انتقاد تند میرسلیم به کاندیداتوری قالیباف و رئیسی

مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی به بیان نکاتی پیرامون FATF، برجام، انتخابات ۱۴۰۰ و شکایت قالیباف از وی  پرداخته است. 

بخشی از این گفتگو را در ادامه می خوانید. 

سرنوشت FATF در مجمع تشخیص مصلحت چه خواهد شد؟

اصلی ترین دولت یازدهم و دوازدهم برداشتن تحریم ها و چاره جویی برای آن بود و تصور کردند با مذاکره مستقیم به نتیجه می رسد؛ البته در طی این مذاکرات مردم دنیا متوجه شدند که ایران کشوری نیست که دنبال سلاح هسته ای باشد اما از لحاظ عملیاتی متعهد نشدند که برجام را اجرا کنند.

این اشکال در متن برجام بود و یا بدعهدی آمریکا؟

بدعهدی امریکا بود، اروپایی ها به علت ضعیف و ترسشان در برابر ما نتوانستند مستقیما کاری کنند و بدعهدی کردند و در مجموع به آنچه میخواستیم در برجام اتفاق نیفتاد. اگر ما در اقتصاد مقاومتی اهتمام می ورزیدیم و فعالیتهای جاری دولت را بزک کرده اعلام نمی کردیم بسیاری از فرصت ها را از دست نمی دادی حتی به نظر من سیاستهای اصل ۴۴ خیلی بد اجرا شد. قراردادهای دوجانبه و چند جانبه اقدام خوبی است مثلا توافقی که به صورت کلی به شکل سند باچین در زمینه برنامه های ۲۵ ساله داشتیم بسیار خوب است که باید فعالیت های قرادادی در این زمینه انجام شود که نتیجه بهتر حاصل شود. اف ای تی اف ۴۱ بند دارد که ۳۹ مورد از آن را توافق و حتی برایش قانون تنظیم کردیم. مثلا تروریست و آدم کشی، خودمان قربانیان اصلی ماجرای تروریست هستیم. بخش های باقی مانده FATF باعث می شود که اطلاعاتی در اختیار بدخواهان ایران قرار گیرد وبه نظر من این اقدام یک نوع زرنگی است.همین الان اگر FATF را قبل کنیم و تحریم ها برداشته شود ما نمی توانیم سیستم بانکی را با جهان مطابقت دهیم زیرا سیستم ما فرسوده و قدیمی است. اما تا زمانی که تحریم ها باشد هیچ ضمانتی به ما نمی دهد که تحریم ها برداشته شود و تا آن زمان باید خود را رشد دهیم.

پیش بینی شما چیست آیا FATF در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب می رسد؟

 شورای نگهبان به FATF ایراد گرفته است و باید دو سوم آرای مجمع را به خود جذب کند که به نظر من این بعید می رسد و فعلا دولت باید به این فکر باشد که اقتصاد مقاومتی را اجرا کند.

انتقاد تند میرسلیم از کاندیداتوری قالیباف و رئیسی /ظریف از افتخارات میهنی است

با توجه به اینکه برجام به نتیجه نرسیده اگر رئیس جمهور آینده با راه حل متفاوت وارد شود می تواند کسی مثل سعید جلیلی باشد؟

 به نظر من در درجه اول باید بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی پافشاری کند و به موازات آن شرایط بین المللی را فراموش نکند و مقدمات آن را در داخل فراهم کند. تا بعد از این که دندان آمریکا را شکستیم و آمریکا کوتاه آمد و خسارت های ما را جبران کرد بتوانیم در صحنه جهانی ورود یابیم. توجه صرف به FATF ما را به جایی نمی رساند.

رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که سیاست های کلی نظام جای دیگری تنظیم می شود و سیاست خارجه مجری بهتری است به نظر شما آقای ظریف مجری بهتری بودند یا آقای سعید جلیلی مجری بهتری خواهند بود؟

 جناب ظریف از افتخارات میهنی است و ایشان کسی بود که آشنا به مسائل بین المللی و مذاکرات سیاسی بود. ایشان می گفت در وزارت خارجه عواملی هستند که نفوذی اند و باعث می شوند دست رو شود و در مصاحبه برجام متوجه شدید که وجود دارد. مذاکرات بسیار خوب است و باید به صورت قوی انجام شود و با اعتماد به قابلیت های خودی باشد و نباید به چراغ سبز نشان دادن به بدخواهانمان باشد.

نظر شما در مورد ورود دو رئیس قوه آقایان قالیباف و رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

 به نظر من در شان رئیس قوه نیست که در صحنه حاضر شود و خواهان ریاست دیگری باشد. من نمی گویم که قابلیت ندارند اما هنوز کار خود را تمام نکردند. آقای رئیسی با قابلیت های بسیار خوبی که دارد حیف است تجربیات خوب شان در قوه قضاییه ادامه پیدا نکند. آقای قالیباف نیز در زمینه های اجرایی اقدامات خوبی انجام داده است که البته همه آن ها قابل دفاع نبوده و برخی از خلاف ها در فعالیت های اجرایی ایشان صورت گرفته است. آقای قالیباف قول هایی در مجلس به ما داده است و با توجه به این که مجلس در راس امور قرار دارد اگر کار قانونگذاری را صحیح انجام دهد و نظارت درست انجام شود شاهد این همه نابه سامانی نخواهیم بود. حل شدن مسائل کشور از طریق قوه مقننه است و با نظارت صحیح می تواند سرنوشت کشور را در مسیر درست قرار داد. کشور ایران قحط الرجال ندارد که بگوییم فقط دو نفر را در صحنه داریم.

ماجرای شکایت آقای قالیباف از شما به کجا رسید؟

 ای کاش سال ۹۵ موضوع تحقیق و تفحصی که از شهرداری تهران مطرح شد انجام می شد و جلوی خلاف هایی که در شهرداری صورت میگرد می گرفتیم. در حال حاضر هنوزهم این تخلفات انجام می شود. ریشه این خلاف ها در شهرداری تهران به ۲۵ سال پیش برمی گردد که نقطه اوج آن ۱۲ سال گذشته رخ داد. این تخلفات منحصر به تهران نبود و به شهرهای کوچک هم کشانده شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.