در این مناطق تهران می‌توانید خانه 800 میلیونی بخرید

میانگین متراژ معاملات مسکن در تهران ۸۷ متر است و با وجود رشد شدید قیمتها در بعضی مناطق جنوبی تهران می‌توان با نقدینگی ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان واحدهای ۸۰ تا ۹۰ متر خریداری کرد.

میانگین متراژ واحدهای مسکونی معامله شده در تهران طبق آخرین آمار که پاییز سال گذشته ارایه شده ۸۷ متر مربع است که بر این اساس متوسط قیمت یک واحد مسکونی طبق قیمتها در فروردین ۱۴۰۰ به ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان می‌رسد. با این حال در بعضی از مناطق جنوبی پایتخت هنوز آپارتمانهایی با این متراژ در محدوده قیمتی ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان وجود دارد.

در آگهی‌های امروز جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در هاشم آباد شهرری یک واحد مسکونی به متراژ ۸۵ متر مربع با عمر بنای ۴ سال با امکانات کامل شامل آسانسور، انباری و پارکینگ به مبلغ ۷۸۶ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است. در تقی‌آباد شهرری نیز یک آپارتمان ۸۰ متری نوساز با آسانسور، پارکینگ و انباری به مبلغ ۸۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

در شهرری محله استخر، قیمت یک واحد ۸۲ متری ۴ سال ساخت با انباری و آسانسور ۷۲۱ میلیون تومان است.

در مناطق میانی شهر تهران با این قیمتها تقریبا هیچ گزینه‌ای برای آپارتمانهای ۸۰ متر به بالا وجود ندارد اما در مناطق جنوبی با قیمت حدود یک میلیارد تومان می‌توان واحد ۹۰ متر و کوچکتر خریداری کرد. در محله آذری یک آپارتمان ۸۴ متری ۷ سال ساخت با امکانات کامل، یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که قیمت هر متر از این خانه ۱۴ میلیون و ۴۸ هزار تومان است.

در یافت‌آباد یک واحد ۸۵ متری ۱۷ سال ساخت با پارکینگ و انباری به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. تمام این آگهی‌ها در ۱۷ اردیبهشت ارایه شده است.

در کدام محلات تهران می توان خانه 800 میلیونی خرید؟ 

مساحت اغلب خانه‌هایی که برای فروش در تهران، آگهی شده‌اند بیش از ۸۰ متر مربع است که نشان می‌دهد به دلیل کاهش قدرت خرید، واحدهای بزرگ متراژ و میان متراژ مشتری چندانی ندارد.

نوسان قیمتها منجر به افت شدید توان متقاضیان در بازار مسکن شهر تهران شده است. هم اکنون کف قیمت آپارتمانهای کوچک در تهران ۵۰۰ میلیون تومان است که البته بیشتر در محله هایی مثل عباس‌آباد، خاورشهر، تقی آباد، علائین، قیامدشت، دولت خواه جنوبی، بهشتی، هرندی، یافت آباد شمالی، مسگرآباد و مطهری در منطقه ۱۵، نعمت‌آباد و اسماعیل‌آباد در منطقه ۱۹، باغ آذری، جوانمرد قصاب، شادآباد، ظهیرآباد، سیزده آبان، خلیج فارس و شهید کاظمی می‌توان در محدوده قیمتی ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان آپارتمان خریداری کرد.

در هفته‌های اخیر به دلیل افت قیمت ارز و سایر بازارهای موازی، بازار مسکن روند نزولی به خود گرفته است. آمار رسمی از افت ۳ درصدی قیمت در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل حکایت دارد. گزارشهای میدانی هم چشم‌انداز بازار مسکن را به سمت کاهش یا ثبات قیمت نشان می‌دهد. عمده تحلیلها بر این است که در سال جاری قیمت مسکن به ثبات می‌رسد.

مهدی روانشادنیا ـ کارشناس بازار مسکن ـ درباره پیش‌بینی قیمتها در سال ۱۴۰۰ می‌گوید: در بازار مسکن با دو سیگنال مخالف مواجه هستیم؛ یکی قیمت تمام شده مسکن تولیدی است که رو به افزایش بوده و هست. هنوز هم با توجه به رشد نرخ نهاده‌های تولید در بخش سیمان، فولاد و سایر مصالح ساختمانی روند رو به افزایش دارد که قیمت تمام شده را برای تولیدکننده بالا می‌برد.

وی بیان می‌کند: از طرف دیگر در بخش تقاضا با عوامل متفاوتی مواجه هستیم که همه در خلاف جهت قیمت تمام شده حرکت می کنند. اولا با توجه به شرایطی که در بازار ارز حاکم شده و موضوع مذاکراتی که در حال انجام است روند قیمتها در بازارهای موازی نزولی شده و طبیعتا اثر خود را بر بازار مسکن می گذارد.

این کارشناس اقتصاد مسکن درباره پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ یادآور می‌شود: طی سه سال گذشته رشد قدرت خرید متقاضیان به اندازه افزایش قیمت مسکن نبوده است. این یک مانع بزرگ بر سر افزایش نرخها خواهد بود؛ زیرا تجارب گذشته نشان می‌دهد عوامل بخش تقاضا اثر بیشتری بر تعیین قیمتها در بازار مسکن دارند.

روانشادنیا معتقد است: در عین حال یک ویژگی مانع کاهش قیمتها می‌شود که خاصیت چسبندگی بازار مسکن است. در سایر بازارها وقتی طرف تقاضا روی خوشی به بازار نشان نمی‌دهد با کاهش قیمت سریع مواجه می‌شویم. اما در بازار مسکن به دلیل سوابق تاریخی یا مسائل روانشناسی که معمولا گفته می‌شود ملک هیچ وقت ضرر نمی‌کند، یا می‌گویند مسکن سرمایه‌گذاری امنی است معمولا دچار چسبندگی قیمت می‌شود. بر این اساس انتظار کاهش چشمگیر قیمت در سال جاری را نداریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.