هشدار اولیانوف درباره مذاکرات برجامی وین

میخائیل اولیانوف رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام، امروز ضمن نقل و تائید توییت دیروز (۱۸ اردیبهشت) انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک برجام که نوشته بود «ضرب‌الاجلی در مذاکرات برجام وجود ندارد»، متذکر شد: ضرب‌الاجلی وجود ندارد اما ۲۱ ماه می (۳۱ اردیبهشت) روز هدف است. می‌توان مذاکرات را پس از این تاریخ نیز ادامه داد ولی در آن صورت بلاتکلیفی و مخاطرات بیشتر خواهد بود. خوب است که تمامی شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین این موضوع را درک می‌کنند.

روز  ۳۱ اردیبهشت ، توافق همکاری سه ماهه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پایان می یابد. تهران و آژانس اوایل اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد. ایران هشدار داده بود که اگر طی این چند ماه تحریم‌ها برداشته نشود، تهران فیلم‌های دوربین‌ها را پاک خواهد کرد.

مورا دیروز توییت کرد: مذاکرات دور چهارم وین را آغاز کرده‌ایم تا برجام را احیا کنیم.

وی با بیان اینکه ضرب‌الاجلی در این زمینه تعیین نشده افزود: اما به عنوان هماهنگ‌کننده یک احساس فوریت مسلم می‌کنم؛ (چون) زمان به نفع ما نیست.

این مقام اروپایی ادامه داد: خوشحالم از این که تمام هیات ها از جمله ایران و امریکا ابراز می‌کنند که چنین حسی (نسبت به اهمیت عنصر زمان در مذاکرات وین) دارند.

دیروز جلسه اول کمیسیون مشترک از دور چهارم مذاکرات برجام در وین برگزار و مقرر شد رایزنی‌های کارشناسی و فنی و کار بر روی متون پیش‌نویس آغاز شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.