‌آمیز استان از این موج خبر داد..دکتر محمدحسین بحرینی روز دوشنبه در جلسه استانی ستاد کرونای این استان که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، افزود: با همت جمعی، مدیریت و برنامه ریزی مناسب، خراسان رضوی از موج چهارم کرونا، بهتر از آنچه که تصور می شد، گذر کرده است.  

وی خاطر نشان کرد: در موج چهارم کرونا، برنامه ریزی و مدیریت به گونه ای بود که در هیچ لحظه ای شاهد تراکم و شلوغی در بخش های اورژانس، بیمارستان ها، درمانگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته نبودیم و خدمات رسانی به شکل مطلوبی به بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا انجام شد.  

وی اجرای برنامه بستری موقت بیماران را از جمله اقدامات مناسب و موثری خواند که در راستای گسترش خدمات رسانی به بیماران و جلوگیری از ازدحام در مراکز درمانی در موج چهارم به اجرا درآمده است.

رییس هیات مدیره جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی گفت: شیوع ویروس کرونا به گردشگری سلامت در کلانشهر مشهد ۱۳۵ میلیون دلار خسارت مستقیم وارد آورد.

حسین نیکونام  افزود: در سال ۹۸ تعداد۱۲۳ هزار نفر گردشگر سلامت در مشهد حضور یافتند که این تعداد طی ۱۵ ماه گذشته از شیوع ویروس کرونا به کمتر از ۱۰ هزار نفر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از نظر مالی سال قبل از شیوع کرونا به صورت تقریبی بیش از ۱۵۰ میلیون دلار از محل ورود گردشگران سلامت جذب ارز داشته‌ایم که این مبلغ طی ۱۵ ماه گذشته به کمتر از ۱۵ میلیون دلار رسیده است و می‌توان گفت خسارت مستقیم وارده به گردشگری سلامت مشهد معادل بیش از ۱۳۵ میلیون دلار بوده است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی هم اعلام کرد: تاکنون ۵۰ هزار و ۴۷۳ مسافر خارجی ورودی به این استان مورد تب‌سنجی قرار گرفته‌اند.

غلامرضا صیادی اظهار داشت: این تعداد مسافر در قالب طرح مراقبت بهداشتی از مسافران مشکوک مبتلا به کرونا در مبادی مرزی استان از ۲۵ اسفند پارسال تا پایان ۲۵ اردیبهشت ماه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی مورد پایش قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد هزار و ۶۴۸ نفر مشکوک به کرونا تشخیص داده شدند که تست تشخیصی از آنان گرفته شده و برای پیگیری‌های بعدی به دانشگاه علوم پزشکی معرفی شدند.

۶۵ مبتلای جدید به کرونا در خراسان شمالی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: ۶۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته با نتایج قطعی در بیمارستان‌های این استان بستری شدند.

دکتر سیداحمد هاشمی افزود : در همین مدت ۲ نفر بیمار کووید ۱۹ هم در بیمارستان های این استان جان باختند.

به گفته وی هم اکنون ۳۱۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستانهای استان بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مردم استان از ماسک استفاده می کنند، گفت: برخی افراد با وجود این که در وضعیت بحرانی به سر می بریم اما همچنان نسبت به زدن ماسک کم توجهی می کنند و هم اکنون متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، نسبت به چند ماه گذشته کاهش یافته است.

وی ضمن تاکید بر زدن ماسک و دوری از تجمعات تاکید کرد: میزان تست های مثبت استان کاهش یافته و در حال حاضر ۳۲ درصد تعداد تست ها مثبت گزارش می شوند.

ویروس کرونا در  خراسان شمالی از اسفندماه سال ۹۸ با شناسایی نخستین بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان بجنورد شیوع یافت و این استان تاکنون سه موج از این بیماری را پشت سر گذاشت و از اول فروردین ماه سال جاری به تدریج وارد فاز چهارم شد. و در این مدت حدود ۲ هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند و در حدود دو ماه گذشته ۱۴۷ نفر جان خود را از دست داده اند.

براساس آخرین رنگبندی سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم اکنون از هشت شهرستان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین و مانه و سملقان در وضعیت نارنجی کرونایی و شهرستان های فاروج، جاجرم، گرمه و رازوجرگلان در وضعیت الگوی رنگ بندی زرد قرار دارند.

بستری‌شدگان سندرم تنفسی در آذربایجان‌غربی به هزار و ۶۵ نفر کاهش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به هزار و ۶۵ نفر رسید که بیش از ۳۰۰ نفر نسبت به سه هفته گذشته کاهش داشته است.

دکتر جواد آقازاده روز دوشنبه افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۶۶۱ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا و ۲۱۳ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند.

وی ادامه داد: از کل بستری شدگان ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۰ نفر مربوط به ارومیه بوده که نشان دهنده وضعیت نامناسب در مرکز استان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از بستری بودن ۲۲۸ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۳۹ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

وی با اشاره به فوت ۱۱ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی گفت: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به چهارهزار و ۴۶۲ نفر رسیده است.

تاکنون ۱۶۴هزار و ۲۰۹ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده که ۵.۹ درصد کل مبتلایان کشوری است.

۸۷ بیمار کرونایی بستری در قم بدحال هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌های این استان بستری هستند، بدحال می‌باشند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، ۶۶ بیمار با علائم ابتلا به کرونا پذیرش و از این تعداد، ۵۸ نفر بستری شدند.

به گفته وی، در این مدت ۶۸ نفر از بیمارانی که در هفته‌های گذشته بستری شده بودند از بیمارستان ترخیص شدند.

وی با بیان این‌که یک نفر از بیماران کرونایی فوت کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۹۹ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان قم بستری هستند.

قدیر بیان کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، یک هزار و ۳۲ مورد تست کرونا از همشهریان انجام شد که ۲۰۲ مورد مثبت بود.

وی افزود: تاکنون ۲۹ هزار و ۵۵۷ دوز واکسن به همشهریان قمی تزریق شده است.

کرونا جان ۹ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۹ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۹۹ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه افزود: ۲۱۹ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران سرپایی مثبت از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به ۴۱ هزار و ۱۷۳ نفر و بیماران بستری مثبت به ۱۶ هزار و ۷۴۷ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷۶ مورد بود که ۱۱۹ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۴۷ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۴۳، بهار ۹۱۹، تویسرکان ۹۷۱، رزن ۷۲۶، درگزین ۲۶۹، فامنین ۳۰۱ و کبودراهنگ ۹۷۷ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و سه نفر در ملایر، ۲ هزار و ۱۸۰ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۲۶۷ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

استاندار همدان روز شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت که طبق گزارش ستاد ملی و رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان، روند ابتلا به ویروس کرونا در این استان به شدت نزولی شده است.

«سیدسعید شاهرخی» ابراز امیدواری کرد که روند نزولی کرونا در این استان تداوم داشته باشد البته تداوم این وضعیت نیازمند توجه مردم به شیوه نامه های بهداشتی است.

در حال حاضر، تمامی شهرستان های استان همدان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

کاهش بیش از ۱۵ درصدی بیماران بستری کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش ۱۵.۲ درصدی در تعداد بیماران بستری به علت ویروس کرونا نسبت به هفته قبل، خبر داد.

 دکتر سیما سادات لاری در گفت‌وگو با خبرنگار وبدا درباره وضعیت بیماری کووید ۱۹ بیان کرد: در هفته گذشته شاهد کاهش ۱۵.۲ درصدی در تعداد بیماران بستری کرونا، کاهش ۹.۵ درصدی در تعداد بیماران فوت شده به علت کرونا و همچنین کاهش ۱۶.۶ درصدی در موارد سرپایی مثبت شناسایی شده نسبت به هفته قبل‌تر در کشور  بودیم.

وی ادامه داد: استان‌های ایلام، همدان، چهارمحال و بختیاری، تهران و لرستان در هفته‌ای که گذشت دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری و استان‌های مرکزی، البرز، قم، همدان و آذربایجان شرقی دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده‌اند.

معاون وزیر بهداشت گفت: روند کاهشی در موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در کشور در استان تهران بسیار کند و ناچیز بوده و ‌وضعیت در استان تهران حساس و ناپایدار است و هرگونه سهل انگاری در عمل به توصیه‌های بهداشتی می‌تواند نمودار موارد بیماری در این استان را دوباره صعودی کند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: ‌گذر از خیز چهارم بیماری در کشور و خروج بسیاری از شهرستان‌ها از وضعیت قرمز و نارنجی نباید موجب ساده انگاری شرایط شود. ‌میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در حال حاضر با حد مطلوب فاصله زیادی دارد.

وزیر بهداشت: موج چهارم شیوع کرونا را پشت سر گذاشتیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: موج چهارم شیوع کرونا را پشت سر گذاشتیم و اکنون هیچ استانی وجود ندارد که روند بیماری در آن کاهش نیافته باشد.

دکتر سعید نمکی روز دوشنبه در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی در مشهد با بیان اینکه موج چهارم شیوع کرونا سنگین ترین و سهمگین ترین موج شیوع این ویروس بود افزود: از همان روزی که ویروس کرونا در ووهان چین مشاهده شد تاکنون در جریان روند عملکرد این ویروس در جهان و نحوه مواجه کشورهای مختلف با آن بوده ایم. هنگامی این ویروس در انگلستان به صورت جهش یافته خود را نشان داد، کل اروپا را از نظر زیرساخت و اعتبار فلج کرد و مرگ و میر های روزانه بیش از ۲ هزار نفر در اروپا و پنج هزار نفر در آمریکا را رقم زد.

وی ادامه داد: ویروس کرونای انگلیسی به کشور ما هم رسید و از زمان ورود به ایران یکی از نگرانی‌ها این بود که با شیوع گسترده آن، ما هم مانند کشورهای اروپایی با کمبود تخت و امکانات مواجه شویم اما به لطف خدا و با تدابیری که اندیشیده شد، در مواجهه با این موج هم روسفید شدیم و این افتخار را داریم که بگوییم در سنگین ترین موج شیوع این ویروس نه تنها هیچ بیماری پشت در بیمارستان ها سرگردان نشد بلکه با کمبود دارو و تخت بیمارستان نیز مواجه نشدیم.

وزیر بهداشت به رویکرد مغرضانه بسیاری از رسانه های خارجی در باره ایران اشاره و بیان کرد: رسانه های اروپایی و آمریکایی برای کوچکترین نقص های ما در مدیریت کرونا، میزگردهای مفصل برگزار کردند اما وقتی در موج چهارم شیوع کرونا عملکرد موفق تری نسبت به بسیاری از کشورها داشتیم، حتی یکی از رسانه های آنها این موضوع را انعکاس نداد.

وی گفت: با توجه به اینکه نسبت به سهمگین بودن ویروس کرونای انگلیسی اشراف داشتیم، یکی از نذرهایم این بود که هر وقت احساس کردم موج شیوع آن را با موفقیت گذراندیم، برای سپاس از این مرحمت ویژه الهی خدمت حضرت امام رضا (ع) مشرف شوم.

دکتر نمکی افزود: این ارادت و دلبستگی به امام هشتم (ع) از روز ابتدایی قبول مسوولیت در وزارت بهداشت همواره تکیه گاه من بوده است.

وی به تصمیم سال گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا برای ایجاد محدودیت در زیارت حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) اشاره کرد و ادامه داد: یکی از سخت ترین تصمیم‌های ما اتخاذ تصمیم برای بستن حرم مطهر رضوی بود، چرا که می دانستیم بستن درِ خانه معشوق به روی عشاق چقدر تلخ است اما راهی جز این نداشتیم و باید برای حفظ سلامت مردم این اقدام را انجام می‌دادیم.

وزیر بهداشت گفت: با این حال همواره منتظر بودیم که به محض فراهم شدن فرصت، شرایط بهره مندی از فیض حضور در این آستان قدسی را برای مردم فراهم کنیم.

وی به بازگشایی حرم مطهر رضوی و عملکرد آستان قدس رضوی در اجرای دستورالعمل های بهداشتی اشاره کرد و افزود: بارها گفتیم که آستان قدس رضوی همواره یکی از مکانهایی بوده که در دوره مدیریت کرونا موجب دلخوشی و دلگرمی ما در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بوده است.

دکتر نمکی ادامه داد: بسیار جای سپاسگزاری است که با اقدامات صورت گرفته توسط آستان قدس رضوی، از یک سو دلخوشی زیارت برای زوار حضرت امام رضا (ع) فراهم شد و از سوی دیگر این نگرانی بر سیستم درمانی کشور تحمیل نشد که ابراز ارادت شیعیان و عاشقان حضرت، باعث بیماری و نگرانی شود.

وی گفت: هرچند چرخش ویروس در شهرهای دیگر گرفتاری هایی را ایجاد کرد و می توانست در شهر مشهد هم ایجاد شود اما میزان ابتلا در این شهر زیارتی به مراتب کمتر از حد انتظار ما بود که نشان از درایت، مدیریت و نظارت بسیار خوب مسوولان مختلف این استان دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.