موافقت مجلس با بررسی طرح استقلال بانک مرکزی

حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی به عنوان نماینده درخواست‌کنندگان در این باره، اظهار داشت: طی ۲۰ سال گذشته میزان تولید کشور فقط ۳۶ درصد افزایش یافته اما ۱۰هزار و ۲۵۰ درصد نقدینگی کشور در این مدت زیاد شده است.

وی بیان کرد: ریشه این مشکل آن است که از سال ۸۰ در ایران بانک خصوصی ایجاد شد و بانک خصوصی موتور ایجاد نقدینگی در کشور است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: لازم است که بانک مرکزی قوی باشد تا بتواند بانک‌های خصوصی را مدیریت کند. هر یک ساعتی که می‌گذرد، صد میلیارد تومان نقدینگی کشور افزایش می‌یابد درحالی‌که تولید ما خوابیده است و لازم است نظام بانکی کشور به ویژه بانک مرکزی اصلاح شود.

حسین‌زاده بحرینی گفت: بنده روز گذشته نامه‌ای به مقام معظم رهبری درباره ضرورت اصلاح نظام بانک مرکزی ارائه کردم که رونوشت آن را به نمایندگان ارائه دادم و در آن نامه توضیح دادم که چرا باید این کار انجام شود. جای تأسف است که لحظه به لحظه به میزان نقدینگی اضافه می‌شود و باید این وضع را اصلاح کرد.

پورابراهیمی: نظارت بانک مرکزی بر بانک‌های خصوصی ضعیف است

در ادامه جلسه، محمدرضا پورابراهیمی در موافقت با این مسئله گفت: عملکرد نامناسب بانک مرکزی بر کسی پوشیده نیست که به دلیل سیطره دولت بر بانک مرکزی است و اگر اصلاحاتی در ساختار بانک مرکزی اتفاق نیفتد، مشکلات ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت‌های یازدهم و دوازدهم، میزان نقدینگی هفت برابر افزایش داشته و همچنین افزایش شدید نرخ تورم هستیم که نتیجه ناکارآمدی نظام بانک مرکزی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امروز هیچ اولویتی بالاتر از اصلاح نظام بانکی به ویژه اصلاح ساختار بانک مرکزی نیست. متأسفانه دولت لایحه آن را ارائه نکرد به همین دلیل مجلس خودش دست به کار شد و طرح آن را ارائه کرد و جلسات مستمری هم برگزار کرده‌ایم.

پورابراهیمی افزود: متأسفانه امروز بانک مرکزی اقدامات بسیار مخربی را در اقتصاد کشور بر جای گذاشته است. همچنین ترکیب شورای پول و اعتبار باید یک ترکیب تخصصی باشد تا یک نگاه حرفه‌ای ایجاد شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر این، تقویت شفافیت اقتصادی در کشور هم حائز اهمیت است چرا که در حال حاضر بسیاری از تصمیماتی که در بانک مرکزی اتخاذ می‌شود، شفافیت لازم را ندارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نظارت فعلی بانک مرکزی بر بانک‌های خصوصی منفعل است و باید فعال شود. در صورتی که نمایندگان به اولویت بررسی این طرح رأی مثبت دهند، این طرح دوشوری می‌شود و نقطه نظرات نمایندگان درباره آن در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد توجه قرار خواهد گرفت.

امیرآبادی فراهانی: طرح بانکداری اسلامی باید به طور کامل بررسی شود

در ادامه جلسه، احمد امیرآبادی فراهانی در مخالفت با بررسی اولویت‌دار طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: مطابق با این طرح، باید ۶ نفر از بخش خصوصی انتخاب شوند و بانک مرکزی را تحت کنترل و نظارت قرار دهند، این در حالی است که حتی وزیر اقتصاد می‌گوید «بانک مرکزی زیر نظر بنده نیست و اختیاری در این حیطه ندارم».

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ طرح عادی، ۵۴ طرح دوفوریتی و ۳۲ طرح یک فوریتی آماده بررسی در صحن علنی مجلس است و اگر ما طرح‌های دیگری را در اولویت بررسی در مجلس قرار دهیم، قطعاً نوبت بررسی طرح‌های مذکور به تأخیر می‌افتد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا چند ماه دیگر دولت جدید سر کار می‌آید و ما باید نظر آنان را در این باره اتخاذ کنیم. طرح بانکداری اسلامی یک طرح مفصل است و درست نیست که صرفاً بُرشی از طرح بانکداری اسلامی یعنی طرح بانک مرکزی ایران مورد رسیدگی قرار گیرد و مابقی این طرح مغفول بماند.

در ادامه جلسه این موضوع به رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذاشته شد و آنان با ۱۹۱ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در جلسه با بررسی اولویت‌دار طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.