وزارت خارجه اردن با اشاره به ارسال یادداشت اعتراضی برای رژیم صهیونیستی از ارائه اسناد و مدارک بیانگر بطلان احکام صادره از سوی دادگاه‌های اسرائیلی درباره محله شیخ جراح خبر داد.

وزارت خارجه اردن طی بیانیه‌ای تصریح کرد که این کشور به تلاش‌ها و اقدامات خود در بیش از یک سطح برای متوقف کردن تجاوزهای اسرائیل در مسجد مبارک الاقصی و بیت‌المقدس و ساکنان قدس در قدس شرقی ادامه خواهد داد.

«ضیف الله الفائز» سخنگوی رسمی این وزارت‌خانه طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «عمان نت» منتشر شد، اعلام کرد: «پادشاهی اردن به عنوان صاحب قیمومیت هاشمی بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس، تمام توانایی‌های خود را بر حمایت از مقدسات و هویت عربی، اسلامی و مسیحی و وضعیت تاریخی و قانونی موجود و توقف تجاوزهای اسرائیل متمرکز خواهد کرد.»

وی تاکید کرد که وزارت خارجه اردن هر روز با مقامات اسرائیلی و اشغالگران حاضر در قدس شرقی برای متوقف کردن تجازوها علیه مسجد مبارک الاقصی و نمازگزاران درگیر است و به  طرف اسرائیلی درباره تداوم این تجاوزها هشدار داده و خواستار متوقف کردن آن و پایبندی به قانون بین‌الملل و حقوق بشر و احترام به وضعیت تاریخی و قانونی موجود در قدس شده است.

بر اساس این بیانیه، وزارت خارجه اردن همچنین  مراتب اعتراض خود درباره حوادث دو شب اخیر در ببیت المقدس را به مقامات صهیونیست ابلاغ کرده است.

الفایز افزود که وزارت خارجه اردن با برادران فلسطینی برای ایجاد هماهنگی و همسویی مواضع و تحرکات منطقه‌ای و بین‌المللی هدفمند با هدف مقابله با اقدامات و تجاوزهای اسرائیل در قدس اشغالی و تبلور مواضع بین‌المللی برای اعمال فشار بر مقامات اسرائیلی برای توقف تجاوزها علیه مسجدالاقصی در ارتباط و تماس مستمر است. اردن با جامعه بین‌الملل در تماس مستمر است تا آن را به انجام وظایفش و فشار بر اسرائیل ترغیب کند.

در ادامه این بیانیه آمده است که کلیه تجاوزها علیه مسجد الاقصی و نمازگزاران از سوی پلیس و نیروهای ویژه اسرائیلی یک اقدام وحشیانه مردود و محکوم است.

درباره محله «الشیخ جراح»، الفایز توضیح داد که وزارت خارجه اردن در چارچوب تلاش‌های مستمر برای پشتیبانی از ساکنان این محله و دارایی‌های قانونی آنها، یک یادداشت رسمی برای وزارت خارجه اسرائیل ارسال کرده است و مخالفت خود با تلاش مقامات اسرائیلی برای کوچاندن اهالی این محله را اعلام و تاکید کرده است که به موجب قانون بین‌الملل و حقوق بشر بایداز فلسطینی‌ها حمایت شود. لذا مقامات اسرائیلی حق کوچ اجباری آنها از منازلشان را ندارند و این کوچ اجباری نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حقوق بشر است.

اردن همچنین اعلام کرد که در این یادداشت، بر بطلان احکام دادگاه‌های اسرائیلی علیه قدس شرقی اشغالی با استناد به حقوق بین‌الملل و بشر تاکید کرده است.

وی تاکید کرد که به همراه این یادداشت، اسناد و مدارک لازم که حقانیت مالکیت خانواده‌های فلسطینی در محله شیخ جراح را ثابت می‌کند در اختیار صهیونیست‌ها قرار داده شده است.

الفایز گفت که وزارت خارجه اردن از همان آغاز درگیری‌های به سفرای خود در کشورهای مختلف جهان ابلاغ کرده که تا با برادران در دولت فلسطین و کشورهای عربی هماهنگ باشند و به اقدام و تلاش برای تماس با دولت‌ها و مقامات مسئول، شورای امنیت، شورای حقوق بشر، نهادهای اتحادیه اروپا و ...برای ترغیب آنها به اتخاذ مواضع مورد نیازبه منظور جلوگیری از اقدامات صهیونیست‌ها در بیت‌المقدس ادامه دهند.

صبح امروز نیز ، «أیمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در گفت‌وگوی تلفنی با «ریاض المالکی» همتای فلسطینی‌ خود، اوضاع قدس و مسجدالأقصی را بررسی کرد و هر دو تاکید کردند که قدس و اماکن مقدس خط قرمز است و تجاوزات اسرائیلی‌ها نقض آشکار قانون بین‌المللی، تحریک احساسات دو میلیارد مسلمان و جنایتی است که باعث شعله‌ور شدن درگیری می‌شود و منطقه را به سمت بحران بیشتر سوق می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.