ستاد انتخابات منتظر لاریجانی و رئیسی

سومین روز انتخابات هم به پایان رسید اما نه خبری از ابراهیم رئیسی و لاریجانی شد نه سعید جلیلی و محسن رضایی آمدند. گویا قرار است به سنت همیشگی انتخابات چشم ها تا آخرین لحظات منتظر کاندیداهای اصلی صحنه انتخابات باشد.

آنها که در عید فطر کاندیدا شدند

علی مطهری روز عید فطر را انتخاب کرد و نامش را در بین کاندیداهای ریاست جمهوری به ثبت رساند. او که قبلا هم به تیغ ردصلاحیت شورای نگهبان گرفتار شده است امروز در مقابل سوالی که از او پرسیده شد آیا تایید صلاحیت می شود یا نه گفت«انشالله تایید می شوم»

مطهری وقتی رودروی خبرنگاران قرار گرفت بازهم از دولت ائتلافی گفت و اینکه رئیس جمهوری مقتدر خواهد بود هم از تصمیم لاریجانی برای کاندیداتوری ابراز بی اطلاعی کرد.

محمود صادقی دیگر کاندیدایی بود که تقریبا همزمان با مطهری در ستاد انتخابات حضور یافت تا دومین کاندیدای اصلاح طلبی باشد که پایش به ستاد انتخابات باز می شود. محمود صادقی که از کاندیداهای جبهه اصلاحات هم محسوب می شود تاکید کرد در چارچوب تصمیمات این جبهه حرکت خواهد کرد و اگر رد صلاحیت شوم انتخابات را تحریم نمی کند.

احمدی نژادِ جدید آمد، عارف نیامد /ستاد انتخابات منتظر لاریجانی و رئیسی

اما صادقی تنها اصلاح طلبی نبود که امروز کاندیدا شد. ستاد انتخابات در آخرین دقایق فعالیت امروز شاهد حضور محسن مهرعلیزاده معاون خاتمی هم بود. او که مستقل از جبهه اصلاحات به صحنه آمده این را تاکید کرد در چارچوب تصمیمات این جریان حرکت خواهد کرد. گویا او به خوبی می داند اصلاح طلبان نباید بازهم خطایی که درسال ۸۴ مرتکب شدند و با چند کاندیدا آمدند را تکرار کند. سالی که خود و هم یکی از همان کاندیداهای پرتعداد اصلاح طلبان بود.

احمدی نژادی ها که دیروز ستاد انتخابات را به تصرف خود در آورده بودند امروز کم تعداد بودند و تنها سخنگوی وزارتخارجه دوره متکی در ستاد انتخابات حضور یافت.  رامین مهمانپرست سخنگو و سفیر سابق امروز به ستاد آمد و ثبت نام کرد. او در این حضور وعده هایی درباره خرید سربازی، یارانه سوخت و... مطرح کرد.

در سومین روز انتخابات دومین نماینده مجلس فعلی هم کاندیدا شد. او که از منتقدان ریاست و مدیریت قالیباف است عزم خود را برای ریاست جمهوری جزم کرده است.

حاشیه های عجیب ستاد انتخابات

اگرچه ستاد انتخابات امروز چهره شاخصی به جز مطهری را به خود ندید اما حاشیه های چهره های ناشناس بیشتر از روزهای گذشته بود. از جوانی کرواتی که با موهایی عجیب ابتدای صبح به ساختمان فاطمی آمده بود تا پیرمردی ۶۲ ساله که در حمایت از محیط زیست کاندیدا شده بود.

یک احمدی نژاد جدید هم با کت قرمز آمده بود و می گفت از میرحسین و خاتمی در دولتش بهره می گیرد، کاندیدایی هم بود که می گفت خدا او را فرستاده است. در این میان حرف های یک کاندیدا که می گفت می تواند جلوی زلزله های هولناک را بگیرد هم جالب بود.

احمدی نژادِ جدید آمد، عارف نیامد /ستاد انتخابات منتظر لاریجانی و رئیسی

بیرون از ساختمان فاطمی چه خبر بود؟

در ساعات ابتدایی امروز بیانیه انتخاباتی دولت منتشر شد. بیانیه ای که بر حضور همه جریانات فکری و سیاسی تاکید شده بود، وحدت را در حضور دانسته بود نه حذف و توصیه هایی نیز روانه شورای نگهبان کرده بود.

اما ستاد انتخابات هنوز خلوت بود که بمب خبری بیرون از آن منفجر شد. خبر حکایت از انصراف عارف از کاندیداتوری داشت تا مبادا تجربه تلخ انتخابات ۸۴ و وگرایی در جریان اصلاحات تکرار شود. به فاصله ای کوتاه اما این خبر از سوی دفتر عارف تکذیب شد و گفته این تصمیم نهایی روز شنبه گرفته خواهد شد. 

اما این فقط عارف نبود که از صبح امروز خبرهایی درباره آمدن نیامدنش مطرح می شد. خبرهای اصلی حول علی لاریجانی می چرخید. از روز گذشته خبرها از قطعی شدن تصمیم لاریجانی برای کاندیداتوری حکایت داشت. امروز اما برخی چهره های سیاسی و رسانه ای نزدیک به او از قطعی شدن تصمیم لاریجانی خبر دادند و گفته شد رئیس مجلس حتما طی فردا یا پس فردا اعلام کاندیداتوری خواهد کرد. زمزمه های خبری نیز می گفتند باهنر قرار است رئیس ستاد او باشد.

اما از ابراهیم رئیسی کاندیدای اصلی اصلاح طلبان چه خبر بود؟ با اینکه گفته می شد رئیسی امروزاعلام کاندیداتوری می کند اما خبری از او نشد و خبرها حکایت از آن داشت که قرار است از کنار مزار شهید سردار سلیمانی کاندیداتوری اش را اعلام کند و شاید شنبه همان روزی باشد که رئیسی برای دومین بار عزم ریاست جمهوری کند.

احمدی نژادِ جدید آمد، عارف نیامد /ستاد انتخابات منتظر لاریجانی و رئیسی

سعید جلیلی و جهانگیری هم امروز ردپایی محسوس در خبرهای انتخاباتی داشتند. برخی خبرها می گفتند جلیلی برای نیامدن شرط گذاشته و برخی دیگر می گفتند تصمیم روز شنبه گرفته می شود. 

خبرها از اردوگاه اصلاح طلبان نیز حکایت از آن داشت که جهانگیری بالاخره با پادرمیانی بزرگان اصلاحات حاضر به کاندیداتوری شده است و البته برخی خبرها هم حکایت از به صحنه آمدن محسن هاشمی داشت.

در میانه این خبرها درباره آمدن و نیامدن کاندیدا، سیدمحمد غرضی از صحنه انتخابات کناره گیری کرد و تن به مصوبه شورای نگهبان داد که حداکثر سن را ۷۵ سال تعیین کرده بود.

سردار سعید محمد هم که ساعتش در روز ثبت نام برایش پرحاشیه شده بود توضیحی در این باره داد و گفت«این ساعت هدیه بوده و برای زمانی است که قیمت دلار ۳ هزار تومان بود.»

حضور پررنگ مسئولان اجرایی انتخابات در ساختمان فاطمی

وزیر کشور امروز برای اولین بار به ستاد انتخابات رفت و بازدیدی از محل ثبت نام کاندیداها کرد، او در این حضور هم از امن بودن انتخابات سخن گفت و هم به کاندیداها توصیه کرد پروتکل های بهداشتی را در هنگام حضور در ستاد رعایت کنند. اظهاراتی که محسوس کنایه به رئیس دولت سابق بود. 

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات نیز صبح امروز از رفتار روز گذشته احمدی نژاد و همراهانش گلایه کرده بود.

این کاندیداها می آیند؟

ستاد انتخابات اما دو روز سنگین و مهم را باید سپری کند. دو روزی که قطعا شاهد حضور چهره هایی شاخص خواهد بود. آیا رئیسی می آید؟ آیا لاریجانی کاندیدا می شود؟ آیا جهانگیری و سعید جلیلی تکلیف خود با انتخابات را روشن می کنند؟ آیا محسن رضایی بازهم جلوی خبرنگاران با شناسنامه اس عکس خواهند انداخت؟ آیا...

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.