واکنش چین به بودجه دفاعی درخواستی بایدن

به گزارش رویترز، "وو کیان"، سخنگوی وزارت دفاع چین در یک نشست خبری گفت: از زمان روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در ژانویه سال جاری میلادی، عملیات ناوهای آمریکایی در دریاهای اطراف چین ۲۰ درصد رشد داشته در حالیکه فعالیت هواپیماهای شناسایی نیز در مقایسه با سال گذشته میلادی رشد ۴۰ درصدی را شاهد بوده است.

وی ادامه داد، دولت پکن از ایالات متحده خواسته تا نیروهای خط مقدم خود را که به گفته چین امسال در حریم هوایی و دریاهای نزدیک چین فعال‌تر شده‌اند، مهار کند.

چین بارها گفته که حضور نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی، شرقی و تنگه تایوان عامل اصلی بی ثبات کننده در منطقه است. آمریکا نیز گفته که آزادی عبور و مرور دریایی در این مناطق وجود دارد که دولت چین آن را از آن خود می‌داند.

سخنگوی وزارت دفاع چین همچنین گفت:‌ ما به دولت آمریکا تاکید داریم تا نیروهای خط مقدم خود را به شدت تحت کنترل داشته باشد و از ورود آنها به حریم هوایی و دریایی چین ممانعت به عمل آورد و بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی رفتار کند.

دولت بایدن نیز همان راه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا را در قبال چین در پیش گرفته که شامل حمایت آشکار از تایوان است.

سخنگوی وزارت دفاع چیم با استناد به درخواست بودجه دفاعی ۷۱۵ میلیارد دلاری آمریکا که دولت بایدن گفته در درجه نخست برای مقابله با چالش چین استفاده خواهد شد، گفت: برخی از مقامات آمریکایی از "توهم آزار دهنده " رنج می‌برند. هیاهوی آنها در مورد تهدید ادعایی چین می‌تواند به یک پیشگویی تبدیل شود که فقط خودشان از آن رضایت دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.