کناره گیری یک مقام دولتی با شعری از حافظ/ سگ گردانی برای یک مسئول دردرساز شد

بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز یکشنبه در سخنان زنده تلویزیونی خطاب به ملت بزرگ ایران با تشریح جایگاه مهم معلمان و کارگران در پیشرفت کشور، انتخابات را به معنای واقعی کلمه فرصتی مهم برای ایران عزیز و عاملی بی‌بدیل برای استحکام پایه‌های نظام خواندند و با انتقاد از برخی تلاش‌ها برای دلسرد کردن مردم نسبت به انتخابات تاکید کردند: داوطلبان وعده‌های فریبنده و بدون پشتوانه ندهند و با ارایه برنامه‌های واقعی با مردم سخن بگویند.

ایشان همچنین با ابراز تاسف و تعجب از سخنان نادرست برخی مسوولان در خصوص سیاست خارجی تاکید کردند: نیروی قدس بزرگ‌ترین عامل موثر جلوگیری از دیپلماسی انفعالی در غرب آسیاست و نباید به‌ گونه‌ای سخن گفت که حرف‌های بیگانگان را به اذهان متبادر کند.


چهره هفته؛ حسن روحانی

«جواد کریمی قدوسی»، یکی از جنجالی‌ترین نمایندگان ادوار مجلس؛ است. نگاه خاص کریمی‌ قدوسی به سیاست و اظهارات به‌زعم مسوولان امر، عمدتا خلاف واقعش طی سالیان گذشته، سبب شده تا برای خود اسم و رسمی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان پیدا کند. مساله شنود رییس‌جمهوری توسط سپاه که از سوی این نهاد تکذیب شد یا ارتباط مسوولان دولتی با چهره‌های اروپایی و بعضا رژیم صهیونیستی که هرکدام در زمان خود از سوی نهادهای مربوطه تکذیب شده تنها بخشی از اظهارات این نماینده عضو جبهه پایداری مشهد  در مجلس است. اظهاراتی که تاکنون موجبات برخورد نهادهای قضایی با او را فراهم نیاورده و از قرار معلوم تنها اوست که تمام و کمال از مصونیت پارلمان مدنظر قانون اساسی و حتی از مصونیتی فراتر از این حد و حدود قانونی برخوردار است.

او اخیرا و در جدیدترین اظهارات خود رسما حسن روحانی را به «خط گرفتن» از سرویس جاسوسی MI۶ متهم کرده و گفته است: «یکی از پرونده‌های مهم در نهاد ریاست‌جمهوری نفوذ ام‌آی‌سیکس انگلستان از طریق اسماعیل سماوی خواهرزاده رییس‌جمهور بود. این سرویس جاسوسی مرتب به خواهرزاده روحانی زنگ می‌زد و خط و مشی و مواضع رییس‌جمهور را به خواهرزاده‌اش دیکته می‌کرد. پرونده این فرد همچنان در دادسرای رسانه در جریان است. امیدواریم قوه قضاییه در خصوص این پرونده به مردم اطلاع‌رسانی کند و بگوید که چگونه رییس‌جمهور برای بازداشت خواهرزاده خود، قوه قضاییه را تهدید می‌کرد.»

همچنین در ادامه تخریب جایگاه حسن روحانی ستاد انتخابات سازمان صداوسیما با ایجاد محدودیت برای پخش زنده رییس جمهوری به دفتر وی اعلام کرده به علت حساسیت فضای انتخابات تنها اجازه پخش زنده سخنان او در  سه جلسه هیات دولت، ستاد کرونا و پنجشنبه های افتتاح را خواهد داد.

علیرضا معزی، معاون اطلاع رسانی و ارتباطات دفتر رییس جمهوری، در در توییتی دراین باره نوشت: روحانی در روز کارگر و روز معلم، به گفت وگو با نمایندگان این دو قشر معزز می‌نشست اما سخنان امسال او در دیدار با معلمان و کارگران با تصمیم ستاد انتخابات صداوسیما و ایجاد محدودیت پخش زنده‌ی رییس‌جمهوری به سه جلسه‌ در هفته (ستاد کرونا، هیأت دولت و پنجشنبه‌های‌ افتتاح)، روی آنتن نرفت.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، در این باره به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: «به طور کلی بودجه صداوسیما متعلق به زندگی و معیشت همه کارکنان صداوسیما است. دولت خود را در قبال کارکنان همه نهادها و دستگاهها مسئول می داند. من در جریان پخش زنده برنامه های صداوسیما نیستم. اما اگر چنین چیزی صحت داشته باشد اتفاق نادر و بی سابقه ای است. حتی در سال ۱۳۹۶ که آقای روحانی بنا بود کاندیدا شوند، همچنین رویه ای در صداوسیما رخ نداد. اتفاقا آقای روحانی تنها رییس قوه ای هستند که هیچ شائبه ای از کاندیدا شدنشان وجود ندارد و امیدوارم این موضوع صحت نداشته باشد.»

خبر هفته؛ ابتلا امام جمعه شیراز به کرونا؛ معرفی کاندیداهای جبهه اصلاحات

معاون روابط عمومی و امور بین الملل نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس، از ابتلای آیت‌الله دژکام، امام جمعه شیراز، به بیماری کرونا خبر داد.

مصطفی مشفقیان سه شنبه ۱۴ اردیبهشت به خبرنگاران گفت: متاسفانه نتیجه تست کرونای آیت‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس و تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) مثبت اعلام شده است.

مشفقیان خاطرنشان کرد که آیت‌الله دژکام، امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در فارس، به توصیه پزشکان در قرنطینه خانگی بسر می‌برد.

معاون دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس، حال عمومی آیت‌الله دژکام را مساعد اعلام و اضافه کرد: تا زمان اتمام قرنطینه خانگی و بهبود بیماری، همه دیدارها و جلسات عمومی و کاری آیت الله دژکام تعطیل خواهد بود.

*******

گزینه‌های پیشنهادی «جبهه اصلاحات ایران» برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شدند که در این بین نام دو زن زهرا شجاعی و شهیندخت مولاوردی به چشم می خورد. همچنین آن‌طور که در فهرست منتشرشده می‌خوانیم، جواد ظریف از جانب ۳۷ عضو جبهه اصلاحات، اسحاق جهانگیری ازسوی ۳۵ نفر و مصطفی تاج‌زاده توسط ۳۲ پیشنهاد به جبهه اصلاحات پیشنهاد شده و در رده‌های بعدی نیز مسعود پزشکیان با ۲۵ پیشنهاد، محمدرضا عارف با ۲۱، محسن هاشمی ۲۰، محمد شریعتمداری با ۱۹، مصطفی کواکبیان با ۱۵، محمد صدر با ۱۳ و محمود صادقی با ۱۲ پیشنهاد در جمع ۱۰ نفر نخست قرار دارند. همچنین شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی که هرکدام به پیشنهاد ۱۱  عضوجبهه اصلاحات و عباس آخوندی و صادق خرازی که به‌ترتیب ازسوی ۱۱ و ۱۰ نفر از اعضای این جبهه پیشنهاد شده‌اند، دیگر اعضای این فهرست ۱۴ نفره را تشکیل می‌دهند.

خبر مهم هفته؛ مذاکرات ایران و عربستان و کناره گیری آشنا

تهران و ریاض از ۵ سال پیش و زمانی که سال ۲۰۱۶ دیپلمات‌های عربستان از ایران فراخوانده شدند و تمامی روابط دوجانبه از طرف عربستان قطع شد، تماس چندانی با یکدیگر ندارند. تماس‌های دیپلماتیک دو کشور به چند گفت‌وگوی خودمانی وزرای خارجه در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی خلاصه شده و چند بار پیشنهادهای کتبی و شفاهی ایران برای حل مسائل و مذاکره از طریق واسطه‌ها یا بدون جواب مانده یا با جواب‌هایی توهین‌آمیز از سوی ریاض همراه شده است. سعودی‌ها در طول سال‌های گذشته همه تلاش خود را به کار گرفته ‌بودند تا همه مشکلات منطقه را متوجه ایران  کرده و دائما از هر تریبونی ایران را به تنش‌زایی در منطقه متهم کنند. 

از قطر و لبنان گرفته تا سوریه و یمن، سعودی‌ها تنها عامل تنش را ایران معرفی می‌کردند اما به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر شرایط تغییر کرده است. روابط با قطر بهبود یافته، تلاش‌ها برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب و شناسایی مجدد مشروعیت دولت دمشق آغاز شده و سعودی‌ها خودشان دست به کار ارایه پیشنهاد آتش‌بس در یمن شده‌اند. همزمان از عراق خبرهایی مبنی بر گفت‌وگو میان مقام‌های امنیتی ایران و عربستان برای کاهش تنش‌ها و یافتن زمینه‌های همکاری به گوش می‌رسد. روزنامه فایننشیال تایمز ۳ هفته پیش در گزارشی از نشست مقام‌های امنیتی تهران و ریاض در بغداد خبر داده ‌بود. خبری که از سوی منابع رسمی در ایران و عربستان تایید یا تکذیب نشد.

به نظر می‌رسد که همزمان با از سرگیری گفت‌وگو هر چند به صورت غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن، راه بن سلمان به عنوان یکی از اصلی‌ترین مخالفان برجام از بنیامین نتانیاهو، مخالف دیگر برجام جدا شده است.

مصاحبه بن سلمان در مورد تلاش برای بهبود روابط با تهران، درست یک روز بعد از آن پخش شد که فرستاده ویژه رییس‌جمهوری امریکا در امور ایران، رابرت مالی در نشستی آنلاین با نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، آنها را در جریان برنامه‌های امریکا در خصوص مذاکرات با اعضای برجام گذاشت.

در چنین شرایطی مصاحبه جدید بن سلمان نشان می‌دهد که با کنار رفتن دونالد ترامپ از قدرت، راه بن سلمان هم از بنیامین نتانیاهو جدا می‌شود.

****************

«هر آنکه جانب اهل خدا نگه دارد/ خداش در همه حال از بلا نگه دارد/ حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست/ که آشنا سخن آشنا نگه دارد.» حسام‌الدین آشنا با این غزل از حافظ با دولت خداحافظی کرد. او روز جمعه هم تصویری از خود در مسجد گوهرشاد منتشر کرد و نوشت: «نایب‌الزیاره همه کسانی که التماس دعا گفته‌اند و نگفته‌اند؛ نفرین کرده‌اند و نکرده‌اند؛ بد گفته‌اند و نگفته‌اند. در این ماه مبارک از هم بگذریم و به خداوند پناه ببریم. نظرات را باز می‌گذارم تا هر چه دل تنگ‌تان می‌خواهد، بگویید و از او بخواهید.»

او پس از خداحافظی با پاستور و برای اولین‌ بار بعد از لو رفتن فایل مصاحبه ظریف به صورت تفصیلی در مورد این اتفاق توضیح داد. او نوشت که مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری بنا داشته در راستای آگاهی‌سازی تخصصی دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم مستندسازی کند که تاکنون ۴ جلد آن در قالب کتاب آماده شده است. او در ادامه افزود که آذر ماه ۹۹ مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری مسوول نظارت بر اجرای قرارداد نهاد ریاست‌جمهوری با شخصی حقیقی بود که تولید و تدوین محصول فرهنگی- هنری «کارنامه/ آن‌ سوی دولت» را برعهده داشت. به‌ گفته آشنا مقرر شده‌ بود، گزیده خروجی‌های تصویری و مکتوب برنامه در توافق با مصاحبه‌شوندگان و با اعمال ملاحظات ضروری از طریق صداوسیما، نمایش خانگی، مطبوعات و کتاب در دسترس عموم قرار گیرد و نسخه قابل انتشار محدود آن نیز طبق استانداردهای مرسوم، آرشیو شود. ۳۳ گفت‌وگو با ۲۸ نفر از وزیران و معاونان رییس‌جمهوری اسفند ماه ۹۹ به پایان رسیده و اکنون در مرحله پساتولید قرار دارد.

پس از استعفا آشنا، رییس‌جمهوری طی حکمی «علی ربیعی»، سخنگوی دولت و دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهوری، را با حفظ سمت به عنوان رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری منصوب کرد.

علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری، در واکنش به این استعفا در توییتر خود نوشت: «روایت تجربه‌ها، کامیابی‌ها، چالش‌ها، ایده‌ها و راه‌حل‌ها، میراثی برای آیندگان و کارنامه‌ای به ‎افکار عمومی است؛ پروژه ارزشمندی که نباید در غوغای حواشی پررنگش نادیده گرفته شود. به دکتر حسام‌الدین آشنا خداقوت می‌گویم و استعفای مسوولانه‌اش را در این روزگار مسوولیت‌گریزی، ارج می‌نهم.»

جنجال هفته؛ سگ گردانی یک مسئول؛ ردصلاحیت کاندیداهای شورای شهر

اخیرا فیلمی منتشر شد که در آن فردی سوار بر خودروی پلاک دولتی در اهواز اقدام به سگ‎گردانی در شهر می‌کرد. فارس نوشت، دادستان اهواز گفته است که ‎ این فرد معاون مالی یکی از ادارات بوده که برکنار شده و برایش پرونده تشکیل دادیم.

**************

در دوره پیش‌رو ۱۱ نفر از اعضای شورای شهر اصفهان برای انتخابات نام‌نویسی کرده بودند که همگی آنان ردصلاحیت شدند آن ‌هم در حالی که از این ۱۱ نفر، تنها یک نفر اصولگرا و ۱۰ نفر دیگر اصلاح‌طلب بودند.

همچنین جواد امام، دیگر چهره سیاسی اصلاح‌طلب، نیز در یادداشتی آورده است: «گزارش‌های دریافتی از شهر یزد نشان می‌دهد که ردصلاحیت‌های گسترده‌ای در این شهر اصلاح‌طلب اتفاق افتاده و این موضوع در سخنان عبدالعلی سفید، رییس شورای شهر یزد نیز به خوبی بازتاب پیدا کرده است. گزارش‌ها از همدان نیز وضعیتی مشابه را ترسیم می‌کنند به نحوی که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب شورای شهر همدان در هیات نظارت شهرستان ردصلاحیت شده‌اند.»

حال با توجه به ادامه مهلت اعتراض ردصلاحیت‌شدگان همچنان این امید میان کنشگران سیاسی و به ‌خصوص اصلاح‌طلبان وجود دارد که تغییر رویه‌ای رخ دهد تا مگر از این رهگذر تعداد بیشتری از کاندیداها بتوانند به چرخه رقابت برای کرسی‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا بازگردند و از تنوع و گستره بیشتری از سلایق شهروندان نمایندگی کنند.

پس از حواشی ایجاد شده درباره ردصلاحیت ها، روز سه شنبه جلسه ای با حضور وزیر کشور و رئیس مجلس پیرامون پیگیری وضعیت ردصلاحیت شدگان برگزار شد. «بابک نگاهداری» با اشاره به این موضوع که در جلسه روز یکشنبه، با حضور رییس مجلس، وزیر کشور، رئیس ستاد انتخابات کشور، معاون پارلمانی وزارت کشور و تعدادی از اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، گزارشی در مورد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و وضعیت نامزدهای این انتخابات به ریاست مجلس ارائه شد، گفت: درباره هر دو جناح سیاسی نباید دایره صلاحیت‌ها آنقدر تنگ شود که بسیاری از افراد متخصص و متعهد نیز امکان حضور در این انتخابات را نداشته باشند. با توجه به آنچه برخی جناح های سیاسی می گویند لازم است که کاملا منصفانه و قانونی و بدون لحاظ گرایش سیاسی، هیات نظارت عمل کند.

نگاهداری تاکید کرد: بنابراین در جلسه روز یک شنبه با همین رویکرد و با نظر ریاست مجلس و اعضای هیات نظارت، پس از بحث‌های صورت گرفته تصمیم بر آن شد که در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر، صلاحیت افرادی که استعلام آنها از کلیه مراجع نظارتی مثبت است،  با امعان نظر از سوی هیات نظارت مورد تائید قرار گیرد».

حاشیه هفته؛ توهین به وزیر امور خارجه

تحریف برای تخریب؛ این بار در دوگانه دیپلماسی و میدان. فرصت‌طلبان به سراغ صحبت‌هایی از سردار قاآنی رفته و با تقطیع سخنرانی او در سالگرد شهادت سردار سلیمانی درباره ترامپ و پمپئو، کلیپی علیه محمد جواد ظریف ساخته‌اند اما اصل آن سخنرانی در تاریخ 11 دی 1399 انجام شده است.

همچنین محمود کریمی در مداحی شب قدر ظریف را به ابوموسی اشعری تشبیه کرد. محمود کریمی این اشعار را در کنایه به وزیر خارجه ایران بر زبان آورد.

 «فاضل میبدی»، عضو مجمع محققین حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با شعرخوانی محمود کریمی در شب قدر و توهین به وزیر امورخارجه ‌گفت: یکی از علل دین گریزی در جامعه این است که دین تبدیل به یک ابزار شده تا افراد مقاصد گروهی و جناحی خود را دنبال کنند، این مسئله مهمی است که به آن توجهی نمی‌شود. برخی از مداحان که سوادی از اسلام ندارند و چیزی از قرآن نمی دانند، برای دنبال کردن اهداف و مقاصد سیاسی و اقتصادی خود مقدسات دین را ابزاری برای مبارزه‌ با کسی که در اردوگاه حزبی آنها نیست قرار می دهند. 

او ادامه داد: اخیرا دیدم یکی از مداحان در هجویاتی که سروده است وزیر امور خارجه را مورد حمله قرار داده است، همه می دانند که تاثیر و خدمت ظریف چندین برابر بیشتر از چنین افرادی است، وزن ظریف کجا و این افراد کجا؟ بسیار باعث تأسف است که یک فرد برای فریب مردم به یک انسان بزرگ و خدمتگزار حمله می کند. اینکه نشر مصاحبه ظریف به مذاق برخی خوش نیاید را حق می دهم اما حمله به ظریف با اشعار مذهبی و در لیالی قدر گناه کبیره است. تعجب می کنم از مسئولین که هیچ برخوردی با این افراد نمی کنند. جوان مذهبی که به این اشعار گوش می دهد چه توقعی از او می رود که دین دار باشد؟!

میبدی بیان کرد: اگر از لحاظ تفکر سیاسی مخالفتی دارند بروند مقاله بنویسند و فرد و مسئول مربوطه را نقد کنند، اما سرودن اشعار هجویات و جمع کردن مردم، توهین به مقدسات است. افرادی که چنین شعر خوانی هایی می کنند و یا اشعار این چنین را می سرایند هدایت شده هستند و ممکن است یکی از اهدافشان علاوه بر حمله به یک مسئول آبرو بردن از دین باشد. از زمانی که قائم مقام فراهانی، امیر کبیر و... ، این خدمتگزاران بزرگ کشور پا در اصلاحات گذاشتند دینداران متعصبی که از دین چیزی نمی‌دانند تحت عنوان محافل مذهبی علیه آنها قیام کردند متاسفانه عده ای از مردم هم به دنبال این افراد هستند. جرم این فرد و زشت کاری این فرد صد برابر فردی است می خواهد با بی حجابی خودنمایی کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.