واکنش همسر اردوغان به حوادث قدس اشغالی

به گزارش خبرگزاری آناتولی، محکومیت حمله وحشیانه نظامیان اشغالگر اسرائیلی به نمازگزاران در مسجد الاقصی همچنان ادامه دارد و حتی کشورهایی که روابط خود را با تل آویو عادی سازی کردند نیز این حمله را محکوم کردند.

«امینه اردوغان» همسر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هم به تجاوز رژیم اشغالگر به  نمازگزاران فلسطیی در مسجد الاقصی در قدس اشغالی واکنش نشان داد و به شدت این تجاوزات را محکوم کرد.

امینه اردوغان در توئیتی امروز نوشت:« تجاوز اسرائیل به قبله اول مان مسجد الاقصی را به شدت محکوم می کنم. هرگز بی احترامی به عبادتگاه های مسلمانان را نمی توان پذیرفت».

وی افزود:« همیشه در کنار برادران فلسطینی مان هستیم و برای زخمی شفای عاجل خواستارم».

این در حالی است که فعالان در شبکه‌ های اجتماعی فیلم هایی را پخش کردند که نشان می‌ دهد نمازگزاران با تکبیر وارد مسجد الاقصی می‌ شوند. آنها نوشتند: فلسطینی‌ ها برای ادای نماز صبح با شعار «ملتی که رهبر آنها حضرت محمد (ص) باشد هیچگاه تسلیم نخواهند شد‌» و همچنین شعار‌های الله اکبر و لا اله الا الله وارد مسجد الاقصی شدند.

منابع رسانه‌ ای هم امروز شنبه گزارش دادند پس از یک شب خونین درگیری با نیروهای اشغالگر اسرائیلی فلسطینیان بار دیگر بر این رژیم پیروز شده و نظامیان را وادار به عقب نشینی از مسجدالاقصی و گشودن درب های مسجدالاقصی کردند.

به گفته این منابع نمازگزاران برای اقامه نماز صبح در مسجد الاقصی از طریق «باب الحطه و باب الاسباط» و با سر دادن شعار وارد مسجد شدند.

پیش از این هلال احمر فلسطین اعلام کرد در جریان درگیری‌ هایی که از  عصر جمعه میان فلسطینی‌ ها و پلیس رژیم صهیونیستی به ویژه در میدان مسجد الاقصی رخ داد؛ دستکم 205 تن زخمی شدند.

 هلال احمر فلسطین همچنین اعلام کرد از این تعداد بیش از 80 تن به بیمارستان انتقال داده شده‌ اند و در این میان 6 نیروی پلیس رژیم صهیونیستی نیز زخمی شدند.

صلیب سرخ برای درمان مجروحان در محوطه مسجد یک درمانگاه صحرایی مستقر کرده است.

این درگیری‌ ها پس از افطار جمعی که  داخل مسجد الاقصی برای همبستگی با مردم محله شیخ جراح در قدس شرقی ترتیب داده شد، درگرفت.

دادگاه‌ های رژیم صهیونیستی بر اساس ادعای انجمن‌ های اسکان اسرائیل مبنی بر ساخت این خانه ها در زمین هایی که قبل از سال 1948 متعلق به یهودیان بود ، تصمیماتی را برای تخلیه خانه های این محله صادر کردند.

پلیس رژیم صهیونیستی سیم های برق بلندگوهای مسجدالاقصی را قطع کرد و شمار زیادی از نمازگزاران از جمله کودکان و سالخوردگان همچنان در داخل مسجد محصور بودند.

در همین راستا جنبش فتح از اتحادیه عرب، سازمان ملل و تمامی نهادهای بین‌ الملی برای مداخله فوری جهت توقف جنایت رژیم صهیونیستی در قدس و مسجد الاقصی دعوت کرد.

«خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج نیز گفت: حماس طی تماس‌ های گسترده‌ با طرف‌ های مختلف بین‌ المللی خواستار مداخله برای توقف تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه قدس و مسجد الاقصی شده است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در بیانیه‌ ای در واکنش به اتفاقات مسجد الاقصی گفت: «آنچه رژیم اشغالگر بر سر نمازگزاران مسجد الاقصی آورده است نشان می‌ دهد که جنگ صهیونیست‌ ها علیه اهالی قدس و آزادی عبادت است.»

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه درباره پیامدهای حمله نظامیان صهیونیست به مسجد الاقصی هشدار داد و گفت با شماری از مقامات منطقه برای توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران فلسطینی تماس تلفنی گرفته است.

هنیه در غزه خطاب به نتانیاهو گفت: «با آتش بازی نکن! ما با هر چه در اختیار داریم از مسجد الاقصی و شیخ جراح دفاع می کنیم و شما بازنده این نبرد هستید.»

هنیه افزود: «دشمن در قدس مرتکب حماقتی شده که از عواقب آن بی خبر است.»

«زیاد النخاله» دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در واکنش به اتفاقات جمعه گفت: «سکوت در برابر اتفاقات قدس ممکن نیست و دشمن باید هر لحظه منتظر پاسخ ما باشد.»

او در ادامه از فلسطینی‌ ها خواست خود را به مسجد الاقصی برسانند و تا روز 28 ماه مبارک رمضان (که رژیم صهیونیستی برنامه یورش به مسجد الاقصی را دارد) آنجا را ترک نکنند. النخاله گفت: «از هر فلسطینی که می‌ تواند خودش را به مسجد الاقصی برساند می‌ خواهیم این کار را انجام دهد و تا روز 28 رمضان آنجا را ترک نکنند.»

مساجد قدس هم بسیج عمومی اهالی شهر در نزدیک‌ ترین نقطه به مسجد الاقصی برای شکستن محاصره مسجد الاقصی و نمازگزاران در آنجا را خواستار شدند.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان نیز اعلام کرد: «ما از جامعه بین الملل می‌ خواهیم به مسئولیت کامل خود در حمایت بین المللی از ملت ما و مقدسات ما عمل کند.»

«محمد اشتیه» نخست وزیر دولت تشکیلات خودگردان نیز گفت: اتفاقات قدس و الشیخ جراح نمونه جدیدی سیاست نظام مند آواره ساختن فلسطینیان است.

همزمان کشورهای عربی و اسلامی حمله وحشیانه صهیونیست‌ ها به نمازگزاران مسجد الاقصی را محکوم کردند.

جمهوری اسلامی ایران حمله به مسجدالاقصی اولین قبله گاه مسلمین و شهید و زخمی‌ کردن نمازگزاران فلسطینی توسط نظامیان رژیم اشغالگر قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس را به شدت محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: این جنایت جنگی بار دیگر خوی جنایتکار رژیم نامشروع صهیونیستی و ضرورت اقدام عاجل بین المللی جهت متوقف کردن نقض بنیادی‌ترین موازین حقوق بشردوستانه بین المللی را به همه جهانیان ثابت کرد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اضافه کرد: جمهوری اسلامی‌ایران ضمن محکوم‌ کردن این جنایت مسلّم علیه بشریت و ضمن عرض تسلیت به خانواده‌ های شهدای این حادثه و آرزوی شفای عاجل برای زخمی‌ ها، از سازمان ملل متحد و دیگر نهاد‌های بین المللی ذی ربط می خواهد که به وظیفه قطعی خود در برخورد با این جنایت جنگی عمل نمایند.

«سعید خطیب زاده» تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با افتخار در کنار مردم قهرمان فلسطین ایستاده و از همه‌ کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های اسلامی نیز می خواهد به وظیفه تاریخی خود عمل نموده و در کنار ملت فلسطین در مقابل متجاوزان صهیونیست بایستند.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم در واکنش به یورش نیروهای صهیونیست به مسجدالاقصی، جامعه جهانی را به رفتار محترمانه با مراکز مقدس به ویژه به مسجدالاقصی فراخواند.

«ولکان بوزکر» رئیس هفتادوپنجمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی توئیتی مداخله نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی را «تاسف‌ بار» خواند و جامعه جهانی را  به رفتار محترمانه با مراکز مقدس به ویژه به مسجدالاقصی دعوت کرد.

وی در این پیام نوشت: «از یورش پلیس اسرائیل به همراه بمب‌ های صوتی به مسجدالاقصی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان ابراز تاسف می‌ کنم. و (جامعه جهانی) را به رفتار محترمانه قبال معابد به ویژه مسجد الاقصی که برای جمعیت 1.8 میلیاردی جهان اسلام مقدس و پراهمیت است، فرامی‌ خوانم.»

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه  عرب نیز با شدیدترین عبارات، حمله به صحن‌ های مسجدالاقصی و هدف قرار دادن فلسطینیان غیر مسلح را با بمب صوتی، گاز اشک آور و گلوله محکوم کرد.

وی در بیانیه ای تاکید کرد: این حمله احساسات مسلمانان را در سراسر جهان برمی انگیزد و منعکس کننده سیاست عمدی اسرائیل برای تشدید اوضاع است.

وی نسبت به پیامدهای این اقدامات رژیم صهیونیستی هشدار داد.

«احمد الطیب» شیخ الازهر نیز گفت: یورش به صحن‌ های مبارک مسجدالاقصی و نقض مقدسات خدا از طریق حمله آشکار به نمازگزاران مومن و قبل از آن حمله به سلاح علیه تظاهرات مسالمت آمیز در محله شیخ جراح بیانگر تروریسم صهیونیستی در سایه سکوت جهانی شرم آور است.

الطیب در فیس بوک خود نوشت: الازهر الشریف، دانشمندان و دانشجویان، در برابر استبداد و استبداد موجودیت صهیونیستی کاملاً با مردم مظلوم فلسطین همبستگی دارند و از خدا می‌ خواهیم تا آنها را حفظ و پیروز کند، زیرا آنها صاحبان حقیقی سرزمین فلسطین هستند.

مقامات ترکیه هم در بیانیه‌ هایی حمله نظامیان صهیونیست به مسجد الاقصی را محکوم کردند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ ای حمله پلیس رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی را محکوم کرد. «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در توئیتی نوشت: «ما حمله پلیس اسرائیل با بمب های صوتی به صحن‌ های مسجد الاقصی را به شدت محکوم می کنیم. سربازان اسرائیلی که در ماه مبارک رمضان به هیچ مکان مقدس احترام نمی‌ گذارند ، باید فوراً مسجد الاقصی را ترک کنند و بلافاصله جلوی این حملات نفرت انگیز و بی پروا را بگیرند.»

وزارت خارجه ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ ای اعلام کرد: حملات نیروهای امنیتی اسرائیل به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی را به شدت محکوم می‌ کنیم. در این اطلاعیه آمده است: اسرائیل را به پایان دادن فوری اقدامات تحریک‌ آمیز و رویکرد تهاجمی که موجب بروز حوادث اخیر(در مسجدالاقصی) شده است، فرامی‌ خوانیم.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز در پیام توئیتری حمله نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی قبله نخست مسلمین جهان را به شدت محکوم کرد.

وی همچنین هدف قرار داده شدن نمازگزاران در ماه مبارک رمضان توسط نیروهای رژیم صهیونیستی را اقدامی «غیرانسانی» دانست و گفت: «برای مجروحین آرزوی سلامتی می‌ کنم. در دعوی محق مردم فلسطین همواره در کنارشان هستیم.»

«فواد اوکتای» معاون رئیس جمهور ترکیه نیز در توئیتی نوشت: «اسرائیل به هیچ جای مقدسی احترام نمی گذارد، حملات اسرائیل به مسجد‌الاقصی که اولین قبله ما مسلمانان است را به شدت محکوم می کنیم.» وی تاکید کرد: اسرائیل در سرزمین فلسطین مرتکب جنایت بشری و جنگی شده است. تا زمانی که دنیا چشم خود را بر این اشغالگری و نقض قانون ببندد، این ظلم ادامه خواهد یافت. اسرائیل باید فوراً این حملات و خشونت را متوقف کند.

«مصطفی شنتوب» رئیس پارلمان ترکیه نیز حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به نمازگزاران در مسجد الاقصی را محکوم کرد و آن را «تروریسم دولتی» توصیف کرد.

شنتوب در توییتی در حساب توئیتری خود نوشت: «حمله به نمازگزاران در مسجد الاقصی آشکارا تروریسم دولتی است.»

وی تأکید کرد: «کسی که بذر خشونت و بی‌ عدالتی را می‌ کارد، نمی‌ تواند صلح و آرامش را درو کند.»

«فخرالدین آلتون» رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه نیز در توییتر اعلام کرد: «حمله اسرائیل به مقدسات‌ مان هرگز پذیرفتنی نیست. حمله با بمب صوتی به مسجد‌الاقصی، اولین قبله‌ مان را به شدت محکوم می‌ کنیم.» وی همچنین از سیاست اشغال و اعمال خشونت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان ابراز نگرانی کرد.

«کمال قلیچداراوغلو» رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه در توئیتر در انتقاد و واکنش به حمله نیروهای امنیتی اسرائیل به مسجدالاقصی نوشت: حمله نظامیان اسرائیل به نمازگزاران مسجدالاقصی را به شدت محکوم می‌ کنم. وی در ادامه تصریح کرد: «دعای ما بدرقه راه برادران فلسطینیمان باشد. قلبمان با شماست.»

وزارت خارجه قطر هم به شدت حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به صحن‌ های مسجد الاقصی و نمازگزاران داخل آن را محکوم، و «وحشیانه» توصیف کرد.  این وزارتخانه در بیانیه‌ ای اعلام کرد: «دولت قطر با شدیدترین عبارات یورش نیروهای اشغالگر اسرائیلی را به مسجد مبارک الاقصی و نمازگزاران محکوم می‌کند.»

در این بیانیه تاکید شده که این «تحریک احساسات میلیون‌ ها مسلمان در سراسر جهان و نقض آشکار حقوق بشر و میثاق های بین المللی» است.

وزارت خارجه قطر همچنین تأکید کرد: «نیاز به اقدام فوری جامعه بین المللی برای جلوگیری از حملات مکرر اسرائیل علیه مردم برادر فلسطین و مسجد مبارک الاقصی» وجود دارد.

دوحه بار دیگر بر موضع قاطع خود در مورد عدالت آرمان فلسطین و حقوق مشروع فلسطینیان تأکید کرد.

دولت اردن نیز یورش نظامیان صهیونیست به مسجد الاقصی و حمله به نمازگزاران فلسطینی را محکوم کرد. وزارت خارجه اردن حمله پلیس رژیم صهیونیستی و نیروهای ویژه آنها به مسجد الاقصی را «وحشیانه» خواند.

«ضیف‌ الله الفایز» سخنگوی وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ ای گفت: «حمله به مسجدالاقصی و نمازگزاران مسالمت آمیز نقض آشکار قوانین، رفتاری وحشیانه و باطل است.»

الفایز به مقامات اسرائیلی در مورد «عواقب این تنش خطرناک» هشدار داد و آنها را به دلیل تهدید امنیت مسجد و نمازگزاران مقصر دانست.

وی خواستار آن شد که پلیس و نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی فوراً از محوطه مسجد خارج شوند و نمازگزاران صلح طلب را باید در شبهای پر برکت ماه رمضان آزادانه به انجام مناسک مذهبی برسانند. وی همچنین از جامعه جهانی خواست به رژیم صهیونیستی فشار آورد تا از تشدید و تخلفات در مسجد الاقصی و قدس شرقی اشغالی جلوگیری کند.

در حالی که جهان عرب اقدامات دیشب نظامیان صهیونیست به نمازگزاران مسجد الاقصی را محکوم کرده اند، دولت عربستان بدون اشاره به این واقعه، خواهان جلوگیری از تخریب منازل فلسطینیان توسط نظامیان صهیونیست شده است. وزارت خارجه عربستان طرح‌ ها و اقدامات رژیم صهیونیستی برای تخلیه خانه های فلسطینیان در قدس را محکوم، و تاکید کرد که ریاض هرگونه اقدامات یک جانبه و نقض قوانین بین المللی و هر آنچه ممکن است شانس از سرگیری روند صلح را برای دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه تضعیف کند، محکوم می کند.

وزارت خارجه عربستان با تاکید بر مواضع خود در قبال فلسطین اعلام کرد از همه تلاش ها برای دستیابی به یک راه حل عادلانه و جامع برای مسئله فلسطین حمایت می‌ کند.

«احمد حافظ» سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز یورش نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجد مبارک الاقصی را به شدت محکوم، و تاکید کرد مقامات اسرائیلی باید مسئولیت های خود را مطابق با قوانین بین المللی در حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی و حق آنها برای انجام آداب و رسوم مذهبی و همچنین جلوگیری از هر گونه اقدامات نقض حرمت مقدس انجام دهند. 

وزارت خارجه کویت نیز در بیانیه‌ ای تأیید کرد که تحرکات و اقدامات اشغالگرانه اسرائیل مردم فلسطین را به خطر می اندازد و منجر به تشدید خشونت می‌ شود و این امر مستلزم اقدام سریع بین المللی برای پایان دادن به این تحریکات و حفظ حقوق و امنیت مردم فلسطین است.

امارات متحده عربی نیز که سال گذشته روابط خود را با رژیم اشغالگر عادی سازی کرد، به حوادث قدس شرقی واکنش نشان داد و نگرانی شدید خود را نسبت به آنها ابزار کرد و از رژیم اسرائیل خواست که تنش را در مسجد الاقصی و منطقه شیخ جراح کاهش دهد.

«خلیفه شاهین المرر» وزیر مشاور در دولت امارات تأکید کرد که کشورش حمله نیروهای اشغالگر به مسجد الاقصی شریف و اخراج خانواده های فلسطینی از منطقه شیخ جراح که باعث زخمی شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شد را به شدت محکوم می کند.

وی از دولت اشغالگر خواست که به مسئولیت های خود بر اساس قوانین بین المللی برای حمایت از غیرنظامیان فلسطینی و حق آنها در برپایی مناسک دینی شان عمل کند و هر گونه تعدی به مسجد لاقصی را متوقف کند.

این وزیر اماراتی همچنین بر ضرورت حفظ هویت تاریخی قدس اشغالی و آرامش و خویشتنداری تأکید کرد.

وی علاه بر آن بر ضرورت احترام به نقش اردن در نظارت بر مقدسات به موجب قانون بین المللی تأکید کرد.

بحرین نیز حمله نیروهای اشغالگر به فلسطینی در شهر قدس را محکوم کرد.

وزارت خارجه بحرین با صدور بیانیه ای امروز شنبه، تجاوز نیروهای اسرائیلی به نمازگزاران در مسجد الاقصی را به شدت محکوم کرد.و از دولت رژیم اشغالگر خواست به این تحریک ها پایان دهد و از تعدی نیروهایش به نمازگزاران در این ماه مبارک جلوگیری کند.

وزارت خارجه بحرین همچنین طرح اسرائیل برای تخلیه فلسطینی ها از خانه های شان در قدس و اعمال حاکمیت این رژیم بر آنها را محکوم کرد و آن بر خلاف قطعنامه های قانونی بین المللی دانست.

شایان ذکر است که بحرین سال گذشته توافقنامه صلح با رژیم اشغالگر امضا کرده بود.

حزب «جماعت اسلامی» در پاکستان نیز حملات رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران در مسجدالاقصی را محکوم کرد.

آوارگان فلسطینی ساکن اردوگاه‌ های لبنانی نیز در محکومیت حملات جنایتکارانه اشغالگران صهیونیست به مسجد الاقصی دست به تظاهرات زدند.

اکثر کشورهای مسلمان از جمله اندونزی، پاکستان و گروه های مقاومت اسلامی اقدام دیشب نظامیان صهیونیست را محکوم کرده‌ اند.

گفتنی است، منطقه باب العامود واقع در مرکز قدس طی 10 روز اخیر صحنه درگیری نظامیان صهیونیست با اهالی قدس بوده است. اهالی قدس تاکید دارند که اجازه نمی‌ دهند با بسته شدن منطقه باب العامود (محله‌ همجوار مسجد الاقصی) رژیم صهیونیستی برنامه یهودی سازی قدس و تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی را پیش ببرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.