مطهری: اگر به جای روحانی یک تندروی اصولگرا رئیس جمهور بود کشور را به سمت جنگ می برد

علی مطهری در گفت و گویی در پاسخ به این سوال که آیا اختیارات رئیس جمهور کافی است، اظهار کرد: اختیارات رئیس‌جمهور آن چیزی است که در قانون اساسی آمده است و آنکه در قانون اساسی آمده قابل توجه است و به نظر کافی می‌رسد، ولی مساله این است که در عمل گاهی روسای‌جمهور محدود می‌شوند یعنی از بیرون دولت دخالت‌هایی در کار دولت صورت می‌گیرد که آن وقت این اختیارات محدود می‌شود. مهم این است که در عمل، رئیس‌جمهور اختیارات کافی داشته باشد والا در قانون اساسی و روی کاغذ، اختیارات رئیس‌جمهور کافی و قابل توجه است و اگر درست عمل شود، مشکلی نباید وجود داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم درباره اینکه نهادهای فراقانونی که دخالت می‌کنند چه نهادهایی هستند، تصریح کرد: آنچه که در عمل اتفاق می‌افتد این است که رئیس‌جمهور خیلی جاها نمی‌تواند مستقلاً تصمیم بگیرد و کارهایی به موازات دولت انجام می‌شود. 

مطهری: اگر به جای روحانی یک تندروی اصولگرا رئیس جمهور بود کشور را به سمت جنگ می برد /برخی نمی خواستند برجام اجرا شود

وی در پاسخ به این سوال که معمولاً رئیس‌جمهور و دولتی که دیدگاه و خط او با دیدگاه کلی کشور متفاوت بوده است مانند خاتمی یا روحانی بیشتر با این مشکل مواجه بوده است. این اختلاف سلیقه و نداشتن اقتدارِ رئیس‌جمهور به این مساله برنمی‌گردد، گفت: البته ما هم‌خطی دولت و مجلس را دیدیم.

این نماینده مجلس دهم اظهار کرد: در دورۀ دولت‌های نهم و دهم، دولت احمدی‌نژاد، مجلس و دولت همسو بودند، ولی آنجا هم باز از این مشکلات داشتیم. این به تنهایی دلیل نیست، اما وقتی یک دولت اصلاح‌طلب روی کار است، این کارشکنی‌ها و این دخالت‌ها بیشتر است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که شما اگر الان به جای روحانی رئیس‌جمهور بودید چه کارهایی باید می‌کردید که هنوز نکرده‌اید، گفت: البته روحانی در یک دورۀ خاصی رئیس‌جمهور بود. مخصوصاً دورۀ دوم در یک شرایط ویژه‌ای بود.

مطهری اضافه کرد: اولاً حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله بیش از حد معمول بود. ثانیاً با پدیده‌ای به نام ترامپ مواجه شد که در تاریخ آمریکا سابقه ندارد و کل دنیا بخصوص ایران را دچار مشکل کرد. تحریم‌های فلج‌کننده را بر ایران تحمیل کرد که این تحریم‌ها در ۴۲ سال گذشته بی‌سابقه بود. این حرف درست نیست که می‌گویند تحریم قبلاً هم بوده است. بوده، اما به این شدت نبوده است.

وی ادامه داد: در گذشته تحریم‌هایی بود و اگر تحریم‌ها را دور می‌زدیم گاهی آمریکا چشم پوشی می‌کرد و این سخت‌گیری‌ها نبود. در دورۀ ترامپ نظارت شدیدی بود. ایران با هر بانک و شرکتی وارد صحبت می‌شد بلافاصله آمریکا آنجا حاضر می‌شد و آن شرکت و بانک را تهدید به تحریم می‌کرد به طوری که بانک‌های عراق و ترکیه هم پول ما را نمی‌دهند و روسیه و چین هم می‌گویند دست ما بسته است. این دوره، دورۀ خاصی بود و ما باید شرایط را درنظر بگیریم. فشار زیادی بود که مردم انصافاً خیلی خوب مقاومت کردند و مقاومت مردم ایران یکی از دلایل شکست ترامپ بود.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم اظهار کرد: الان فضا کمی باز شده و ما از آن دوره گذشته‌ایم. مسالۀ کرونا هم یکسال و اندی است که کشور را دربرگرفته است. واقعاً این دولت در شرایط بسیار سختی بوده و در مجموع و اگر حادثه بنزینی را نادیده بگیریم عملکرد دولت متوسط بوده است. این که بگوییم بسیار ضعیف بوده، من قبول ندارم. با وجود این شرایط هر کس دیگری بود، حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد بهتر عمل می‌کرد و نمی‌توانست شق‌القمر کند.

مطهری در پاسخ به این سوال که در این روزها هجمه از طرف اصولگرایان به سمت مردم است که اگر شما رئیس‌جمهور بهتری را انتخاب می‌کردید، اوضاع امروز ما بهتر بود و به سلبریتی‌هایی اشاره می‌کنند که از روحانی حمایت کردند، گفت: این ناشی از آن است که می‌خواهند همۀ تقصیرها را به گردن رئیس‌جمهور بیندازند، درحالی که اینطور نیست و فشارهای خارجی نقش اساسی داشته و البته ضعف مدیریت هم مزید بر علت بوده است.

وی ادامه داد: اگر شخص دیگری روی کار می‌آمد مثلاً یکی از تندروهای موسوم به اصولگرا، ممکن بود کشور را به سمت جنگ پیش می‌بُرد. دولت فعلی توانست برجام را به یک سرانجامی برساند و بعد با آن اتفاقات مواجه شد که بخشی از آن هم به خاطر عملکرد داخلی ما بود که عده‌ای بعد از امضای برجام نمی‌خواستند برجام اجرا شود و در داخل کارشکنی‌های زیادی شد و زمینه برای خروج ترامپ فراهم شد و بعد این مشکلات برای ما ایجاد شد.

وی ادامه داد: اگر شخص دیگری به غیر از روحانی انتخاب می‌شد، وضع ما همین بود، اگر مدیریت بهتری داشت شاید ۱۰ تا ۲۰ درصد می‌توانست وضع معیشت را بهتر کند، ولی نمی‌توانست رفاه قابل قبول را ایجاد کند. ضمن اینکه ممکن بود اگر می‌خواستند به روش‌های خودشان ادامه بدهند در حالی که ما ذیل بند هفتم منشور ملل متحد بودیم که مجوزی از طرف سازمان ملل برای حمله به ایران بود، شاید به سوی جنگ می‌رفتیم. اگر این دوستانی که امروز این حرف‌ها را می‌زنند پشتیبان دولت بودند و آن کارشکنی‌ها را درباره برجام نمی‌کردند امروز وضع ما بسیار بهتر بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.