اجماع ها بر روی رئیسی شکست/ شباهت لاریجانی و بایدن چیست؟

علی لاریجانی نمایندگی کدام جریان را در انتخابات ۱۴۰۰ دارد؟ آیا جهانگیری بدنه رأی اصلاح طلبان را به صحنه می آورد؟ ابراهیم رئیسی قدرت رویارویی با لاریجانی و جهانگیری را دارد یا نیازمند کاندیدای پوششی است؟ سوالاتی که در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین به آن پاسخ داده شد.

«لاریجانی، رئیسی و جهانگیری کدام جریان را نمایندگی می کنند؟» این عنوان نشست انتخاباتی در کلاب هاوس بود که ساعاتی بعد از پایان ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجازی محمد مهاجری گفت: امروز آخرین روز ثبت نام نامزدها بود و سونامی حضور نامزدها را شاهد بودیم. خبری هم بعد ازظهر منتشر شد که شورای ائتلاف اصولگرایان از نامزدهای مختلف خواستند همگی حضور پیدا کنند تا بتوانند در یک فضای شلوغ مطالب آنها را در قالب اخبار و گفتگوها در ستاد انتخاب وزارت کشور بیان کنند. 

وی گفت:‌خبر دیگری منتشر شد که شورای ائتلاف از آقای دکتر قالیباف تقاضا کردند برای ثبت نام به وزارت کشور بروند. طبق نقل قولی که شنیدم، آقای قالیباف گفتند اگر حضور پیدا کنند تا آخر ادامه می دهند و برای همین شورای ائتلاف اصراری بر حضور ایشان نداشتند ولی آنچه امروز اتفاق افتاد عملا حول سه نامزد می چرخید، آقای لاریجانی، آقای رئیسی و آقای جهانگیری. گر چه بقیه نامزدها هم بودند ولی به نظر می رسد در آینده محوریت نامزدها بیشتر حول این سه نفر خواهد بود. ممکن است بعدا درباره نامزدهای دیگری مانند سعید محمد و محسن رضایی اخبار بیشتری منتشر شود. به نظر می رسد امروز حضور این سه نامزد در فضای رسانه ای و مجازی پررنگتر بود.

مشروح این نشست مجازی در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین را در ادامه بخوانید؛

منصور حقیقت پور، مشاور سابق لاریجانی

به نظر می رسد امروز جناح بندی هایی که در ثبت نام بروز کرد در واقع نمایندگان سه طیف باشند ضمن اینکه هیچ یک مطلق نمی توانند پرچمدار تمامی آن طیف باشند. آقای رئیسی تشریف آوردند و با توجه به طیف وسیعی که در جریان اصولگرایی وجود دارد به نظر می رسد اینها یک رفتار واحد و متحد حزبی را نتوانستند نشان دهند و آقای رئیسی طیف اکثریتی از جریان اصولگرایی را دنبال خود دارد.

آقای جهانگیری را حتما طیفی از اصلاح طلبان همراهی می کنند. اما فرق آقای لاریجانی با این دو بزرگوار این است که سبد رای او متکثر خواهد بود. آقای لاریجانی درصدی از رای جامعه اصولگرایی را دارد. درصد قابل توجهی از آرای مومنین به خصوص روحانیون و مرجعیت را دارد. حتما از سبد اصلاح طلبی هم استفاده خواهد کرد و رای دارد. به نظر می رسد مستقلان هم به اندیشه او احترام بگذارند و او را همراهی کنند.  گفتمان آقای لاریجانی باید پاسخگوی این سه طیف اصلاح طلب، اصولگرا و مستقلین باشد. ادبیات مورد نظر او در گذشته و حال هم پاسخگوی نیاز جامعه نخبگان خواهد بود و بیشتر سازگار با این طیف است. رقابت بیشتر رقابت سه جریان اصولگرایی، اصلاح طلبی و جریانی که از تمام ظرفیتها استفاده می کند است. آقای لاریجانی می تواند این جریان را نمایندگی کند.

لاریجانی و رئیسی مورد تایید نظام هستند

*شهاب مرادی، منبری معروف و کارشناس خانواده

سوال: در روز ثبت نام تخریب هایی را از سوی کاندیداها شاهد بودیم، چه کسی از این بداخلاقی ها و سیستم دوقطبی بهره مند می شود؟

پاسخ: حتما باید نگران اخلاق باشیم چون میزانی به پیکره اخلاق آسیب می رسد و فعالان رسانه ای می توانند کمک زیادی به فرهنگ و اخلاق کنند. خیلی وقتها کنشگران سیاسی حرفهایی می زنند که رضایت نخبگان از جمله فعالان رسانه ای را بگیرند. اگر آنها نپذیرند، جلوی بداخلاقی ها گرفته می شود. ولی می بینیم کسانی که بداخلاقی می کنند مورد تایید اهالی رسانه قرار می گیرند. در اتاقی که امروز در کلاب هاوس داشتیم فضا خیلی همدلانه و محترمانه بود. اگر مفاهمه ای بین اهالی رسانه باشد، به این فضا جهت می دهد. در فضایی که این روزها هستم، دغدغه ام مشارکت حداکثری است ولی نگرانی ام فقط اخلاق است.

سوال: فکر می کنید تفاوت گفتمان آقایان لاریجانی و رئیسی خیلی زیاد است؟ آیا این دو نفر در دو خط متفاوت حرکت می کنند؟» 

پاسخ: به نظر نمی رسد از لحاظ نظری اینطور باشد. نگاهم با تسامح همراه است. فعالانی که در جمهوری اسلامی کار می کنند تقریبا از یک گروه هستند. در جلسات افطاری حضرت آقا برای کارگزاران نظام همه از چپ و راست، یک دست هستند و نمی توان گفت یک سری خیلی پلید و ضدانقلاب هستند و با تعاریف گذشته، خیلی تفاوتی این اشخاص ندارند. آقای لاریجانی و آقای رئیسی مورد تایید نظام هستند و خیلی تفاوتی ندارند. با هیچیک از این دو عزیز همکار نبودم و دیدگاه های خاص شان را ندارند. برخی افراد می گویند اصولگراییم ولی شش دانگ اصلاح طلب هستند. به هر دونفر خوشبین هستم و حس منفی ندارم.

هیچکدام از نامزدها برنامه اقتصادی معطوف به آینده ندارند

*رضا زندی، کارشناس حوزه نفت و انرژی و روزنامه نگار

سوال: تفاوت دیدگاه های جهانگیری، رئیسی و لاریجانی چیست؟

پاسخ: ‌واقعیت این است که من در تحیر هستم ما برنامه اقتصادی معطوف به آینده، زماندار، شفاف و قابل ارزیابی را از هیچیک نامزدها ندیده ایم. یک سری حرفهای کلی و شبیه بیانیه زده می شود. در تعجبم چطور می شود راجع به یک نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری در عرض یک ماه قضاوت کرد. کلا هم پاسخگو کردن اینها ممکن نست. در ادوار قبلی، چطور می توانستیم رییس جمهور را پاسخگو کنیم؟ نقد کلی به ساختار انتخابی وارد است که اساسا برنامه ای دیده نمی شود. نمی دانم آقای رئیسی به چه نوع اقتصادی پای بند است. در برنامه های اجرایی هم چیزی که شفاف و قابل اندازه گیری و زماندار باشد، هیچ برنامه ای دیده نمی شود. این ضعف همه نامزدها است.

برنامه انتخاباتی لاریجانی منسجم است

*بهروز نعمتی، نماینده ادوار مجلس

با توجه به اینکه دو دوره تجربه مجلس را در خدمت آقای دکتر لاریجانی بودم، ایشان دارای برنامه منسجم هستند و فکر می کنم برنامه ایشان در اولین فرصت در اختیار مردم و رسانه ها قرار می گیرد. با توجه به بحثهایی که امروز آقای لاریجانی داشتند ، ایشان یک مانیفست حکمرانی در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین المللی مطرح کردند. اعتقاد دارم ساعتها در این موضوع فکر کرده است. موضوعات معیشتی کارگران، کشاورزان، افراد پایین دست و کسانی که سختی در معیشت دارند، مفصل موضوعات را مطرح کردند. او گفت در موضوع اقتصادی باید به دنبال این باشیم که افزایش درآمد برای مردم و افزایش سرمایه گذاری در بخشهای مختلف را باید داشته باشیم. 
با این مانیفست امروز او، خیلی از گره های کور مطرح شد و رفع هر یک نیازمند این است که شقوق مختلف باز شود و به صورت برنامه منسجم، قابل دسترس و تعریف شده در زمان مناسب، اعلام می شود. خیلی ها برنامه می دهند ولی زمان اجرا را نمی گویند. با توجه به شناختی که از آقای لاریجانی سراغ دارم و اشراف ایشان به موضوعات مختلف کشور فکر نمی کنم پروژه ای در کشور باشد که او نشناسد. برنامه او حتما در اختیار مردم و رسانه ها قرار می گیرد.

اجماع ها بر روی رئیسی شکست/لاریجانی کار را برای اصلاح طلبان راحت کرد

*محمدعلی ابطحی، معاون پارلمانی دولت اصلاحات

مسئله قابل توجه امروز این بود که همه اصولگرایان فضا را طوری در این چند ماهه ساخته بودند که اجماعی روی آقای رئیسی بود. امروز همه آن اجماعها شکست و همه آمدند ثبت نام کردند. همشهری ما تنها ماند. این همه فضای اجماع اجماعی که همه می گفتند، عملی نشد و همه گروه های اصولگرا ثبت نام کردند. در مورد آقای لاریجانی تصور من این است از زمانی که در صحنه ظاهر شد.
مقدار زیادی کار را برای جریان اصلاح طلب راحت کرد چون  او طبیعتا آشنا به تمام مسایل سیاست داخلی، خارجی و مسایل کشور است. طبیعتا پایگاه هر دو اصولگرایی است و در مسایل سیاست خارجی، تعیین کننده است، با همدیگر

مباحثه می کنند و این مباحثه باعث می شود آقایان جهانگیری و پزشکیان فضای بیشتری پیدا کنند. دو فرد درگیر با همدیگر را آقایان لاریجانی و رئیسی می دانم. چون واقعیت این است و هم اینکه مدعی هستند در تمام قضایا تسلط دارند و در همه جا حضور دارند. طبیعی است آقای لاریجانی در سیاست خارجی دست بازتری دارد. هر دو بزرگوار هم مانند آقای جهانگیری رای منفی بالایی دارند. همچنین ضلع دیگری مانند آقای جلیلی را داریم که بیشتر رویاروی آقایان لاریجانی قرار می گیرد. 

رئیسی در سیاست خارجی بی نظر است

تصور می کنم رقابت جدی در مرحله اول بین آقای رئیسی و جلیلی و بعد هم آقای لاریجانی درمی گیرد چون با تصور اجماعی که مطرح بود، آن اجماع شکسته شده و طبیعی است روی نقاط اختلافی صحبت می کنند. در سیاست خارجی دست اقای جهانگیری بازتر است و در مسایل سیاست خارجی آدمی است که در آن عرصه فعال بوده و آقای رئیسی در سیاست خارجی نظری نداشت. چالش اصلی این انتخابات سیاست خارجی است و متاسفانه سیاست داخلی ما جزئی از سیاست خارجی شده است. معیشت به سیاست خارجی برمی گردد.

نه رئیسی پدیده است نه لاریجانی و جهانگیری

 به نظر می رسد آقای لاریجانی به نفع آقای رئیسی کنار نمی رود. آقای رئیسی هم کنار نخواهد رفت و این مسئله فضای انتخابات را پیچیده کرده است. متاسفانه این سه بزرگوار ظرفیت رای سازی چندانی ندارند و هیچ کدام پدیده ای تلقی نمی شوند. شاید این وسط آقای پزشکیان وضعیت بهتری دارد چون رای تضمین شده ای دارد. امروز روز عجیبی بود و معادلات یک سال اخیر را بهم ریخت. آقای رئیسی با تصور متفاوتی برای ثبت نام آمد ولی نتیجه چیز دیگری شد.

نمی توان اصولگرا بودن لاریجانی را نفی کرد

*مجید رفیعی، فعال رسانه ای

جریان های سیاسی در کشور ما یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان، خیلی در هم تصور می شوند. آقای لاریجانی اصولگراست یا اصلاح طلب؟ نمی شود نفی کرد آقای لاریجانی اصولگراست. ایشان کارنامه و سوابقی دارد که مشخص است فضایی در این جریان دارد. منتهی در بحث های گفتمانی، آقای رئیسی به نمایندگی از گفتمان مبارزه با فساد، دستگاه های دولتی را نمایندگی می کند. بحث بازگرداندن دولت به میان مردم را پیگیری خواهد کرد. در ۸ سال اخیر متاسفانه شاهد بودیم برخی رفتارهای خوب دولت سابق که مردمداری و بین مردم بودن است، کنار گذاشته شد و فاصله زیادی بین حاکمیت و مردم افتاد. آقای رئیسی قطعا این قطار از ریل خارج شده را نسبت به ۸ سال قبل از آقای روحانی به ریل برمی گرداند. بحث آقای رئیسی این است. 

کار لاریجانی سخت تر از رئیسی و جهانگیری است

*محمدعلی ابطحی، معاون پارلمانی دولت اصلاحات

آقای لاریجانی کار دشوارتری نسبت به این دو نفر دارد. آقای رئیسی پایگاه رای ثابتی دارند که مجموعا بدنه اصولگرای قدیمی و اصیل است. آقای جهانگیری هم بدنه مجموعه اصلاح طلبی که بخواهند در انتخابات شرکت کنند و شاید قصد مشارکت بالاتری ندارد، دارند. آقای لاریجانی پایگاه رای مشخصی ندارد و کار برای ایشان سخت تر است.

شباهت لاریجانی و بایدن چیست؟

*امیرحسین مهدوی، فعال رسانه ای

سرمایه آقای لاریجانی مشخص است که من را به یاد آقای بایدن در سال ۲۰۲۰ می اندازد. کشور نیاز به ثبات دارد. آقای بایدن را مرکز گراها به ترامپ و سندرز ترجیح می دهند. غیرافراطیون دو طرف احتمال دارد ایشان را به نامزدهای خود ترجیح بدهند. اصولگرایان هم ایشان را ممکن است به نامزد خودشان ترجیح دهند چون نیاز به صلح به دنیا دارند.

 ولی تبدیل این ترجیح به رای کار سخت اوست. همین سخنرانی امروز ایشان که گفت هر دو طرف دادگاه، سازش، پادگان و کلید بد است. گیریم پذیرفتیم. شما باید الان خودتان را معرفی کنید. این خودتان را معرفی کنید کار سخت اوست و نمی دانم ایشان قادر باشد از این تله بیرون بیاید و صراحت لازم برای کمپین و رای جمع کردن را پیدا کند یا نه. 

این بزرگترین ابهام درباره اوست. نزدیکان او هم نه این ونه آن هستند. نزدیکانی مانند آقای باهنر و پورمحمدی است که هیچکدام علیه آقای رئیسی کمپین نمی کنند. آقای رحمانی فضلی، صالحی و نظایر آنها در دولت که به آقای لاریجانی نزدیکند به نظر می آید علیه آقای رئیسی کمپین نخواهند کرد. آقای لاریجانی چطور میتواند این مشکل را حل کند؟ 

کار سختی دارند و نکته آخر هم موضوعی است که ایشان درباره اش سکوت می کند و موضع نمی گیرد. ایشان ظاهرا مسئول امور چین جمهوری اسلامی است. ما می دانیم معاهده چین در افکار عمومی چه موقعیتی دارد. در طول انعقاد معامله با چین او هیچ تلاشی برای قانع کردن مردم درباره مسایل چین نکرده است. ایشان برای افرادی حکم صادر کرده است ولی جامعه نمی داند او چطور و کجا برای مسایل چین منصوب شده است.

لاریجانی معادلات انتخاباتی را بهم ریخت /۱۶ میلیون رأی رئیسی کجاست؟

کار برای جهانگیری سخت تر است چون....

درباره مسایل آقای فاضل لاریجانی هم با جامعه صحبت نکرده است. این همه سئوال و ابهام که باید در یک موضع روشن بیان شود، نمی دانم در طول ۴ هفته فرصت سخت می تواند از پسش بربیاید. علت این که درباره آقای لاریجانی صحبت کردم این است که با توجه به نظرسنجیها در افراد مصمم به رای دادن حدود ۴۰ درصد افراد، ظرفیت اصلی را در آقای رئیسی می بینیم و رای منفی بالایی برای آقای لاریجانی و جهانگیری می دانیم.

 کار برای آقای جهانگیری بسیار سختتر است چون باید ۱۰ میلیون نفری را که تمایلی برای حضور پای صندوق ندارند را مجاب کند به پای صندوق بیایند. نمی دانم چرا اصلاح طلبان ۱۳-۱۴ نفر رفتند ثبت نام کردند و به مردم و جامعه سرگیجه دادند. اینقدر آشفتگی و اغتشاشات چه پیامی به بدنه اصلاح طلبان می دهد؟ من خیلی بدبین هستم و فکر نمی کنم ایشان یا نامزد دیگری معادل رای امروز آقای رئیسی قادر به قانع کردن افراد باشد.

جهانگیری فضا را برای لاریجانی باز می کند

*مجید رفیعی، فعال رسانه ای

آقای جهانگیری بیشتر نماینده دولت فعلی است که قرار است در مناظرات پاسخگوی انتقاداتی باشد که نسبت به دولت می شود تا آقای لاریجانی فضای بازی پیدا کند. بحث آقایان رئیسی و لاریجانی هم باید در قالب نمایندگی گفتمان دید. بالاخره آقای لاریجانی نه نامزد اصلی اصلاح طلبان است و نه بخشی از اصولگرایان به ایشان نه می گویند. حضورشان در سیاست خارجی و تسلط به مجلس نقطه برجسته او است. کما اینکه بحث مفاسد و مبارزه با مفاسد اقتصادی که دغدغه مردم است می تواند از نکات برجسته و خرده گفتمانهایی باشد که آقای رئیسی پیگیری می کند. کم کم جلو برویم و ببینیم دوستان فارغ از تیکه و طعنه های امروز، چه بحثهایی را پیش می برند.

لاریجانی تحمل شکست را دارد؟

*نسرین وزیری، روزنامه نگار

برخی رومهای کلاب هاوس که توسط جبهه پایداری مدیریت می شود آقای لاریجانی را دولت سوم آقای روحانی می خوانند و می گویند آقای لاریجانی باید جواب ناکامی های دولت را بدهد. این فضاسازی رسانه ای اگر منجر به شکست او شود، آیا تحملش را دارد؟ آیا این پایان دوره لاریجانی هاست؟ آقای لاریجانی و رئیسی هر دو از نمایندگان رهبری در حال حاضر هستند. در ادوار تاریخی قبلی به یاد ندارم دو نفر نماینده رهبری در انتخابات مقابل هم باشند، آیا اینها به نفع همدیگر کنار می روند؟ براساس تمام نظرسنجی ها آقای رئیسی جلوتر از بقیه و آقای قالیباف نفر دوم هستند. حالا که آقای قالیباف در انتخابات حاضر نشده است، رای او به صندوق چه کسی می رود؟ رئیسی یا لاریجانی؟

سبد رأی جلیلی و رئیسی اشتراکات زیادی دارد

*سعید آجورلو، فعال رسانه ای

از امروز تلاش برای اینکه نامزدها بتوانند دوقطبی درست کنند شروع شده است. به احتمال زیاد انتخابات دو مرحله ای بشود. تعدد نامزدها اجازه نمی دهد دوقطبی اصلی در مرحله اول شکل بگیرد. تصور می کنم آقای رئیسی به دور دوم می رود. چیزی که تردید برای من ایجاد کرد، آمدن آقای جلیلی بود. سبد رای او و اقای رئیسی اشتراک زیادی دارد. این اگر تا پایان ادامه یابد، می تواند کار آقای رئیسی را دشوار کند. علی القاعده نامزد پیشرو انتخابات آقای رئیسی است. 

لاریجانی اعتبار بالایی در حاکمیت دارد

آقای لاریجانی حتما محکم و سفت می آید و کمپین را جنگاوری شروع می کند. او خوب فهمیده است باید قطبش را بسازد که با آقای رئیسی ساخت و با راهبرد دور دوم کار را شروع کرد. آقای لاریجانی مشکل بزرگی دارد و این که چطور می تواند به تعادل برساند بین تعاملش با حاکمیت و شعارهایی که باید بدهد و اصلاح طلبان را به پای صندوق بکشاند؟ لاریجانی هم مشاور رهبری است و هم پرونده چین در اختیار اوست. او اعتبار زیادی در حاکمیت دارد و اگر نتواند اصلاح طلبان را پای صندوق بکشاند رای پایه بالایی ندارد. 

لاریجانی با ضرب آهنگ تند و بالا شروع کرد

کاری که آقای لاریجانی کرد در جهت ساخت دوقطبی است و با ضرب اهنگ بالا و تند شروع کرد. زمان خیلی کم است و باید در یک ماه اوج بگیرید ودر مرحله اول یا دوم انتخابات را ببرید. اقای لاریجانی در یکسال اخیر اظهارنظری نکرده و رای منفی بالایی دارد. آقای رئیسی کار سختش این است که در مرحله اول انتخابات را ببرد و در صورتی که به مرحله دوم برسد کارش سخت است.
آقای جهانگیری قبل از هرچیزی به یک سئوال اساسی جواب بدهد: نسبت او با دولت روحانی چیست؟ درباره آقای جهانگیری این سئوال خیلی سختتر است که اساسا چه کاری می تواند در آینده کند که در این ۸ سال نکرده است؟ او ماقبل رقابت است. باید این مسایل را حل کند. آقای جهانگیری فرصتی برای آقای رئیسی است که بتواند دوگانه عدالت را بسازد. به نظر می رسد بین آقای لاریجانی و جهانگیری آرا هم پوشانی دارد. ضمن این که باید پدیده های این دوره را هم جدی گرفت که در مناظره ها ممکن است یک فضای شگفت ساز ادامه یابد. 

لاریجانی برای پول های بلوکه شده چه کرد؟

*رضا زندی، کارشناس حوزه نفت و انرژی و روزنامه نگار

امروز آقای لاریجانی در بیانیه خود بخشی را بیان کرد که نباید پول نفت در حسابهای خارجی بلوکه شود. سئوال اینجاست که آقای لاریجانی شما ۱۲ سال رئیس مجلس بودید و اخیرا دارای اختیارات ویژه از سوی رهبری هستید. شما برای برگرداندن پول نفت ایران از عمان، کره جنوبی، عراق و چین که قرار بود فاینانس بدهند چه کردید؟ شما ۱۲ سال جزو سران قوا بودید و چطور می‌گویید من این بخش پول را آوردم یا نیاوردم؟

کاندیداها طوری حرف زدند انگار سال ۵۸ است و تاکنون مسئولیت نداشته اند

*محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز

نکته ای که آقای زندی اشاره می کند فقط مربوط به آقای لاریجانی نیست. امروز همه طوری حرف زدند انگار اول سال ۵۸ است و هیچکدام مسئولیتی نداشتند. اینطور مهاجمانه علیه سیاستهای ۴۰ و ۵۰ ساله طوری حرف زدند انگار اول انقلاب است و تازه از زندان آزاد شده است. این در کلان مصیبت زیادی برای کشور است.

کمک دیپلماسی پارلمانی لاریجانی به دیپلماسی دولت

*بهروز نعمتی، نماینده ادوار مجلس

اصل تفکیک قوا را داریم. قوه مقننه وظیفه مشخصی دارد. با توجه به بحث دیپلماسی پارلمانی در دورانی که آقای لاریجانی مسئولیت داشتند مذاکرات بسیار خوبی با پارلمانهای مختلف داشت. در سایه همین گفتمان کمک های بسیار خوبی به دستگاه دیپلماسی کشور کردند. این موضوع که بحثهای ارزی باید به داخل منتقل می شد، من موارد متعددی را با توجه به پیگیری های پارلمانی که داشتند می گویم این اتفاق افتاد. در هند، عراق، چین و موارد دیگری این اتفاق افتاده است ولی این که با هدفی که بگذاریم وظیفه دولت یک وظیفه است و وظیفه مجلس، کار دیگری است، می تواند به مباحث کمک کند.

سبد رأی قالیباف بین همه توزیع شد

*منصور حقیقت پور، فعال سیاسی اصولگرا

احساس می کنم آقایان لاریجانی و رئیسی که مورد اعتماد مقام معظم رهبری هستند در یک رقابت سالم تا انتها خواهند بود و قطعا در آینده شاهد کاهش تنش ها هستیم و دنبال پاسخگویی از این دو بزرگوار برای حل مشکلات نظام هستیم. آنها تا انتها خواهند بود و قضاوت با مردم است.  در دور اخیر سبد رای آقای قالیباف در بین همه نامزدها توزیع شد و این بار احتمال می رود همان اتفاق بیفتد و البته سهم آقای رئیسی بیشتر خواهد بود.

لاریجانی نماینده طیف میانه رو است

*فواد صادقی،مشاور محسن هاشمی

طبیعتا نامزدهایی که امروز ثبت نام کردند و قابل تایید هستید در چهار گروه اصلاح طلبان، اصولگرایان، نظامیان و میانه رو تقسیم می شوند و آقای لاریجانی نماینده طیف میانه رو است، آقای رئیسی و جلیلی نماینده اصولگرایان و برخی چهره ها نماینده نظامیان هستند و آقایان جهانگیری و پزشکیان نماینده اصلاح طلبان هستند. 

انتقاد از تغییر محل کار رئیسی

اگر از طیف اصلاح طلبان آقای جهانگیری فقط تایید شود کار آقای لاریجانی راحت تر است. فکر نمی کنم نظامیان و اصولگرایان به سادگی به نفع آقای رئیسی کنار بروند. خاطره آقای محسن رضایی در سال ۹۲ و ۸۸ را داریم. ثبت نام غیرهماهنگ شده آقای جلیلی هم نشان می دهد به سادگی حاضر به کنار رفتن نیست. انتقاداتی هم از آقای رئیسی در بین اصولگرایان داریم در نوع تغییر محل کار از قوه قضاییه به آستان قدس و از آستان قدس به قوه قضاییه و از قوه قضاییه به انتخابات ریاست جمهوری باعث انتقاداتی شده است.

آقای لاریجانی از منهای ۵۰ شروع کرده است اما با قدرت فن بیان، تسلط به اطلاعات و پشتیبانی در نهاد حکومت شاید بتواند عقب ماندگی خود را جبران کرده و انتخابات را به دور دوم ببرد. تجربه دوره های قبل می گویند کسی که سمبل حاکمیت است در دوره دوم بازنده است. اتفاقی که برای آقای هاشمی در سال ۸۴ افتاد. آقای لاریجانی باید نگاه به ترکیب نامزدها داشته باشد. دوستان آقای لاریجانی را دست کم نگیرند. 

شگردهای سیاسی لاریجانی را در هیچ سیاستمداری سراغ ندارم

خودم ۲۲ سال ایشان را می شناسم و واقعا شگردهای سیاسی او را در هیچ سیاستمداری سراغ نداریم. پس از آقای هاشمی سیاستمدار حرفه ای به جز آقای لاریجانی نداریم. در مقابل، آقای رئیسی چون ابزار قضا و تبلیغات قوی و پشتوانه حکومتی دارد، ایشان هم به لحاظ فن بیان و تحمل تنش ها و حاضرجوابی و شخصیت چندوجهی، تحت فشار قرار گرفتن در مناظره ها با چالش مواجه می شود و آنجا فضای مجازی، شبکه ها و کلاب هاوس یک گاف و اشتباه را بزرگنمایی می کند و مردم ایران هم نوعا وقتی در فضای تحمیل قرار بگیرند و حس کنند از یک فرد حمایت زیادی شود، همان واکنشی که مقابل اقای ناطق در ۷۶ ارائه دادند، نشان می دهند. 

بعید ندانید اگر آقای سیدحسن خمینی و ناطق نوری به تدریج ورود می کنند و کسانی که در انتخابات منع شدند یا زخم خوردند وارد  شوند. کسی که می تواند آقای لاریجانی را رئیس جمهور کند، شورای نگهبان است که بازی را یکطرفه بچیند و آقای لاریجانی باید بتواند از این فضا نهایت استفاده را کند ولو این که صحنه به ضررش چیده شده باشد.

مقامات بالادستی جواب تلفن های رئیسی را نداده اند

*نامور حقیقی، تحلیلگر سیاسی

شنیدم آقای رئیسی اذن نگرفته یا تلفن هایش را از مقام بالادستی جواب نداده است. چطور می شود آقای رئیسی ناگهان اعلام نامزدی می کند. آیا استعفا داده است؟ آیا بیرون قوه قضاییه است؟ در این مورد خبری دارید چطور این اقدام صورت گرفته. صحبتی که ایشان گفته است در مطالعاتم به این نتیجه رسیدم، خب با مطالعاتش به نتیجه رسیده بود که به قوه برود، ایشان یک سال و نیم در قوه قضاییه است، چطور از روز نخست دنبال انتخابات بوده است؟ ایشان به تبعات خروج از قوه قضاییه اطلاع دارد؟ به نظر می رسد اگر می دانستند ایشان قراراست به انتخابات بیاید این سمت را نمی پذیرفت.

مشاوران رئیسی تکلیف اذن رهبری را مشخص کنند

*سعید آجورلو، فعال رسانه ای

اطلاع رسمی برای پاسخ به این سئوالات ندارم ولی رهبری روز سه شنبه صحبتی داشتند و حاکی از این بود که اظهارنظر نکردند چون حساسیت موضوع بالاست و صحبتی که اقای لاریجانی کردند که بعد از سخنان رهبری برای آمدن مصمم شدم، تفسیری از سخنان ایشان است. اگر جای مشاوران اقای رئیسی بودم حتما پیشنهاد می کردم این موضوع را تعیین تکلیف کنند. ایشان محبوبیت بالا و کارنامه خوبی در قوه قضاییه دارند. استدلالی دارند که در قوه مجریه می توان مبارزه با فساد را بهتر دنبال کرد. ولی حضورشان در انتخابات می تواند کمپ منفی را علیه او فعال کند و ضربه ای به آرای او بزند. اگر تصمیم او برای انتخابات همراه با تعیین تکلیف برای قوه قضاییه بود بهتر بود. از نظر حکومتی هنوز بحثی درباره قوه قضاییه نشده است. به نظر می رسد برای نظام بهتر است تعیین تکلیف قوه قضاییه انجام شود تا از تخریبهای ایشان کمتر شود. 

*نامور حقیقی، تحلیلگر سیاسی

فرض کنیم دستگیری هایی انجام شود که به نوعی منتسب به رقبا باشند. چه کسی این موضوع را رسیدگی می کند؟ 

*سعید آجورلو، فعال رسانه ای

ما منع قانونی نداریم. هیچ تفسیری از قانون اساسی، منع نکرده است ولی از نظر تبلیغاتی می تواند اورا دچار چالش کند. باید فکری برای این موضوع کند. ممکن است این سئوال در مناظره ها مطرح شود. از آن سمت هم حتما اگر بخواهد در قوه قضاییه بماند باید فکری درباره تضاد منافع کند. ممکن است این مسئله تضادی کند.

*نامور حقیقی، تحلیلگر سیاسی

برخی حقوقدانان می گویند رجل سیاسی نمی تواند قاضی باشد و در قوه قضاییه باشد. 

*سعید آجورلو، فعال رسانه ای

بعید می دانم چنین چیزی باشد.

لاریجانی معادلات انتخاباتی را بهم ریخت /۱۶ میلیون رأی رئیسی کجاست؟

لاریجانی زمین بازی را از رئیسی می گیرد

*محمدعلی وکیلی، نماینده سابق تهران

بیانیه امروز آقای لاریجانی موضع مطابق طبع اوست. او طبع روشنفکری و یک تاکتیک اقتضایی دارد. غالبا مواضع او اقتضایی است ولی طبعش روشنفکری و اصلاح گرایانه است. امروز این بیانیه با طبع او سازگار بود. ولی تب جامعه با تم بیانیه ها فاصله دارد برای همین به رغم تفاوت بیانیه ها، برآیند کلی برای کلیت جامعه و شرایط رخوت مردم، دستاوردی ندارد. بیانیه ها برای تیپ هایی مانند ما، جذابیت دارد ولی آنچه ما می پسندیم با آن چیزی که در جامعه مورد توجه است، فاصله دارد. در خصوص آینده این آرایش می توان گفت با این بیانیه ها، وجه سلبی نامزدها مشخص شد. معلوم شد آقای لاریجانی می آید تا زمین بازی را از دست اقای رئیسی در نقد دولت بگیرد و نقد دولت را متوجه خود نکند و دست کم دستاورد نقد دولت از آن خود کند. 

تلاش کرد همچنین وجه سلبی مخاطب اصلی خود را آقای رئیسی قرار دهد. همچنین موضوع کدهای دوگانه سازی را در این بیانیه آورد. بقیه این نامزدها هم به همین ترتیب به جز آقای رئیسی که وجه سلبی موضع گیری اش ضعیف بود. وجه سلبی بقیه در این موضع گیری ها غالب بود. 

لاریجانی کنشکری تهاجمی است

اما کار آقای لاریجانی سخت است چون آقای رئیسی پایگاه رای ثابتی دارد. آقای جهانگیری هم پایگاه رای حداقلی اصلاح طلبان را دارند. آقای لاریجانی آمده تا رای مستقل ایجاد کند. آیا ظرف مناظره ها کشش این را دارد که برای آقای لاریجانی چنین ظرفیت رای بسازد؟ این تابع اتفاقاتی است که پیش می آید. نوع حضور نماینده اصلاح طلبان هم مطرح است. اگر شورای نگهبان طوری تمهید کند آقای جهانگیری در مناظره ها حضور یابد چه کسی نماد وضع موجود دولت و نظام و چه کسانی اپوزیسیون دولت و نظام در مناظره ها می شود. در مجموع آقای لاریجانی کنشگر آرامی است ولی واکنشگر تهاجمی است و در واکنشها به نفع اوست کنشگر تهاجمی باشد. سعید جلیلی یار کمکی بسیار مغتنمی برای آقای لاریجانی در این انتخابات خواهد بود.

جریان لاریجانی از کف اصلاح طلبی و اصولگرایی می آید؟

*بهروز نعمتی، نماینده سابق مجلس

دیروز خبری منتشر شد که آقایان تاجگردون و باهنر به عنوان روسای ستاد آقای لاریجانی هستند. شرایط و موقعیت خبرگزاری منتشر کننده این خبر مشخص است. این خبر را منتشر کرد. تحلیل شما چیست؟

*محمدعلی وکیلی، نمایند سابق تهران

متوجه سئوال نمی شوم این که خبرگزاری منتشر کننده چه رویکردی دارد چه ربطی به بحث دارد؟ این که خبر آقایان باهنر و تاجگردون به لحاظ نمادین برای آقای لاریجانی چه پیامی به جامعه می دهد باید دید. آقایان تکذیب کردند ولی اگر درست باشد به معنی این است که آقای لاریجانی به دنبال جریان سازی مستقل است. هر چند همه امروزادعای استقلال داشتند ولی حداقل به تیپ آقای لاریجانی می آید جریان وسط باشد. آدمهایی که طرح کردند به عنوان ستاد او، هر کدام کف اصلاح طلب و اصولگرا هستند. معمولا جریانات مستقل از کف جریانات شکل می گیرد نه سقف آنها. آقای تاجگردون کف اصلاح طلبی و آقای باهنر کف اصولگرایی تعریف می شود. طبیعتا با همین چهره های کف دو جریان و بدنه کف دو جریان، باید آقای لاریجانی جریان خود را شکل می دهد.

در مشارکت پایین رئیسی برنده است

*محسن ماندگاری، روزنامه نگار

دوستان در تحلیل خود مشارکت را لحاظ نکردند. در حالی که این دوره متفاوت از ادوار گذشته است و درصد مشارکت اینقدر بالا نیست که بتوان پیش بینی کرد چه کسی شانس اصلی است. به نظر می رسد مهم آن باشد چه گفتمانی بر انتخابات حاکم شود. دوگانه سازی ها می تواند در انتخابات موثر و حیاتی باشد. اصولگرایان بحث تعامل و مذاکره و انزوا را دارند. با انتشار فایل آقای ظریف بحث تعامل با دنیا بسیار مهم شده است. امروز آقای لاریجانی توییتی زدند که چطور می توانید مشکلات اقتصاد را حل کنید؟
در مورد آقای رئیسی هم صحبت شد و همچنین آقای ابطحی تعجب کرد چرا اینقدر اجماع در اصولگرایان شکسته شد، به نظر می رسد یک سیاست است که اغلب کسانی که شانس نامزدی داشتند یا توانایی مناظره کردن داشتند یا اینطور فکر می کنند، به آنها اعلام شد منع برداشته شده تا بتوانند در انتخابات ثبت نام کنند و ضعف آقای رییسی که می دانیم در مناظره ها دست پایین را دارد جبران کنند. قطعا همه اینها به جز آقای جلیلی ممکن است انصراف دهند. آقای رضایی هم گفته است بعد از مناظره ها به نفع آقای رئیسی کنار می روم. اگر انتخابات با مشارکت پایین باشد، اقای رئیسی برنده است. آقای جهانگیری هم قطب انتخابات نیست. اگر قطبها را آقای رئیسی و لاریجانی بدانیم چالش بزرگ آقای لاریجانی این است که آرای خاموش را می تواند پای صندوق بیاورد و اصلاح طلبان را با خود همسو کند یا نه. آقای رئیسی در انتخابات گذشته ۱۶ میلیون رای داشته است. باید دو پارامتر نرخ مشارکت و گفتمان مسلط بر فضای رقابتها را در نظر بگیریم.

شورای نگهبان می تواند کار رئیسی را سخت کند

*سیدحمید حسینی، فعال بخش اقتصادی

نامزدها هر یک گفتمانی را می خواهند نمایندگی کنند تا یک جریان سیاسی را. نظرسنجی ایسپا هم می گوید مشارکت پایین است. بیش از ۵۷ درصد گفتند اگر کسی به ضد فساد بیاید ما شرکت می کنیم. دومین گروه با ۵۶ درصد گفتند اگر کسی برای بیکاری برنامه داشته باشد حاضر به شرکت هستیم. چهارمین گروه هم درباره برجام اظهارنظر کردند. به نظر می رسد جریان به سمتی می رود که به سمت فسادستیزی بروند نه برجام.

یک عامل دیگر در دوقطبی سازی هم بستگی به عملکرد شورای نگهبان دارد. اگر تیپ هایی مانند زاکانی و شمس الدین حسینی را تایید کند آنها برای کمک به آقای رئیسی می آیند. بخشی از سبد رای آقای رئیسی منتقدان دولت، آرای احمدی نژاد و اصولگرایان است. اگر شورای نگهبان بخشی از نامزدهای اصولگرایان را در صحنه نگه دارد، برای آقای رئیسی معادله سخت می شود. نظامیان مسایل کارآمدی را مطرح می کنند، اصلاح طلبان بحث برجام را طرح می کنند، اصولگرایان بحث فسادستیزی را مطرح می کند. آقای لاریجانی هم گفتمان بینابینی برجام و بین الملل و مسایل اقتصادی را مطرح می کند.  میز مذاکراتی که صدا و سیما طراحی کرده شنیده ام ۵ تا بیشتر جا ندارد و به نظر می رسد بیش از ۸ نفر تایید نشوند.

لاریجانی؛ رهبر جریان سوم می شود؟

*محمدعلی آهنگران، فعال اصلاح طلب

در انتخابات ۱۴۰۰ شاهد تحقق شکستن انحصار اصلاح طلب و اصولگرا هستیم. کسی که بخواهد جریانی به موضوع انتخابات و فعالیت تبلیغاتی نگاه کند توفیق چندانی ندارد. آقای لاریجانی از بدو ورود تصمیم بر داشتن پرچم جریان سوم دارد. مطالبه عبور از اصولگرا و اصلاح طلب را می خواهد نمایندگی کند که این کار کم چالش نیست. این موضوع از جانب جریان اصولگرا و اصلاح طلب با واگرایی مطرح است. به نظر می رسد اینچنین که آقای لاریجانی در بیانیه انتخاباتی و توییت اخیرشان مطرح کرده، می تواند هوشمندانه این موضوع را راهبری کند. فعالان سیاسی داخل جریان اصولگرایی که تحمل نقطه ضعفهای پرشمار نامزدهای خود را ندارند و همچنین در جریان اصلاح طلبی کسانی که منتقد وضعیت موجود این جریان هستند را حول محور خود جمع می کند. 

جنگ در اردوگاه اصولگرایان است

*فرید مدرسی، فعال رسانه ای

خیلی از مسایل انتخابات مشخص نیست و یکی از مهمترین قسمتها سازمان رای اصولگرایان است که بخشی از حاکمیت تلاش می کند از فرصتهای خود برای آنها رای بسازد. برنامه های این سازمان مشخص نیست. مشخص نیست تایید صلاحیت های شورای نگهبان به نفع کدام جریان باشد. مهمترین مسئله این است که جهانگیری آمده است اصلاح طلبان را نمایندگی کند ولی مشخص نیست اصلاح طلبان رادیکال را نمایندگی می کند یا نه.

 رئیسی با اعلام استقلال خود از جریان اصولگرایی و ثبت نام بسیاری از اصولگرایان وضعیت خوبی ندارد. اینها پوششی نیستند و جنگ های درون اردوگاهی است و جریانها در حال نزاع هستند و تلاش می کردند این نزاع عمومی نشود. تفاوت چشمگیری بین آقایان رئیسی، رضایی، جلیلی و ضرغامی می بینم. در جریان نیروهای نظامی هم اختلافات زیاد است. در بین اصلاح طلبان هم اردوکشی کابینه آقای روحانی نشان می دهد همه دنبال آینده سیاسی خودشان هستندو فکر می کنند این طناب کشی امروز در آینده سیاسی آنها موثر است. 

انتخابات ۱۴۰۰ آینده سیاسی جریانات سیاسی را می سازد. اگر نامزدها بروز خوبی نکنند نمی توانند در جریانهای سیاسی نقش ایفا کنند. رئیسی در رهبری گفتمان مسلط یعنی گفتمان ضدفساد موفق نبود. صحبت های او کلیشه ای بود. این که بگوید من برای مبارزه با فساد آمدم این شوخی است. مگر می شود کسی که از محل مبارزه با فساد است، به قوه مجریه برود تا با فساد مبارزه کند؟ 

جریان سیاسی بشدت عصبانی است چون در حال مرگ هستند. آقای پژمانفر و قدوسی شروع به سخنان بی معنی مانند انتشار سند کردند که یا دروغ می گویند یا موفق نخواهند شد. اینها نشان می دهد فضا قابل تحلیل نیست. همه باید حرفهایشان را بزنند. دو بخش شورای نگهبان و سازمان رای اصولگرایان هم تحت کنترل حاکمیت است و ما به آنها اشراف نداریم.

فاصله گرفتن جلیلی از ادبیات جبهه پایداری

*محمود صادقی،نامزد اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری

در شعارهای آقای رئیسی فاصله گرفتن از ادبیات جبهه پایداری را شاهدیم. هم بحث تعامل بین المللی و هم آزادی ها و حقوق شهروندی را مطرح کردند که کلا متعلق به اصول انقلاب اسلامی است که همه از آن فاصله گرفته اند. او آشکارا خود را مستقل اعلام کرد در حالی که پایداری تعلق جناحی را بسیار پررنگ می داند. در مقام گفتار او فاصله آشکاری از جبهه پایداری گرفت. اگر در واقعیت هم باشد این نشانگر شکاف در آن جریان است. من شخصا رویکردهای او در قوه قضاییه را در اسنادی که منتشر کردند (رویکرد اعلامی) خیلی با جبهه پایداری فاصله دار می بینم. 


جهانگیری به جبهه اصلاحات تعهد نداد

سوال: شما در انتخابات ثبت نام کردید. آیا آقای جهانگیری نماینده اصلاحطلبان خواهد بود؟

پاسخ محمود صادقی: هنوز تصمیم گیری نشده است. موضع رسمی را سخنگوی اصلاح طلبان میگویند. چالشی را برای جمع بندی درگیر هستیم و هنوز نامزد اصلی تعیین نشده است. فکر نمی کنم آقای جهانگیری را بتوانیم کاندیدای اصلی تلقی کنیم. نقدی درباره معرفی او وجود دارد. آن ۱۴ نفر منهای آقای ظریف که از ابتدا گفت نمی آید، همه نامزدها در جبهه اصلاح طلبان حاضر شدند. تعهداتی از آنها شفاها گرفته شد ولی درباره آقای جهانگیری چون در تردید بودند این فرآیند طی نشد. فکر می کنم او متکی به شیخوخیت هستند تا فرآیند تشکیلاتی که این ایراد آیین نامه ای دارد و تاثیرات واقعی خواهد داشت. تک تک افراد درباره تیمشان و برنامه هایشان حرف زدند و تعهداتی دادند ولی این فرآیند درباره او طی نشده است و باید حتما این فرآیند طی شود. او باید از لاک شیخوخیت خارج شوند و در روند مدنی قرار گیرند.

۱۶ میلیون رأی رئیسی کجاست؟

*محمد مهاجری، فعال رسانه ای

سئوال شده است هر یک از این سه بزرگوار چه پایگاهی دارند؟ یک موضوعی را دوستان در گروه مطرح می کنند و مفروض می کنند آقای رئیسی ۱۶ میلیون رای دارند. در نظرسنجی ها می گویند بالاترین میزان مشارکت ۴۰ درصد است یعنی ۲۴ میلیون نفر شرکت می کنند. آقای رئیسی در بهترین وضعیت ۳۰ درصد رای دارند. یعنی ۳۰ درصد ۲۴ میلیون می شود ۷ میلیون نفر. این ۱۶ میلیون کو؟ این تصور غلط در بین همراهان آقای رئیسی وجود دارد که ایشان را زمین می زند. این تلقی غیرواقعی می تواند به نفع جریانات رقیب باشد. منظورم فقط آقای جهانگیری یا لاریجانی نیست.

رئیسی بازنده انتخابات دومرحله ای

*رجبعلی مزروعی نماینده اسبقمجلس

بیانیه ها و مصاحبه های منتشر شده هیچ گونه اثرگذاری در شکستن فضای سرد انتخاباتی جامعه ندارد. اگر تصور کنیم بر پایه نظرسنجیهای انجام شده بین ۳۰ تا ۴۰ درصد واجدان شرایط رای دهندگی با ترکیبی که آقایان لاریجانی، رئیسی و جهانگیری متصور شده ایم اگر این سه نفر نامزدهای اصلی صحنه انتخابات باشند، فکر می کنم انتخابات در مرحله اول به نتیجه نمی رسد. اگر پیش بینی کنیم رئیسی با جهانگیری یا لاریجانی به مرحله دوم بروند، بازنده آقای رئیسی است و هر کس در مقابل او درمرحله دوم قرار بگیرد برنده خواهد بود. فعلا با توجه به شرایط امروز و تصور از حضور نامزدها می توان برداشت کرد. 

البته نکته مهم این است که بیانیه های صادر شده نامزدها و مناظره های آینده یک نکته را برای همه فعالان نشان می دهد که از نظر همه کسانی که از سوی اصولگرایان، مستقلها و اصلاح طلبان نامزد شده اند روشن شده است صحنه انتخابات ایران بسیار دشوار است و کسی که می خواهد در انتخابات آینده به مقام ریاست جمهوری برسد راه بسیار سخت و دشواری در پیش دارد. 

امروز خوشحال شدم یک فرد مانند اقای رئیسی که در همه سالهای بعد از انقلاب پستهای کلیدی داشته است سخن از تحول و دگرگونی می گوید و بیان می کند این وضعیت موجود قابل تحمل نیست. الان مسئله اصلی پیشروی همه ایرانیان این است که از فرصت انتخاباتی چگونه باید استفاده کرد تا از مسایل و مشکلات دشوار کشور عبور کنیم.

 امیدوارم از مجموعه صحبتها، مناظره ها و بیانیه ها بشود اشتراک نظری درباره مسایل سیاست داخلی، خارجی و اقتصادی به وجود آورد که هر کسی در انتخابات منتخب شد، مقید و متلزم به این اجماع نظر باشد.
 همه می گویند باید در سیاست خارجی تنش زدایی کنیم و در مسایل داخلی نقطه ثقل اصلاح را بر رفع مشکلات اقتصادی بگذاریم. اگر هر کسی منتخب شد به این برآیند متلزم شوم به خیر و صلاح کشور خواهد بود.

کاندیدا از چه کسی شکایت دارند؛ از نظام؟ از مردم؟

*حسن بیادی، دبیر کل جمعیت آبادگران ایران اسلامی

تاسف خوردم که همه از ناامیدی حرف می زنند. در مدیریت جزیره ای سالیان سال حضور داشتند و خیلی جاها خراب کردند و خیلی جاها کار خوب کردند ولی معلوم نیست از کی شکایت دارند. از نظام شکایت دارند؟ از رهبری شکایت دارند؟ از مردم شکایت دارند؟ از چه کسی شکایت می کنید؟ شما همدیگر را در دوره قبل دزد خطاب می کردند بعد پشت سر همدیگر نماز می خوانند. این همه دروغ مردم می شنوند، دورویی می بینند و حرفهای ناامیدی می بینند. مردم می گویند تو رو خدا غصه نخور، ما می آییم رای می دهیم. نوعا دوستانی که ذکر می کنید بسیاری با هلی کوپتر باندهای قدرت و ثروت رفته اند بالا قرار گرفتند. می گویند حزب فراگیر نداریم بعد موقع ثبت نام می گویند ما با افتخار مستقل هستیم.

 با این سیستم اجرایی غلط کشور و انتخابات بهتر از این نتیجه نمی دهد. هر کسی هم بیاید همین است. وقتی یخچال خراب است هر غذایی در آن بگذارید خراب است. هیچ کس محبوب نمی ماند. هیچ دولتی ادامه دولت قبلی نیست. همه می گوییم یک مخروبه تحویل گرفته ایم. همه هم در این مشکلات سهیم هستیم. شما برای مردم هم یک ذره صحبت کنید. چه اتفاقی برای مردم می افتد؟ همه مشارکت مردم را حذف کرده اند. 

اصولگرایان و اصلاح طلبان روش نامزد پوششی را بکار می برند

سئوال: اینطور مطرح شده که در بین اصولگرایان، آقایان جلیلی، زاکانی و ضرغامی برای پوشش دادن و کمک به اقای رئیسی آمده اند. نظر شما چیست؟

*پاسخ حسن بیادی: مگر اصلاح طلبان از این کارها نمی کنند؟ اصولگراها و اصلاح طلبان از روشهای نامزد پوششی استفاده می کنند. آرایی با توهم ساخته می شود و برخی با جوسازی و گول زدن مردم رای می گیرند. تهش هم مردم ضرر می کنند. کسی وزیر مسکن بوده است و آمده است. می گوید افتخار می کنم یک خانه نساختم بعد می گوید می خواهم کشور را درست کنم. دانه دانه شان آمده اند مردم را گول بزنند. یکی شان حاضر نیستند وزیر و معاون خود را معرفی کنند. بگویند با این تیم می آییم. یک نفره می آیند حرف می زند وقتی رای آورد ورق برمی گردد. کسی که رای می آورد در یک گردابی می افتد که خودش باور نمی کند. باندهای متصل به قدرت و ثروت اثرگذارند و در کلاب شما هم حضور دارند. 

نمی شود سر مردم کلاه گذاشت

*مسعود ده نمکی، کارگردان

در مورد جریان اصولگرایی فکر می کنم این جریان یک پوست اندازی در مرحله اول دارد. یعنی حرفهایی که برخی چهره ها می زنند با وجودی که اخلاقمدار هستند، نسل نوین اصولگرایی در حال عبور از نسل قدیمی است. اقبال جریان سنتی اصولگرایان به آقای لاریجانی می تواند تبدیل به تقابل جریان اصلاح طلب و اصولگرا، تبدیل به جریان تقابل نسل جدید و قدیم باشد. در حوزه فرهنگ این را می بینید در حوزه اقتصاد این را می بینید و بستگی به شرایطی دارد که در آن هستیم. 

این مسئله نیاز به نقد و آسیب شناسی دارد. بازنگری هایی در گذشته نیاز دارد. عمل جراحی می خواهد که از عهده آدمهایی برمی آید که پتانسیل و کاریزما را داشته باشند. از بیرون هم ببینیم انقلاب در سال چهل و دوم خود است. غرب این دوره بلوغ درباره شناخت ساختار سیاسی کشور را در ۴۰۰ سال گذرانده است. وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته درباره سرنوشت مذاکرات و انتخابات ایران گفت ما داریم با نظام مذاکره می کنیم نه دولتها. این را برخی حاکمیت دوگانه و مانند آن می گویند. 

در داخل هم می بینیم یک جریانی مانند اصلاحات منجر به رفتارهای ساختارشکنانه بشود. به نظر می رسد این تحول خواهی نیست و دعوای بین چپ و راست است که اسمش عوض شده است. جریان اصلاحات باید بداند با طیف سنتی اصولگرایی مواجه نیست. مردم هم این را متوجه می شوند با حرفهایی که در مناظره ها زده می شوند و همدیگر را دزد خطاب می کنند، بلوغ سیاسی اتفاق می افتد و با این حرفها دیگر نمی شود دوقطبی ایجاد و سر مردم کلاه گذاشت. اینطور مواقع مردم مجبور می شوند به نامها رای بدهند نه جریانات. 

لاریجانی معادلات انتخاباتی را بهم ریخت /۱۶ میلیون رأی رئیسی کجاست؟

رئیسی ۷ میلیون رأی دارد نه ۱۶ میلیون

*فرج کمیجانی، فعال سیاسی اصلاح طلب

مشخص است هر یک از این سه نفر جریان خاص خود را دارند. آقای رئیسی بیانیه ای خواندند و علی رغم ۴۰ سال فعالیت در جریان اصولگرایی و این که آقای زاکانی می گوید شورای ائتلاف با پیشنهاد آقای رئیسی و ۱۳ نفر دیگر تشکیل شده، آقای رئیسی گفت من مستقل هستم. آقای لاریجانی هم دنبال راه انداختن خط سوم است ولی آقای جهانگیری خود را اصلاح طلب معرفی کرد.

به نظر می رسد آقای رئیسی ۱۶ میلیون رای را ندارد. به این دلیل که تنها ۴۰ درصد افراد شرکت می کنند و از بین این افراد ۳۰ درصد به آقای رئیسی رای می دهند که همان ۷ میلیون می شوند. این نیست که ریزش فقط مال اصلاح طلبان باشند. به نظر می رسد مشاوران آقای رئیسی پوست خربزه ای زیرپایش انداختند که نتیجه گیری خیلی سخت خواهد بود. 

انتخابات مانند انتخابات در سال۸۴ است. با این تفاوت که یک طرف آن انتخابات مرحوم آیت الله هاشمی معلوم بود و دیگران رقابت می کردند نفر دوم باشند. بستگی دارد شورای نگهبان چطور آرایش را می چیند که مشخص نیست چه خواهد بود. نمی توان جریان اصلاحات را ضعیف تلقی کنند.

اصلاح طلبان اگر نامزد خوبی داشته باشند که امروز آقای جهانگیری دل اصلاح طلبان را به خوبی به دست آورد، برای مشارکت هم افراد حرکت خوبی داشت. آقای رئیسی می گوید من مستقل هستم این برای افراد حزبی اصولگرا غصه دار است.

در سال ۷۶ همه مردم ایران می گفتند رئیس جمهور آقای ناطق نوری می شود و اگر می پرسیدی به او رای می دهی می گفتند نه. نتیجه آنطور شد. در ارتباط با آقای رئیسی اکثریت افراد می گویند رئیس جمهور آقای رئیسی است ولی اگر بپرسی شما به او رای می دهی می گویند نه. انتخابات حتما دو مرحله ای خواهد بود که یک پای رقابت حتما اصلاح طلب خواهد بود.

سئوال: درباره تشکیلات «ناسا» آقای صادقی اشکال شکلی درباره گزینه بودن آقای جهانگیری داشتند. می توانید توضیح بدهید؟

پاسخ فرج کمیجانی: جبهه اصلاحات ایران داریم نه ناسا. ۵ نفر ثبت نام نکردند و ۹ نفر ثبت نام کردند. منتظریم ببینیم شورای نگهبان چه کسی را تایید می کند. کسی نامزد اصلاح طلبان می شود که بتواند دو سوم آرای اصلاح طلبان را بیاورد. دوم این که هر چند نفر تایید شدند دو هفته در رقابتها مناظره می کنند و بعد بر اساس نظرسنجی علمی از بین این افراد نامزد نهایی را انتخاب می کنیم و مابقی افراد به نفع ایشان کناره گیری می کنند.

لاریجانی خط مرزش با دولت را روشن می کند؟

*امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف و مشاور رئیس مجلس 

آقای لاریجانی رایی به جز پتانسیل رای آقای جهانگیری و دوستانشان را ندارند. وضعیت ایشان در آخرین رای گیری در قم در مجلس دهم نشان دهنده وضعیت ایشان در آرای مردمی است. این ربطی به شخصیت و کارنامه او ندارد ولی در مجموع سبد رای آقای لاریجانی مشخص است. 

دوستان دیگری که کنار ایشان قرار می گیرند به نظر می رسد یک راهبرد مشخص انتخاباتی است. آقای لاریجانی خط و مرزش را با دولتی ها جدا می کنند و به نوعی خود را از ۷ سال ریاست مجلس همراه با آقای روحانی جدا می کنند. جریان نیروهای انقلاب حتما طراحی خود را دارد و با دوستانی که ثبت نامشان پایان یافت، پلن هایی را تا روز پایانی رای گیری با توجه به فضای موجود به جمع بندی خواهیم رسید. 

درباره دوستان اصلاح طلب هم فضا مشخص است. دوستان باید پاسخگوی وضع موجود باشند و این پاسخگویی نمی تواند با وعده به آینده اتفاق بیفتد. باید راجع به وضع موجود توضیح بدهند. امروز وضعیت وعده دادن و فرار به جلو را شاهد بودیم. دوستان اصلاح طلب یا باید پای گزینه ای بایستند و باخت را بپذیرند یا به نفع آقای لاریجانی حداقل سهم در دولت آینده خود را حذف نشده ببینند. دوست اصلاح طلبی به نکته ای اشاره کرد که اگر به سال ۹۲ برگردیم بهتر بود با آقای عارف در سال ۹۲ می باختیم و چنین اشتباهی را انجام نمی دادیم. این ممکن است باعث شود با یک نامزد صددرصد اصلاح طلب وارد شوند و ببازند و اگر قاعده سیاست را دنبال کنند چاره ای به جز کنار آقای لاریجانی قرار گرفتند ندارند.

رئیسی درست گفت که مستقل آمده است

سوال: شما در شورای ائتلاف بارها گفتید گزینه تان آقای رئیسی است و امروز ایشان گفتند من مستقل آمده ام. این در تضاد با زحمات شورای ائتلاف نیست؟ دوم با حجم زیادی از نام نویسی اصولگرایان روبرو هستیم. آیا اینها پوششی هستند یا تا آخر می مانند؟

پاسخ رسولی: آقای رئیسی حتما درست گفته اند و مستقل آمده اند. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب یک حزب نیست. مستقل بودن یعنی وابستگی به یک حزب سیاسی ندارند. در شورای ائتلاف فقط احزاب سیاسی حضور ندارند. دور میز ائتلاف اقشار داریم که در تصمیم گیری ها موثرند. از جهادگران، فرهنگیان و نظایر آن نماینده داریم. شورای ائتلاف تشکلی جامع است نه یک تشکل سیاسی. آقای رئیسی درست گفته اند و ایشان متعلق به کسانی هستند که دغدغه شان تحول است و مشی سیاسی یک گروه خاص را هم نمی پذیرند. در تاریخ تشکیل ائتلاف نیروهای انقلاب خود آقای رئیسی با پشتوانه ۱۶ میلیون رای این ائتلاف را تشکیل دادند و بعد که راهی قوه قضاییه شدند ترجیح دادند دوست دیگری این ائتلاف را مدیریت کند. 

درباره سوال دوم ما سه پلان را داریم که اجازه بدهید نشکافم چون قاعده حرفه ای گری نیست. ما با سبد رای دوستان در دقایق پایانی تصمیم می گیریم چه کسی بماند و چه کسی انصراف دهد. شاید لازم باشد دوستانی را حتی تا پایان جریان انتخابات داشته باشیم. گزینه اصلی ما آقای رئیسی است که از ۳۵۰ دفتر در نقاط مختلف کشور مطالبه داشتیم و دوستان دیگری که ثبت نام کرده اند حتما در چهارچوب نیروهای انقلاب حرکت می کنند با یک هدف که تغییر وضعیت موجود است.

با افتخار کنار رئیسی هستیم

سئوال: سخنرانی امروز آقای رئیسی نشان می دهد خیلی قائل به این مرزبندی ها نیستند و خیلی خود را مقید به این مرزبندی های جبهه انقلاب نمی دانند. در عرف رایج هم اگر کسی بگوید مستقل هستم یعنی فراجناحی ام.
رسولی: ما هم نگفتیم ایشان جناحی هستند. کسی که می خواهد رئیس جمهور باشد رئیس جمهور همه مردم خواهد شد بر این اساس ایشان گفتند من مستقل هستم و از تمامی مردم استقبال می کنم. به نظر می رسد سیاست ایشان معقول است و ما به عنوان یک جریان انقلابی با افتخار کنار ایشان خواهیم بود. 

در مسیر رئیسی هستیم

سوال: آیا امکان دارد شورای ائتلاف در دقیقه ۹۰ تصمیم به کنار رفتن آقای رئیسی بگیرد؟

پاسخ رسولی:‌نمی توانیم پیشگویی کنیم و بر اساس شرایط دقیقه ۹۰ بهترین تصمیم را می گیریم. این مهم است که اجازه ندهیم نوع تفکری که ۸ سال کشور را در این شرایط قرار داده ادامه پیدا کند. همه  دوستانی که تعلق خاطر به این جریان دارند با این هدف ثبت نام کرده اند. اجازه بدهید شرایط انتخابات را پیشگویی نکنیم. اهداف ما و آقای رئیسی در یک مسیر است. ما پیرو اهداف هر دو تفکر که در یک مسیر قرار دارد حرکت می کنیم. باید برای آن تصمیم صبر کنیم.

آنچه برای ما محرز است ایشان به جریان نیروهای انقلاب دلبستگی دارد. شاید برخی مواقع جریانات اصولگرا در شورای ائتلاف خیلی برخورد یکسانی با مسایل روز ندارند. ما بر اساس مطالبات روز، مطالبه مردم را به ایشان منتقل کردیم نه به عنوان یک حزب ایشان را انتخاب کرده باشیم.

راهکار رئیسی برای قوه قضاییه چیست؟

سوال: احیانا آقای رئیسی تصمیم دارند در این دوره رقابت در پست قوه قضاییه بمانند یا استعفا می دهند؟

پاسخ رسولی: قانون محدودیتی بر این کار قائل نشده. از تصمیم شخصی ایشان اطلاع نداریم. شاید ایشان راهکاری برای این یک ماه آینده داشته باشند ولی قانون مانعی را ایجاد نکرده است.

سوال: شاید به صورت عرفی تعارض منافع ایجاد کند؟

پاسخ رسولی: شورای نگهبان وجود دارد و در هر لحظه نامزدها را ارزیابی می کند. نهادهای نظارتی هم وجود دارد. ما تصمیم گیر و کارشناس این حوزه نداریم و اساسا وظیفه تجسس و سخنگویی ایشان را نداریم.
کار کردن با رئیس جمهوری که وامدار احزاب نباشد سخت است

*محسن ماندگاری، روزنامه نگار

مشکلی که اصولگرایان دارند و امروز خود را در مستقل خواندن اقای رئیسی نشان داد، این است که آقای رئیسی حاضر به اقتضائات شورای ائتلاف نیست و برای کسی که می خواهد بدون وامدار بودن با گروهها و احزاب خود را رئیس جمهور می داند کار کردن با او سخت است.

درباره مقصران وضع موجود تصور من این است که گفتمان اصلی انتخابات همین است. شاید رمز پیروزی آقای لاریجانی یا آقای رئیسی این است که نشان دهند مقصران وضع موجود چه کسی است. از نگاه ما اصولگرایان مقصر وضع موجود دولت اقای روحانی است. منتهی احتمال دارد اقای لاریجانی از موضع دیگری مقصران وضع موجود را تشریح می کند و بتواند با دقت ودرستی مقصران وضع موجود را ثابت کند.

شورای ائتلاف به دنبال سهم خواهی نیست

* امیرابراهیم رسولی، فعال سیاسی اصولگرا

نیت خوانی نکنید. شورای ائتلاف به دنبال سهم خواهی نیست. اساسا دوستان بیکار نیستند. بنده شغلی دارم سر کارم هستم. بهتر است نیت خوانی برای دادن تحلیل نکنید. من نظرم را عرض کردم. آقای لاریجانی در طول سالهای کاری اش به هیچ عنوان در سیستم ساختارشکنی نمی کند. شناختم این نیست ایشان دست به انتحار می زند که رئیس جمهورشود. 

*محسن ماندگاری، فعال رسانه ای

معرفی مقصران وضع موجود نیاز به انتحار ندارد.

*امیرابراهیم رسولی، فعال سیاسی اصولگرا

اگر آقای لاریجانی قرار است کاری کند در ۸ سال دولت آقای روحانی ۷ سال رئیس قوه مقننه بود. ایشان در خانه که ننشسته بود.

هرقدر روحانی مقصر است، رئیسی و قالیباف هم مقصرند

*فرج کمیجانی، فعال سیاسی اصلاح طلب

در ارتباط با بحثهای موجود، مقصران را می گویند معرفی می کنید. بعد از خروج ترامپ از برجام، تمام تصمیمات اقتصادی در شورای سران قوا گرفته شد. هر قدر آقای روحانی مقصر است، آقای قالیباف و آقای رئیسی هم مقصرند. 

*امیرابراهیم رسولی، فعال سیاسی 

این طور که شما مساوات در روسای قوا می گیرید اینطور نیست. جایگاه قوا متفاوت است. این بحث سیستماتیک است. این که بگوییم همه روسا قوا به یک اندازه مقصرند یک دانشجوی سال اول رشته علوم سیاسی می دانند اینطور نیست. از نمایندگان ادوار بپرسید اینطور نیست. اتفاقات را اجازه دهید شفاف مردم بشنوند. 

*فرج کمیجانی، فعال سیاسی اصلاح طلب

یعنی در شورای سران قوا این تصمیمات گرفته نشده؟

*امیرابراهیم رسولی، فعال سیاسی

 شما درباره وضع موجود صحبت می کنید. شما اصرار بر مساوات دارید.

*محسن ماندگاری، فعال رسانه ای

بدیهی است دولت ضعفهایی داشته که قابل انکار نیست ولی این که بخواهیم مقصران وضع موجود را فقط آقای لاریجانی یا روحانی معرفی کنید باعث می شود آقای رئیسی به مشکل بربخورد. 

لاریجانی خیرالموجودین است

*مصطفی داننده، روزنامه نگار

انگار برخی ستاد انتخابات را با راهپیمایی ۲۲ بهمن اشتباه گرفتند. آنجا باید حضور می یافتند نه در ستاد انتخابات. زلزله خبری امروز شکل گرفت و مهمترین خبر امروز خبر حضور و ثبت نام آقای لاریجانی بود. استقلال و مستقل بودن آقای رئیسی یعنی چهره فراجناحی هستم. اگر آقای رئیسی رئیس جمهور شوند و کابینه تشکیل دهند روی همین فراجناحی بودن می ایستند و از دیگر گروه ها استفاده می کنند؟ به نظر می رسد این یک شوی سیاسی است نه یک عمل سیاسی. 

آقای لاریجانی نامزد بینابینی است و رای اصلاح طلبان و اصولگرایان را خواهد داشت و با توجه به شرایطی که اقای روحانی به وجود آورده خیلی ها دوست دارند آقای لاریجانی که هم روشنفکر است هم مذهبی و هم شرایط را می شناسد به عنوان خیرالموجودین قبای ریاست جمهوری به تن کند.

آقای جهانگیری کار سختی دارد چون باید جواب کارهای دولت آقای روحانی را بدهد. ایشان باید به صورت شفاف درباره ۸ سال گذشته حرف بزنند. موضع آقایان لاریجانی و جهانگیری در انتخابات قوی تر است. نامزدهای پوششی این دو بهتر از نامزدهای پوششی آقای رئیسی است. آقایان ضرغامی و جلیلی هم خود را در قامت رئیس جمهور می بینند نه یار پوششی.

لاریجانی شانسی در بین اصلاح طلبان ندارد

*محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح طلب

این که دوستان حمایت اصلاح طلبان با آقای لاریجانی را مفروض تلقی می کنند در حالی که ایشان به صورت روشن مرزبندی با اصلاح طلبان را مشخص کردند و تلاش دارند عامدانه از دولت فاصله بگیرد و از اصلاح طلبان و از بخشی از اصولگرایان و خط سومی را ترسیم کرد. پایگاه رای ایشان بخشی از پایگاه رای اصولگرایان سنتی است. اگر مقداری این کیاستی که از ایشان سراغ دارم معارض می دانم. خانواده لاریجانی ها در ذهن مردم وجهه خوبی ندارد. ایشان تعلقات جناحی خود را از بین برد و از موضع اصلاح طلبی شانسی برای حمایت از ایشان نمی بینم. 

فیلترینگ کاری خنده دار است

*محمد مهاجری، فعال رسانه ای

امروز بحثمان درباره آقایان لاریجانی، رئیسی و جهانگیری است. کار قشنگ آقای رئیسی این بود که پیام ایشان در توییتر منتشر شد. یادتان باشد دادستان کل کشور یک هفته در میان درباره غیرقانونی بودن توییتر صحبت کرد و عملا رئیس قوه قضاییه نشان داد توییتر یک فضای کاملا قانونی است و فیلترینگ یک کار خنده دار است. این را در آستانه انتخابات به معنی مثبت ارزیابی می کنیم.

موضوع مستقل بودن آقای رئیسی به این معنی است که نمی خواهد اختلافات و کج سلیقگی برخی اصولگرایان را بپذیرند. می دانند بخشی از پایگاه رای ایشان در جبهه پایداری است ولی نمی خواهد اسمشان را بیاورد و رایشان را می خواهد. این که می گویند اصلاح طلبان بیایند مسئولیت دولت آقای روحانی را به عهده بگیرند به این معنی است که باید فردا مسئولیت کارهای آقای رئیسی را اصولگرایان بر عهده بگیرد. آقای جهانگیری هم حرف نویی مطرح نکرد و چهره سنتی اصلاح طلبی خود را نشان داد.

به لاریجانی وحی نشده، به او توصیه شده برو ثبت نام کن

بمب خبری امروز آقای لاریجانی بود که تصور می شد محافظه داری دارد ولی توفنده ظاهر شد. آقای لاریجانی در طول یکسال گذشته همیشه نامزدی اش تکذیب می شده ولی در طول یک هفته گذشته به نتیجه ای رسیده است که من اطلاع ندارم به واسطه دیدار با اشخاصی در نظام باشد. به نظر می رسد به او وحی نشده بلکه توصیه شده است برو ثبت نام کن.

درباره آقای روحانی و آقای لاریجانی یک بحث با اصلاح طلبان است که هر دو اصلاح طلب نبودند و شاید آقایان لاریجانی و جهانگیری آرای خاموش را به صحنه بیاورند. اگر این افراد هر یک ۱۰ درصد را به صحنه بیاورند متعلق به اصلاح طلبان نیست و اگر این درصدها به میدان بیایند نتیجه انتخابات تغییر می کند. 

*محمود صادقی

مقصود ایشان از سازشکاران چه کسانی بوده؟

*محمد مهاجری

قطعا سخن ایشان از تیپ اشخاصی مانند آقای ظریف نبود. شما خودتان را مرجع آن ضمیر پیدا نکنید. چرا شما به خودتان گرفتید؟

*محمود صادقی

من به خودم نگرفتم. می پرسم. ایشان از ابتدا مرزبندی کرده است.

*محمد مهاجری

شما که در مجلس بودید می دانید آقای لاریجانی بیش از آنکه هوای اصولگرایان را داشته باشد هوای اصلاح طلبان را دارد.

*محمود صادقی

اتفاقا این را قبول ندارم. ایشان یکی از عوامل ناکامی اصلاح طلبان بود.

*محمد مهاجری

یعنی انتظار دارید ایشان اقلیت اصلاح طلب را تبدیل به اکثریت کند؟

*محمود صادقی

این کلمه سازشکار به نظرم دلالت خوبی نداشت. ایشان عنصر موثری در برجام و گشایش سیاست خارجی بوده و در عین حال طیفی که مرجع ضمیرش به طور طبیعی چیز دیگری نیست. یعنی کسانی که در مذاکره بودند را متبادر به ذهن می کند که متهم به سازشکاری کردند. این قرائت جدید از تعامل بین المللی است که می خواهند اعلام کنند. در حالی که یکی از نقاط قوی ایشان همان تصویب برجام در ۲۰ دقیقه است و ایشان می توانست روی همین نکته تاکید کند و دیگران را متهم به سازشکاری کند. کسانی که برای ایشان این کلیدواژه ها را درست کرده اند شاید بهتر جواب می دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.