روحانی: دروغ گفتن برای گدایی رای، بدترین کار است/ آزادید هرچه می‌خواهید به دولت بگویید

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در شصت و هفتمین هفته از افتتاح طرح‌های مهم ملی کشور با شعار تدبیر و امید برای جهش تولید که از طریق ویدیو کنفرانس برگزارشد، ‌ گفت: روز بسیار پربرکت عید سعید فطر روز پاکی از گناهان و روزی است که همه مردم به درگاه خداوند می‌روند و با نماز عید فطر و با زکاتی با ذکر و یاد حق شاهد رحمت الهی برای زندگی دنیا و آخرت خودشان هستند.

رییس جمهوری افزود: اولین عملی که بایستی امروز انجام دهیم، زکات فطریه است و سپس یاد و نام خدا را گرامی بداریم و کسانی که این کار را می‌کنند حتما و قطعا به رستگاری می‌رسند.

 وی خاطرنشان کرد: در عید قرآن از یاری اقشار کم‌درآمد جامعه شروع می‌شود و عید مسلمانان از زکات و کمک به مردمی که نیازمندان هستند آغاز می‌شود و با یاد و ذکر خدا ادامه پیدا می‌کند و پایان آن هم نماز و رکوع و سجده در برابر خداوند است. ما به این اسلام و قرآن و رمضان و ماه نزول قرآن و ماه شب‌های قدر و قیام و صیام افتخار می‌کنیم.  

اهم اظهارات او به نقل از ایرنا را در ادامه می‌خوانید: 

* انشاالله در ماه رمضان با دعای مردم همه از آتش دور شده‌ایم و به رحمت خداوند نزدیک شده‌ایم و این کار در مقام عمل در ماه شوال مشخص می‌شود و آثار ماه رمضان بایستی در گفتار، کردار و نحوه سلوک را در ماه شوال ببینیم و مشخص شود که آیا ماه رمضان خوبی داشته‌ایم یا خیر؟

*ماه شوال امسال توأم با نزدیکی به انتخابات بسیار مهم ۱۴۰۰ و سال پایانی قرن برای شوراها و ریاست جمهوری است که انشاءالله انتخابات بسیار خوبی داشته باشیم ما همیشه می‌گوییم انتخابات شکوهمند و انتخاباتی که مردم بانشاط و سالم حضور داشته باشند، ولی آن‌چیزی که کمتر می گوییم، ‌انتخابات اخلاقی است. اخلاق مهم است وگرنه همه دنیا انتخابات دارند و ممکن است خیلی از کشورها انتخابات پرشور و سالم داشته باشند ولی این ویژه ما نیست.

* آن چیزی که در جمهوری اسلامی ایران انتظار هست، یک انتخابات پرشور سالم توأم با اخلاق اسلامی است. تهمت زدن، افترا زدن و دروغ گفتن برای اینکه آدم گدایی رای کند، بدترین کار هست. آدم می‌خواهد یک مسئولیت سخت و سنگینی را بر دوش بگیرد، مسئولیتی که هر لحظه آن هزاران مشکل دارد مخصوصا اینکه رقبا و کسانی که مخالف هستند، پرقدرت باشند و امکانات زیادی داشته باشند این‌ها زیاد مهم نیست انشا الله هر کس برای رضای خدا کار می‌کند اجر و ثوابش را می‌گیرد انشاالله یک انتخابات اخلاقی و خوب پیش رو داشته باشیم.

* همه جناح‌ها و گروه‌ها باید در انتخابات شرکت داشته باشند تنوع در میان نامزدها پرجاذبه باشد. جاذبه و شکوه از اینجا درست می‌شود همه این‌ها که می‌گوییم مردم در انتخابات بیایید و همه حضور پیدا کنید، آخرش به یک کلمه برمی‌گردد و آن اینکه همه تلاش کنیم که نامزدها متنوع باشند اگر تنوع را از نامزدها گرفتیم شکوه و حضور را هم از انتخابات گرفتیم.

* انشاءالله همه دست به دست هم بدهیم انتخابات بسیار زیبایی را بعد از ماه رمضان شاهد باشیم و مردم شاهد پیشرفت بیشتری در دولت آینده برای کشور خودشان باشند.

* دولت یازدهم و دوازدهم در سخت‌ترین شرایط تاریخ ایران حداقل در یک قرن گذشته حتی در جنگ جهانی اول و دوم و قحطی که آخر قرن پیش، یعنی در سال‌های ۱۲۹۶، ۱۲۹۷، ۱۲۹۸ اتفاق افتاد، این سه سال و نیم از آن سال‌ها هم سخت تر بود چرا که همه دنیا ما را به یک معنا محاصره کردند.

*البته ظاهرا آمریکا بود که بر ما فشار آورد اما دیگران هم تسلیم شدند، وقتی تسلیم شدند، اجازه ندادند از بندر و بازار و بانک‌های آنها استفاده کنیم، حصر جمعی است ولو اینکه سرمنشاء این همه جنایت ترامپ بود

*{  با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران } مسبب همه این جنایت‌ها ترامپ و آمریکا بود ما باید این را بگوییم و نترسیم، اینکه ترامپ چه جنایتی بر علیه کشور ما انجام داد را اشکالی ندارد اینها را بیان کنیم. فکر نکنیم بیان آن ایراد دارد.

* می‌گویند اگر ما بگوییم ترامپ جنایت کرد، آن وقت چگونه به دولت فحاشی کنیم، به دولت هم اگر خواستید آزادید که هر چه می‌خواهید بیان کنید، اما اخلاق را همه جا مراعات کنیم و واقعیت‌ها را بیان کنیم. آنچ واقعیت است را به مردم بگوییم که در این سه سال و نیم چه فشاری بر مردم وارد ‌شد.

*اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب از سال ۹۳ بیان و ابلاغ کردند و بر آن تاکید فرمودند، ما آن را در این سه سال و نیم مشاهده کردیم. اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی کلمه در تاریخ که یک کشوری بتواند سه سال و نیم در برابر تمام فشارها ایستادگی کند و صادرات و واردات خود را حفظ کند.

*البته به مردم سخت گذشت و فشار زیادی بر آنها وارد شد اما اینکه در شدیدترین شرایط بیش از ۴۰ میلیارد دلار صادر کنیم و البته یک مقدار بیشتر وارد کنیم، این یعنی چرخه اقتصاد ما سر جای خود قرار داشته و مردم ما در بازار کمبود و قحطی را احساس نکردند البته مردم گرانی را احساس کردند و این طبیعت دوران تحریم است.

* لعنت خداوند بر همه آنهایی که مسبب بودند البته مسبب اصلی رژیم صهیونیستی و بعد تندروهای آمریکا و در راس آن ترامپ بود.  

* مردم عزیز ما باید بدانند که این بمب اقتصادی که روی سر آنها اصابت کرد، کدام هواپیما پرتاب کرده، از کجا شلیک شده است، آدرس غلط به مردم ندهید، خدا از شما نمی‌گذرد، تاریخ هم از شما نمی‌گذرد.

* الحمدالله ما این سه سال و نیم را گذراندیم و شاهد اینکه ما این سه سال و نیم را گذراندیم پنج‌شنبه‌ها هستند. به هر حال ما در همه جا شاهد می‌خواهیم. البته شاهد بزرگ خداوند است و بعد پیغمبر اسلام است، شاهد بزرگ بر ایستادگی ملت، شهدای ما هم هستند.  اما ملت ایران در این سه سال و نیم شاهد بزرگ برای تاریخ بود که به تاریخ بگوید با صبر، مقاومت، وحدت و اتحاد، یک ملت می‌تواند در برابر انواع فشارها بایستد و کشور، نظام و اقتصاد خود را حفظ کند.

* البته مردم عزیز ما در این دوران، جهاد و تلاش و فداکاری بزرگی انجام دادند. الحمدالله ما امروز در شصت و هفتمین پنجشنبه شاهد یک افتتاح بزرگ هستیم. بیش از بیش از ۶ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه را امروز افتتاح کردیم این طرح‌ها و پروژه‌ها موجب اشتغال ۳ هزار نفر در استان‌های مختلف می‌شود.

*{با اشاره به قول‌هایی که به مردم داده است} به مردم قول دادیم در مناطق مهران، قصرشیرین، بانه، مریوان، بوشهر، اردبیل، زابل و اینچه برون منطقه آزاد داشته باشد. قول‌هایی که داده بودیم به مجلس رفت و بعد شورای نگهبان و مجمع که در نهایت هفت منطقه آزاد تصویب شد و خوشحالیم در این دولت این هفت منطقه آزاد مصوب شده است.  

*{ با اشاره به اینکه الان ۱۵ منطقه آزاد در مرزهای کشور داریم که برای ارتباط با کشورهای همسایه و جاذبه سرمایه‌گذاری و گردشگری ایجاد می‌کند} این مناطق بسیار مهم است و همچنین ۱۳ منطقه اقتصادی باعث رونق کشور خواهد شد.  

*{ با قدردانی از همه مدیران مناطق آزاد} در ماه‌های اخیر ۴ بار شاهد افتتاح مناطق آزاد بودیم که نشان دهنده تلاش مسولان مناطق آزاد است. در دو سال اخیر به خاطر کرونا مقداری که می‌تواند منطقه گردشگری در مناطق آزاد باشد به دلیل مشکلات و ممنوعیت سفرها، انجام نشد.

* بسیاری از این مناطق آزاد جاذبه‌های گردشگری داخلی و خارجی دارد؛ مناطق آزاد ما از لحاظ بانکی، مراکز دپو باید تجهیز و تقویت شود، سردخانه‌ها و انبارها تقویت شوند، مناطق آزاد باید به راه‌آهن و جاده‌های اصلی و بنادر متصل شود و شرایط را برای ورود سرمایه بیش از پیش آماده کنند.

*امیدوارم مناطق آزاد شاهد رونق بیشتری در ماه‌ها و سال های و دولت‌های آینده باشد؛ بسیار خوشحالم که در روز بسیار مبارک عید سعید فطر شاهد افتتاح‌های بسیار خوبی بودیم. امروز ۹۴ پروژه در استان‌های مختلف افتتاح شد که انشاءالله برای همه مردم ایران مبارک باشد.

* خرمشهر، آبادان و شلمچه در منطقه بسیار مهم استراتژیک قرار دارد و انشاءالله با توافقی که با دولت عراق برای اتصال شلمچه به بصره شده،  بتوانیم شاهد تحول بنیادین در این منطقه باشیم.  این تحول بسیار بزرگی خواهد بود و راه‌آهن ایران به عراق و سوریه و در واقع ایران به مدیترانه متصل خواهد شد که بسیار حائز اهمیت است.

* اتصال ریلی شلمچه به بصره از طرح‌های مهمی است که دولت در ماه‌های آخر به طور مداوم از لحاظ سیاسی و عملیاتی آن را دنبال می‌کند و این طرح در سال‌های آینده به اتمام می‌رسد.

*همه کارهای مقدماتی این طرح انجام گرفته، امیدواریم  این طرح موجب تحرک بسیار بیشتر استان خوزستان و منطقه آزاد اروند شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.