شورای امنیت خواستار توقف حملات در یمن شد

مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن اعلام کرد، در پی تشدید درگیری‌ها در مأرب، شورای امنیت در نشست ماهانه خود طی بیانیه‌ای که به اتفاق آراء تایید شد، توقف فوری اقدامات نظامی در یمن به ویژه مأرب را خواستار شد.

این شورا در ادامه بیانیه خود تاکید کرد: تنها یک آتش‌بس دائمی و توافق سیاسی می‌تواند به درگیری‌ها و بحران انسانی در یمن پایان دهد.

‌۱۵ عضو شورای امنیت نیز با تاکید بر حمایت خود از گریفیث که پس از انتصاب به عنوان معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی به زودی از سمت فعلی‌اش برکنار خواهد شد، گفتند: امیدواریم حوثی‌ها (نیروهای وابسته به جنبش انصارالله یمن) به زودی با او دیدار کنند.

آمریکا مدعی است، نیروهای انصارالله با مخالفت اخیرشان با دیدار با گریفیث که به گفته واشنگتن حامل توافقی عادلانه بوده، یک فرصت بزرگ صلح در یمن را از بین بردند.

گریفیث در شورای امنیت از اینکه با بالا گرفتن تنش‌ها در مأرب، طرف‌ها در یمن از رسیدن به توافق دور شدند و همچنین از نبود روندی سیاسی که امید یمنی‌ها نسبت به پایان قریب‌الوقوع درگیری‌ها را از بین برد، ابراز تاسف کرد.

فرستاده سازمان ملل به یمن ادعا کرد: از این بابت نگران هستم که حمله مأرب این رویکرد را (به عاملان آن) بدهد که می‌توان در این جنگ از راه نظامی پیروز شد اما این حمله نظامی هرگز به این جنگ به شکل کامل پایان نخواهد داد و تنها موجب آغاز دورهای جدیدی از خشونت و تنش خواهد شد.

او افزود: در هفته‌های آینده با طرف‌ها برای پایان دادن به مذاکرات درباره توافقی که به درگیری‌ها پایان داده و راه‌حلی برای مشکلات شدید انسانی ایجاد کرده و روند سیاسی را بازگرداند، تلاش خواهم کرد و امیدوارم که این طرف‌ها نیز عزم سیاسی خود را برای حرکت در این مسیر نشان دهند و اگر لازم شد، شخصا برای نشستی جهت تعیین مسیر رو به جلو فراخوان خواهم داد.

طبق گزارش سازمان ملل، یمن که در آستانه خطر گرسنگی قرار دارد، با بدترین بحران انسانی جهان مواجه است.

شورای امنیت خواستار توقف حملات در یمن شد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.