روحانی: در زمینه نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد تحول بزرگ در کشور هستیم

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، روز پنج شنبه در شصت و ششمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید پس از صدور فرمان افتتاح طرح‌های ملی وزارت‌خانه‌های علوم و آموزش و پرورش در سراسر کشور، اظهار داشت: اساس حرکت این دولت از روز اول این بوده است که دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی را به بخش تولید و مراکز صنعتی متصل کند و امروز شاهد هستیم که در اطراف دانشگاه‌ها مراکز علمی - فناوری و نوآوری شکل گرفته که این یک تحول بزرگ است.

دکتر روحانی افزود: در این دولت در زمینه علم و دانش، نوآوری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان شاهد یک تحول بزرگ هستیم و کارهای مهمی انجام شده است اما بدلایل سیاسی این موارد کمتر دیده شده و مورد توجه قرار نگرفته است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در سال‌های 92 تا 99 توجه بسیار خوبی به بخش آموزشی، علمی و پژوهشی کشور شده است، خاطرنشان کرد: مسئولان دولت تدبیر و امید توجه بسیار ویژه‌ای به بخش دانشگاه و پژوهش داشتند و افتتاح بیش از هزار کلاس درس در هر سال نشان دهنده این است که در این سال‌ها در هر روز چه تلاش‌ها و اقداماتی برای گسترش زیرساخت‌های علم ‌آموزی انجام شده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شب‌های قدر گفت: خداوند شب قدر را به مثابه زمانی برای گشودن درهای رحمت به سوی بندگانش قرار داده است و بسیار خشنودیم که مردم معتقد و متدین ایران اسلامی امسال هم با وجود شرایط کرونایی، مراسم شب‌های قدر را با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی به خوبی برگزار کردند و یک شستشوی کامل روحی برای مردم حاصل شده است.

دکتر روحانی افزود: وقتی این صفا و پاکی روحی با علم و دانش از یک سو و تلاش و مجاهدت از سوی دیگر تلفیق شود نقش موثری در تسریع آبادانی کشور خواهد داشت.

رئیس جمهور همچنین به فرارسیدن روز قدس سال 1400 اشاره کرد و اظهار داشت: مردم ایران اسلامی فردا اگر چه نمی‌توانند بخاطر شرایط کرونایی راهپیمایی قدس را برگزار کنند، اما همنوا و همراه با مردم مظلوم فلسطین که حدود 70 سال است از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند،برای آزادی قدس از دست غاصبین سرزمین فلسطین دعا خواهند کرد.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بسیار خوشحالم شصت و ششمین پنجشنبه افتتاح‌ها امروز که در روز مبارک بیست و سوم ماه مبارک رمضان هستیم، در بخش آموزش عالی و آموزش و پرورش شاهد افتتاح‌های بسیار خوب بودیم، گزارش‌هایی که مسوولین در بخش‌های مختلف کشور و استان‌ها ارائه فرمودند بسیار امیدبخش بود و این نشان داد که کشور ما در طول این هشت  سال حرکت و پیشرفت بسیار خوبی در زمینه علم و دانش داشته و توانسته ایم از رتبه 21 به رتبه 15 برسیم و معنایش این است که دانشگاههای ما، دانشجویان ، فضاهای تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری ما، همه فعال بودند.

اساس هدف دولت از روز آغاز این بود که دانشگاهها را به مراکز تولیدی به ویژه مراکز صنعتی متصل کند و همچنین دانشگاهها به طور مداوم با مراکز تحقیقاتی و همچنین پردیس‌ها در ارتباط مستقیم باشند، امروز شاهد آن هستیم که اطراف دانشگاهها مراکز علمی، فناوری و نوآوری شکل گرفته است و این تحول بسیار بزرگ ماست.

همه آمار و ارقام نشان می‌دهد در زمینه نوآوری، در زمینه شرکت‌های دانش بنیان، در زمینه علم و دانش شاهد یک تحول بسیار بزرگ هستیم منتها چون بعضی چیزها در این ایام هشت سال معمولا به خاطر فضاهای سیاسی بزرگ‌تر معرفی شده، اینها کمتر مورد توجه قرار گرفته  یعنی کمتر گفته می‌شود که در این دولت مسئولین  برای علم و دانش و تحقیقات و فناوری یک توجه ویژه‌ای  قائل بودند.

اینکه می‌بینیم در استان‌های مختلف همین امروز گزارش شد  که در چند استان می‌بینیم در طول یک سال هزار کلاس درس افتتاح شده، این نشان می‌دهد که روزانه چه مقدار کلاس درس در سراسر کشور افتتاح می‌شود، مراکز آموزشی ، خدماتی و همچنین گزارشی که در جلسه در زمینه بخش‌های مربوط به آزمایشگاههایی که به دانشگاههای ما مربوط می‌شود داده شد که بسیار اهمیت دارد برای اینکه دانشجویان ما بتوانند رتبه‌های علمی را با دقت و با لمس کردن اثر علم در عمل و در تولید و در فناوری کاملا ببینند و برایشان محسوس باشد.

البته بعضی از دانشگاهها و بعضی از رشته‌های علمی بدون آزمایشگاه اصلا نمی‌تواند پیشرفت کند و دانشجو نمی‌تواند  به حاق آن مسائلی که مورد نظر است دست پیدا کند.

اینکه در این دولت در روزهای سخت در سالهای 98 و 99 توجه ویژه‌ای برای بازسازی، نوسازی و ایجاد فضاهای آزمایشگاهی جدید شده است، معنای آن این است که تحولی که امروز در علم و دانش شاهد هستیم بسیار حائز اهمیت است .

من بسیار خوشحالم که در این ایام بسیار مبارک، ماه مبارک رمضان آن هم شبهای قدر که درِ رحمتِ خداوند باز است و مثل روز ملی که هر کشور دارد و آن روز روزِ افتخار است و همه مردم در آن روز ملی جمع می‌شوند، شادمانی می‌کنند، مراسم دارند، گویی خداوند بزرگ هم یک شب رحمتِ جهانی برای همه مسلمانها و برای همه انسانها مقدر کرده است، البته دیگران هم می‌توانند از این شب استفاده کنند، مسلمانها بیشتر استفاده می‌کنند و آن شب شب قدر است.

مسلما آنچه از قرآن به دست می‌آید شب قدر در ماه رمضان است چون از یک طرف، قرآن می‌گوید "شهر رمضان الذی انزل فیه‌القران"، می‌گوید قرآن در ماه رمضان نازل شده و از طرفی هم می‌خوانیم "انا انزلنا فی لیله‌القدر"، این قرآن در شب قدر نازل شده است پس هم قرآن در ماه رمضان نازل شده و هم شب قدر در ماه رمضان است. اینکه در چه شبی از شبهای ماه رمضان یا کدام شب شبِ قدر است مباحثی است که وجود دارد.

ما سه شبی که بیشتر معروف است شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم را پاس می‌داریم، احیاء می‌داریم، شب تا صبح بیدار می‌مانیم، در حال مناجات با خداوند واقعا این حضور مردم در شرایط کرونایی که الحمدالله همه پروتکل‌ها را مراعات کردند، آنهایی که در مراکز مذهبی و دینی حضور پیدا کردند و آنهایی که در خانه ماندند باز به خاطر همین شرایط پروتکل و در خانه همنوا بودند با همه نواهایی که در مراکز دینی ما به گوش می‌رسید، جای بسیار تشکر دارد.

مردم ما مردم بسیار خوبی هستند، مردمی معتقد و متدین هستند و با این دل پاک‌شان حتما یک شستشوی کامل روحی را در این سه شب شاهد بودیم و وقتی این پاکی و این صفای دل با علم و دانش و تحقیقات و تلاش برای پیشرفت کشور و فناوری توام شود می‌تواند شاهد تحول بسیار بزرگی در کشور باشیم که انشاءالله خواهیم بود .

مردم ما فردای جمعه روز قدس را هم به یاد ملت فلسطین و عزیزانی  که چند سال هست از خانه و کاشانه خود آواره شدند، در بیابان‌ها، در کشورهای مختلف، در مخیم‌ها و در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند و متاسفانه جامعه جهانی به اینها توجه ندارد و غاصبان همچنان به غصب خود ادامه می‌دهند.

ملت بزرگ ایران و امام بزرگوار ما جمعه آخر ماه رمضان را به عنوان روز قدس یادآوری از حقوق ملت فلسطین و همچنین بازپس‌گیری قدس عزیز به دست مسلمانان قهرمان مورد توجه همه ما و همه مسلمانان بوده است و  انشاءالله مردم فلسطین در این جهاد خود به پیروزی خواهند رسید و مسلمانها هم به آرزوی دیرین خود.

ما هم قدس فردا را پاس می‌داریم البته شرایط پروتکل به گونه‌ای ا ست که راهپیمایی نداریم اما همه برای آزادی قدس دعا می‌کنیم و انشاءالله فردا همه از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی هم استفاده خواهیم کرد.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.