افراد فاقد کارت ملی چطور واکسن کرونا بزنند؟

دکتر علیرضا رئیسی در نشستی مجازی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت واکسیناسیون ایرانیان فاقد شناسنامه یا کارت ملی، گفت: در زمینه افراد فاقد کد ملی، بحث اتباع خارجی مطرح می‌شود که موضوعی متفاوت بوده و سیاست‌های دنیا هم در قبال اتباع خارجی کاملا متفاوت است. ما در زمینه واکسیناسیون اتباعی که در ایران هستند، درخواستی به مجامع بین‌المللی ارائه داده‌ایم. به این ترتیب که به عنوان مثال اگر قرار است سهمیه واکسنی فرضا از سوی کووکس، در اختیاری کشوری قرار گیرد که برخی از اتباعش در ایران زندگی می‌کنند، مقداری از سهمیه را به  ما تحویل دهند و ما در این صورت می‌توانیم تمام خدمات تزریق واکسن، مراقبت و… را به صورت رایگان برای این افراد انجام دهیم. در این زمینه منتظر پاسخ این مجامع هستیم.

نحوه واکسیناسیون ایرانیان فاقد کارت ملی و شناسنامه

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: درباره ایرانیان فاقد شناسنامه و کارت ملی که البته تعدادشان خیلی زیاد نیست، قرار شد  با هماهنگی وزارت کشور اقدام کنیم. به طوری که از سوی وزارت کشور به این افراد یک کد تعلق بگیرد که ما بتوانیم این کد را به عنوان کد فرد مهمان در سیستم نظام سلامت‌مان ثبت کنیم و هیچ مشکلی در این زمینه برای ایرانیان فاقد کارت ملی وجود ندارد.

ماجرای تزریق واکسن کرونا برای کاروان المپیکی و پاراالمپیکی ایران

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره تزریق واکسن کرونا به تعدادی از کادر اجرایی و ورزشکاران عازم مسابقات المپیک علی رغم اعلام کمیته بین‌المللی المپیک مبنی بر الزامی نبودن واکسیناسیون برای حضور در این مسابقات، گفت: ذیل سند ملی واکسیناسیون، کمیته‌ای وجود دارد که موارد بسیار بسیار استثنائی و اورژانس کشور را بررسی می‌کند. به عنوان مثال در بحث پاراالمپیک، بسیاری از کشورها به ورزشکاران پاراالمپیک‌شان واکسن تزریق کرده‌اند و وقتی ورزشکار پاراالمپیکی ایرانی ما که به آنجا می‌رود، اگر واکسینه نشده باشد، او را به دلیل عدم واکسیناسیون ایزوله می‌کنند. حال ممکن است ورزشکاری که یکسال زحمت کشیده و می‌خواهد برای کشور افتخار کسب کند، جایی کرونا بگیرد و تستش هم مثبت شود، که در این صورت او را برمی‌گردانند. ضمن اینکه تعداد همه اینها بالغ بر ۱۲۰ نفر بود که به آنها واکسن زدند و عده‌ای هم به عنوان مراقب با این افراد می‌روند که تعدادی از آنها هم واکسینه شدند که فکر می‌کنم که همه اینها زیر ۲۰۰ نفر بودند که به آنها واکسن کرونا تزریق شد. به هر حال در سند ملی استثنائات هم پیش‌بینی شده است.

رییسی گفت: بنابراین هم به تعدادی از ورزشکاران المپیک و هم پاراالمپیک واکسن کرونا بر این اساس تزریق شد. ان‌شاءالله آنقدر واکسن به دست‌مان می‌رسد که بتوانیم به همه افراد واکسن تزریق کنیم.

فعلا برنامه‌ای برای واکسیناسیون سنین زیر ۱۸ سال نداریم

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال، گفت: فعلا هیچ برنامه‌ای برای واکسیناسیون  افراد زیر ۱۸ سال نداریم. زیرا فعلا واکسن تایید شده‌ای برای زیر ۱۸ سال‌ها وجود ندارد. البته باید توجه کرد که زمانیکه شما ۷۰ درصد جمعیت را واکسینه کنید، به ایمنی جمعی خواهیم رسید. بنابراین در این صورت حتی اگر افراد زیر ۱۸ سال را هم واکسینه نکنیم به آن ۷۰ درصد خواهیم رسید.

رییسی درباره تزریق واکسن به برخی افراد در تماس با بیمارستان‌ها، افزود: در  فاز یک تعریف شده بود که افرادی که مستقیما با بیمارستان سروکار دارند و از جمله بحث پسماندهای بیمارستانی، آنها را باید واکسینه می‌کردیم.

وی همچنین درباره تزریق واکسن کرونا به دانشجویان بالینی نیز گفت: برای  دانشجویان بالینی هم مجددا واکسن توزیع کردیم تا واکسیناسیون‌شان انجام شود.

رییسی درباره صدور کارت واکسن کرونا برای افرادی که این واکسن را تزریق کرده‌اند، گفت: هر فردی که واکسن تزریق کرده، ما در سامانه‌مان گواهی الکترونیک آن را داریم. برنامه آینده‌مان هم این است که هر فردی هم از ما استعلام بگیرد، به صورت الکترونیک پاسخ را می‌دهیم. اگر هم کسی گواهی کاغذی بخواهد، باید بعد از اینکه دوز دوم را زد و به سطح ایمنی رسید، اقدام کند و ما هم باید جاهایی را معرفی کنیم تا بتوانیم آن گواهی را به صورت پرینت با مهر برجسته یا هولوگرام به او تحویل دهیم.

تامین ماهانه ۹ میلیون دُز واکسن از مردادماه به بعد

وی همچنین اظهار کرد: ما از تیر ماه به بعد حدود هفت میلیون واکسن خواهیم داشت. بر این اساس از مرداد هفت میلیون واکسن کرونا از برکت خواهیم داشت و ۱.۵ تا دو میلیون هم از سایر واکسن‌ها. به این ترتیب از مرداد ماه ماهیانه حدود ۹ میلیون واکسن به دست ما خواهد رسید که بر این اساس از مرداد ماه تا پایان سال حدود ۵۵ تا ۵۶ میلیون دوز واکسن تامین خواهد شد که حداقل گروه‌های هدف‌مان دوز اول واکسن را تزریق خواهند کرد و و ۱۰ تا ۱۵ میلیون هم دوز دوم را خواهند گرفت.

افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور از تیرماه

رییسی گفت: بنابراین گرچه ما مقداری دیر واکسیناسیون را شروع کردیم آن هم به دلیل اینکه واکسن دیر به دست‌مان رسید، اما با سرعت خوبی واکسیناسیون را از اواخر تیر ماه ۱۴۰۰ ادامه خواهیم داد.

پیشنهاد وزارت بهداشت برای محدودیت‌ها و تعطیلی‌های کرونایی

رییسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی ادارات نیز گفت:  یکی از پیشنهادات اصلی ما که قرار است در جلسه با رییس جمهور مطرح شود، این است که بجای اینکه گاها چهار هفته تعطیلی نیم‌بند کنیم، یک هفته تا ۱۰ روز با شرایطی که وزارت بهداشت پیشنهاد می‌دهد، همه جا را تعطیل کنیم به جز موارد ضروری که اعلام کردیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.