این سهامداران مشمول سهام جایزه می‌شوند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تمام افرادی که تا روز مجمع سهم را داشته‌اند و با سهم به مجمع رفته‌اند مشمول دریافت سهام جایزه می‌شوند.

عرفان هودی کارشناس بازار سرمایه در خصوص اعطای سهام جایزه به سهامداران بیان کرد: افزایش سرمایه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که شامل افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامدار، افزایش سرمایه از محل صرف سهام، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی شرکت‌ها و از محل سود انباشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: افزایش سرمایه از محل سود انباشته به معنی این است که شرکت‌ها مقداری از درآمدی را که دارند در قالب حسابی به نام  حساب انباشته  در صورت مالی خودشان ذخیره می‌کنند و زمانی که این ذخیره افزایش می‌یابد برای اینکه بتوانند ساختار مالی شرکت را بهبود دهند، افزایش سرمایه می‌دهند.

کدام سهامداران مشمول سهام جایزه می‌شوند؟

هودی در ادامه بیان کرد: از این طریق سهامداران پولی پرداخت نمی‌کنند و تعداد آن سهام شرکت افزایش می‌یابد و قیمت سهام کاهش پیدا می‌کند. سهامدار در گذشته به طور مثال اگر ۱۰۰ سهم ۱۰۰۰ تومانی داشت در این صورت ۲۰۰ سهم ۵۰۰ تومانی دارد و به دلیل اینکه پولی پرداخت نمی‌کند و تعداد سهام او افزایش پیدا می‌کند، در اصطلاح به این فرآیند  سهام جایزه  می‌گویند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که این سهام جایزه شامل چه کسانی می‌شود؟ اظهار کرد: تمام افرادی که تا روز مجمع سهم را داشته‌اند و با سهم به مجمع رفته‌اند، مشمول سهام جایزه می‌شوند، فردای مجمع نماد باز می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.