علم الهدی: اولین مشکل نسل جوان طغیان غریزه جنسی است/ تنها راه حل آن ازدواج است

آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع)، پس از حمد پروردگار،  ثنای پیامبر(ص) و توصیه به تقوای الهی، اظهار کرد: کلام ما در خطبه اول درباره تقوای عملی بود و مدتی درباره تقوای عملی در ارتباطات خانوادگی بحث کردیم که این بحث تقریبا تکمیل شد؛ از امروز به بعد درباره تقوای عملی در تعامل با جوانان است.

امام جمعه مشهد افزود: جوانان در عرصه زندگی مشکلات مهمی دارند، اولین مشکل نسل جوان ما طغیان و فوران غرایز است، انسان در طفولیت و نوجوانی فطریات بشری‌اش قوی‌تر است اما با شکوفایی جوانی غرایز مشترک با حیوانات فوران می‌کند.

وی نامحدود شدن خواسته‌ها و گرایشات نفسانی و حیوانی در جوانان را باعث التهاب و ناآرامی شدیدی در مزاج جوانان عنوان و اذعان کرد: جوان مخصوصا وقتی این غرایز را با عدم اجرا مواجه می‌بیند دچار مشکل و بی‌تقوایی می‌شود، چون می‌بیند خواسته‌های نامحدودش در فوران است و از طرفی امکان ارضای آنها در عرصه زندگی برایش فراهم نیست.

آیت الله علم الهدی قوی‌ترین غریزه در دوران جوانی را غریزه جنسی برشمرد و گفت: تنها راه اجرای غریزه جنسی فراهم کردن بستر ازدواج است، اما شرایط زندگی و عدم بلوغ اقتصادی اجازه ازدواج نمی‌دهد و این فوران و کمبود مزاج جوان را ملتهب می‌کند.

امام جمعه مشهد افزود: ۲ برخورد افراطی و تفریطی بسیار موثر در برابر خواسته های جنسی جوانان رایج است؛  خانواده‌ها یا در برابر این خواسته‌ و میل غریزی مقاومت و ایستادگی دارندکه بر التهاب می‌افزاید یا برخوردشان افراطی و در حد نامشروع و فسادآور است.

آیت الله علم الهدی به نقش خانواده و جامعه در بی‌تقوایی جوانان اشاره کرد و گفت: بی‌تقوایی عملیاتی از سوی پدر و مادر و جامعه‌ای که جوان در آن زندگی می‌کند را در برخی موارد شاهد هستیم که سبب تشدید مشکلات این جوان شده و از سوی دیگر فساد را در جامعه رونق می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تنها راه مقابله با مشکلات این جوان را «خواسته‌سازی» و توجه دادن جوان به رشد علمی و پیشرفت در یک رشته علمی دانست.

وی متذکر شد: یکی دیگر از راهکارهای خواسته‌سازی، توجه به ورزش قهرمانی است؛ برای جوان با ورزش قهرمانی باید خواسته‌سازی شود اما به شرط اینکه فضای ورزش قهرمانی یک فضای اخلاقی باشد و یک فضای آلوده از نظر اخلاقی نباشد.

آیت الله علم الهدی مسئولیت عمده وزارت ورزش و جوانان و مسئولیت عمده فدراسیون‌ها را پاک کردن و تهذیب فضای ورزش قهرمانی و ایجاد اخلاق در این فضا عنوان کرد.

امام جمعه مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: ظرفیت دیگر در مسیر خواسته‌سازی بهره‌گیری از فضای بسیج است که حرکات جهادی عظیم را شکل می‌دهد و این قبیل حرکات از سوی بسیج یک کانون خواسته‌سازی است.

وی با بیان اینکه مرحله دیگر خواسته‌سازی این است که برای جوان در عبادت خدا و در تقوا و معنویت، خواسته سازی کنید، خطاب به خانواده‌ها گفت: باید فرزندان را از کودکی به عبادت خدا و زیارت و معنویات علاقه‌مند کنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.