جزئیات گفتگوی مهم روحانی و اردوغان

رئیس جمهور با اشاره به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی در قدس شریف و کشتار ناجوانمردانه مردم مظلوم فلسطین،گفت: ماجرای فلسطین همچنان مهم ترین و زنده‌ترین مساله مشترک امت اسلامی است و مقابله با این جنایات و توقف فوری حملات وحشیانه و کشتار مردم مظلوم و بی دفاع یک ضرورت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در تماس تلفنی با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه ضمن تبریک عید سعید فطر به دولت و مردم این کشور، خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی بویژه ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه باید با همکاری و تشریک مساعی از همه توان موجود از جمله ظرفیت نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی استفاده کنند.

روحانی همچنین ضرورت اشتراک مواضع و تقویت همکاری‌های تهران – آنکارا برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای از جمله سوریه و یمن را مورد تاکید قرار داد و افزود: تداوم این همکاری‌ها در قالب گفت‌وگوهای روند آستانه می‌تواند به تسریع در حل و فصل بحران‌ها کمک کند.

رئیس جمهور در ادامه این گفت و گو با اشاره به برگزاری موفق نشست اخیرکمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه ( ۸ اردیبهشت ماه) با امضای اسناد همکاری، ابراز امیدواری کرد که شاهد روان‌تر شدن بیشتر مناسبات اقتصادی و تجاری از جمله تسهیل همکاری‌های بانکی و فعالیت گذرگاه‌های مرزی دو کشور با ظرفیت کامل باشیم.

روحانی همچنین با اشاره به برگزاری مذاکرات احیاء برجام در وین، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با نشان دادن حسن نیت کامل خود زمینه احیاء برجام را فراهم نموده است، گفت: امروز همه دنیا و از جمله آمریکا به عنوان تحریم کننده ایران به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم و فشار حداکثری شکست خورده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تنها راه حل، لغو تحریم‌ها، پایبندی به قانون و مقررات بین‌المللی و اجرای کامل برجام است، اظهار داشت: مطمئنا اگر طرف‌های این توافق بین‌المللی بویژه آمریکا، اراده جدی و حسن نیت داشته باشند، این مذاکرات دستاورد مثبت و سازنده‌ای خواهد داشت.

روحانی در این گفت و گوی تلفنی همچنین با اشاره به شرایط ایران و ترکیه در زمینه شیوع ویروس کرونا و موفقیت‌های ایران در کنترل و مهار موج چهارم این بیماری، بر لزوم همکاری دو کشور و به اشتراک گذاشتن تجربیات برای غلبه بر این پاندمی خطرناک تاکید کرد.

رئیس جمهور ترکیه نیز در این گفت و گوی تلفنی با تبریک متقابل عید سعید فطر به دولت و مردم ایران، گفت: متاسفانه این روزها با جنایات و حملات ظالمانه اسرائیل در فلسطین اشغالی مواجه هستیم که بسیار نگران کننده و تاسف بار است.

"رجب طیب اردوغان" تاکید کرد: جامعه بین‌المللی باید در برابر این حملات گستاخانه واکنش قوی و بازدارنده از خود نشان دهد و ضروری است که جهان اسلام در این زمینه از حق و عمل مشترک پیروی کند.

اردوغان با اشاره به برگزاری نشست فوق‌العاده امروز کمیته اجرایی سازمان کنفرانس اسلامی در این زمینه، ابراز امیدواری کرد که تصمیم مناسبی در این نشست برای پایان دادن به این جنایات و کشتار بی‌رحمانه اتخاذ شود .

رئیس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به برگزاری نشست اخیر کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، بر تقویت و تعمیق مناسبات اقتصادی و تجاری ترکیه و ایران به عنوان دو کشور دوست و همسایه تاکید و ابراز امیداری که نشست همکاری‌های راهبردی دو کشور نیز برای توسعه همکاری‌ها در آینده نزدیک برگزار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.