هشدار دکتر مردانی درباره موج پنجم کرونا

عضو ستاد مقابله با کرونا گفت: با توجه به اینکه محدودیت های کرونایی کسب و کارها برداشته شده و همه اماکن بازگشایی شده است، در صورت غفلت و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، موج پنجم کرونا را نیز تجربه خواهیم کرد.

مسعود مردانی افزود: همه مردم به سرکار برگشته اند و همه تصور می کنند که کرونا تمام شده و دوباره مسافرت ها نیز آغاز می شود، در حالی که کرونا هنوز مهار نشده و باید تحت کنترل درآید، اگر پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، منع ترددهای غیرضرور، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون و یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده توسط اقشار مختلف مردم مورد توجه قرار نگیرد، موج پنجم کرونا هم آغاز می شود.

وی اظهار داشت: عده ای نیز تصور می کنند که با تزریق واکسن کرونا، نیازی به رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی نیست، در حالیکه در مرحله اول واکسیناسیون هستیم و همه گروه های سنی ملزم انجام پروتکل های بهداشتی هستند، اگر مردم ما را در این زمینه همراهی و یاری کنند، بزودی به کنترل این بیماری در کشور دست خواهیم یافت.

مردانی تاکید کرد:  اپیدمی کرونا بسیار به رفتارهای مردم وابسته است. هر زمان که مردم نکات بهداشتی و پیشگیرانه را بیشتر رعایت می‌کنند اپیدمی در مسیر کنترل قرار می‌گیرد اما وقتی که رعایت این نکات کمی کمرنگ‌تر می‌شود بلافاصله اپیدمی بر می‌گردد.

به گفته این متخصص بیماری های عفونی، این اپیدمی زمانی کنترل می‌شود که حداقل ۸۵ تا ۹۰ درصد مردم از ماسک استفاده کنند و باید در مکان‌های عمومی، محل کار و محیط‌های جمعی مراقب فاصله فیزیکی باشند و مسافرت ها و ترددهای غیرضروری افراد ممکن است ویروس کرونا را جا به جا کند به همین دلیل این نکات را باید به شکل جدی تا پایان اپیدمی و اعلام رسمی مهار بیماری رعایت کنیم.

مردانی افزود: اکنون تعداد شهرهای قرمز کاهش یافت ولی باید نسبت به اوج گیری موج پنجم کرونا هوشیار باشیم  و تنها راه پیشگیری از کرونا رعایت اصول اولیه بهداشتی است.

به گزارش ایرنا، اکنون دو میلیون ۱۹۶ هزار و ۱۹۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۴۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.  همچنین ۱۷ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۱۴۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

 تاکنون یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۶۴۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۳۴۲ هزار و ۹۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۵۶ هزار و ۵۹۸ دُز رسید.

 ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۱ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۳۴۶ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.