افرادی که پشت پرده «پروژه تخریب» لاریجانی هستند

از صبح شنبه، با ورود چند چهره برجسته جریان اعتدالگرا و رقابتی شدن انتخابات، «پروژه تخریب» در انتخابات ۱۴۰۰ هم کلید خورد.

در حالی که تا هفته گذشته بسیاری انتخابات ۱۴۰۰ را رقابتی سرد با نتیجه از پیش معلوم شده تصور می‌کردند و گروهی نیز خود را برنده بلامنازع رقابت پیش از آغاز آن می دانستند، با تدبیر و سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت مشارکت حداکثری، ورود چند چهره سرشناس اعتدالی، آرایش انتخاباتی را تغییر داد؛ رخداد غیرمنتظره‌ای که دو واکنش در پی داشت: ورود برخی چهره‌ها برای کنترل فضا به زعم خود و دیگری آغاز پرحجم توپخانه تخریب.

به گفته یکی از مدیران پیشین خبرگزاری فارس، از روز جمعه، با قطعی شدن نامزدی لاریجانی، شورای اصولگرایان برای جبران ضعف نامزد اصلی خود در مناظره‌ها، از همه نامزدهای بالقوه این جناح دعوت کرده تا در آخرین روز، ثبت‌نام کنند و پس از مناظره‌ها انصراف دهند.

یک سوی این تخریب، طبق روال مرسوم گذشته که در پایان دوره دوم هر دولت رخ می‌دهد، حمله به دولت است؛ اما این تخریب و با انواع روش‌های عملیات روانی ادامه یافته و به عنوان نمونه با تعبیر «روحانی‌جانی» و تصویرسازی‌های بعضا توهین‌آمیز علی لاریجانی و روحانی در کنار هم، ادعا شده که رئیس پیشین مجلس قرار است دولت سوم روحانی را تشکیل دهد.

نماینده دیگری که هنوز در فضای رقابت با لاریجانی در قم است، با ادبیات خاصی، به او تاخته و او را مدیون دادگاه‌های برادرش خوانده است.

نماینده دیگر، لاریجانی را به انتشار اسناد دوره ریاست مجلس تهدید کرده و یک نماینده مشهور که رکورددار انتشار دروغ‌های تکذیب شده است، به نقل از فقیه مرحوم شورای نگهبان، مدعی روابط مخفی او با انگلیس شده است.

برخی معتقدند ریشه اصلی این حملات، تلاش‌های لاریجانی برای به ثمر نشستن برجام بوده است؛ امری که کدهایی از آن داده می شود و از جمله یکی از نمایندگان ضد برجام که با وجود رد صلاحیت در دوره‌های گذشته، امروز ثبت‌نام کرده، به تصویب برجام در مجلس نهم اشاره کرده و گفته: «مشکلات کشور با تصمیمات ۲۰ دقیقه‌ای حل نخواهد شد.»

از سوی دیگر، هواداران محمود احمدی‌نژاد که به صراحت اعلام کرد در صورت رد صلاحیت، رای نخواهد داد، فرصت نامزدی علی لاریجانی را برای تسویه حساب اختلاف‌های دوره ریاست جمهوری او غنیمت شمرده و با انواع روش‌ها تخریب او را آغاز کرده‌اند.

این افراد پشت پرده «پروژه تخریب» لاریجانی هستند /وقتی توصیه رهبری نادیده گرفته می شود

اوج اختلاف این دو، ماجرای «یکشنبه سیاه» بود که در جلسه استیضاح وزیر وقت کار به دلیل انتصاب غیرقانونی سعید مرتضوی به مدیرعاملی تامین اجتماعی، احمدی‌نژاد فیلمی مخفیانه از دیدار فاضل لاریجانی و مرتضوی پخش کرد که مورد انتقاد لاریجانی واقع شد و بعد از آن رهبر معظم انقلاب با ابراز ناراحتی و تأثر، این کارها را «خلاف شرع، خلاف قانون و اخلاق و تضییع حقوق اساسی مردم» دانستند.

یکی از کانال‌های حامی احمدی‌نژاد که خود را عدالتخواه می‌داند، از صبح شنبه با انواع روش‌ها، حمله به لاریجانی را کلید زده است؛ از انتشار فیلم روبوسی لاریجانی با «خاویر سولانا» مسئول اسبق سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، همراه با کلمات توهین‌آمیز تا متهم کردن او به دست داشتن در کشته شدن قربانیان آبان ۹۸.

به نظر می‌رسد بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در پرهیز از تخریب‌های انتخاباتی در این زمان بی‌راه نیست: «متأسفانه عده‌ای با انگیزه‌های گوناگون، تا فصل انتخابات می‌شود، تخریب‌هایشان هم از همان نزدیکی انتخابات شروع می‌شود. حالا بعضی با انگیزه‌های سیاسی و بعضی با انگیزه‌های حتّی دینی اشخاص - چهره‌های سیاسی، چهره‌های دینی، چهره‌های انقلابی، موجّهین حوزه‌های علمیه و حتّی محترمین از علما و روحانیون - را مورد تخریب قرار می‌دهند. این چه کاری است!؟ این نه منطق شرعی دارد و نه منطق عقلایی؛ نه شرع با این کار موافق است، نه عقل. اگر واقعاً انسان از یک جهت‌گیری‌هایی که خیال می‌کند فلان کس یا فلان کسان در آن جهت‌گیری هستند، ناراضی است، راهش تخریب و اهانت به اشخاص نیست، راهش اسم آوردن از این و آن نیست، راهش تبیین است.»

انتخابات، فرصت طرح دیدگاه‌ها و مطالبات مختلف و بیان راهکارها و برنامه‌های هر طیف برای حل معضلات است و طبعا مردم انتظار دارند اخلاق در آن رعایت شود.

روشن است در شرایطی که مشکلات اقتصادی و چالش بی‌اعتمادی، بسیاری از مردم را از حضور در انتخابات دلسرد کرده، این‌گونه روش‌های تخریبی، نه باعث افزایش مشارکت که منجر به دلسردی مردم از حضور در انتخابات می‌شود؛ موضوعی که برخی چهره‌های مدعی انقلابی‌گری که خود را صاحبان و حامیان یکتای انقلاب می‌دانند به آن توجه کنند؛ مگر اینکه طبق تشخیص امروز آنها - که آشکارا خلاف راهبرد اعلامی رهبر معظم انقلاب است - مشارکت بیشتر مردم در انتخابات به صلاح نباشد که در این صورت تخریب کاملا روش درستی است!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.