گزارش یک شبکه خبری از راه دشوار بایدن برای بازگشت به برجام

شبکه فرانس٢٤ در گزارشی با اشاره به مذاکرات ایران و سایر طرف‌های برجام در وین برای احیای این توافق تصریح کرد: دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای در موقعیت دشواری قرار دارد.

شبکه خبری فرانس٢٤ در این باره می‌نویسد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا وعده داده بود که به سرعت به توافق هسته ای ٢٠١٥ با ایران می پیوندد اما سه سال پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین از توافق، اجرای این وعده در عمل سخت‌تر است تا در حرف.

فرانس٢٤ در ادامه با اشاره به موضع قطعی ایران مبنی بر لزوم لغو تمامی تحریم ها به صورت یکجا و برداشتن اولین گام از سوی آمریکا برای بازگشت به توافق گزارش داد: تهران خواهان این است که پیش از آنکه قدمی در راستای بازگشت به پایبندی کامل بردارد، تمامی خواسته هایش محقق شود اما بایدن در خانه برای آسان نگرفتن درخصوص رفع تحریم های ایران با فشار روبرو است.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ با انتقاد از توافق هسته ای به فرانس٢٤ گفت: آمریکا اکنون با فشاری باورنکردنی در ارتباط با ایران روبرو است.

بولتون در ادامه با تکیه بر ادعاهای همیشگی مقامات آمریکایی علیه ایران گفت: اگر بایدن (بدون امتیازگیری) موضوع را واگذار کند عملا فروپاشیده شدن تحریم ها را تضمین کرده است و سپس ایران به سلاح هسته ای و موشک های بالستیک برای فرستادن آنها به اروپا و ایالات متحده دست خواهد یافت.

این شبکه خبری افزود: این در حالی است که دولت بایدن استدلال می کند، خروج از توافق هسته ای و اعمال تحریم های بیشتر بود که سبب شد ایران برنامه هسته ای اش را گسترش دهد و بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را یک قدم احتمالی بری توافقی قوی‌تر می داند.

اِما سوبریه یک کارشناس در موسسه کشورهای عرب خلیج فارس در گفت وگو با فرانس٢٤ خاطر نشان کرد که دولت بایدن در موقعیت دشواری قرار دارد.

وی گفت: موقعیت بایدن بسیار سخت است. او از طرفی باید ثابت کند که مثل ترامپ نیست و می خواهد به توافق با ایران بازگردد و از سوی دیگر می بایست نشان دهد که دولتش درک بهتری از توازن قدرت و منافع مختلف در منطقه دارد.

بنابر این گزارش، مقامات وزارت امورخارجه پیش از آغاز مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن در وین تصریح کردند که بازگشت به توافق هسته ای یک اولویت برای آمریکا است تا گفت وگوها جدیدی را با ایران و همسایگانش برای رسیدگی به امنیت منطقه آغاز کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.