رسانه‌های اسرائیلی: نتانیاهو مثل ترامپ خطرناک شده است

به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، تحلیلگران اسرائیلی از اقدام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست روز سه‌شنبه دولت این رژیم انتقاد و اعلام کردند که او مثل دونالد ترامپ خطرناک شده است.

عناوین امروز، چهارشنبه روزنامه‌های عبری زبان تعجب از اقدام بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی نشست روز سه‌شنبه دولت این رژیم درباره ممانعت از تعیین بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به عنوان وزیر دادگستری و انجام رأی‌گیری و موافقت با تعیین اوفیر اکونیس از حزب لیکود در این سمت بود. طی نشست روز سه‌شنبه آویخای مندلبلیت، دادستان اسرائیل فریاد زد و به نتانیاهو هشدار داد که این اقدام غیرقانونی است و دادگاه عالی آن را لغو می‌کند.

تمام روزنامه‌ها از این اقدام نتانیاهو انتقاد کردند. ماتی توخفیلد، تحلیلگر سیاسی روزنامه یسرائیل هیوم اعلام کرد، نتانیاهو مرتکب اشتباه شد. حوادث روز گذشته می‌تواند به نتانیاهو آسیب سیاسی بزند اما این به این معنا نیست که نمی‌تواند آن را اصلاح کند.

توخفیلد گفت: نتانیاهو طی چند روز اخیر مثل فردی بود که گویی در ممانعت از تشکیل دولت توسط فراکسیون تغییر موفق بوده است اما اوضاع یک بار دیگر به عقب برگشت. فراکسیون تغییر قوی شده است درحالی که تلاش‌های لیکود برای تشکیل دولت ضربه‌ خورد. 

وی درباره احتمال پیوستن حزب یمینا به ریاست نفتالی بنت و حزب تیکفا حداشا (امید نو) به ریاست گدعون ساعر به دولت نتانیاهو  گفت: پیش‌بینی دیگری وجود دارد که می‌گوید نتانیاهو از نظر سیاسی خود را دفن کرده و دیگر قدرت اصلاح ندارد. تمام شرکای احتمالی آینده او معتقدند که او در این نقطه زمانی بسیار حساس منفعت شخصی و عواطف را ترجیح داد. 

توخفیلد تحلیلگر روزنامه راست‌گرا و حامی نتانیاهو است و به نظر می‌رسد که از او دفاع می‌کند اما روزنامه‌های دیگر تحلیل‌هایی را منتشر کردند که انتقادات شدیدی از نتانیاهو در آن شده است.

ناحوم برنیاع، تحلیلگر سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، نتانیاهو اولین نخست‌وزیری است که قواعد را شکسته است. به عقیده خودش بالاتر از قانون و بالاتر از قواعد بازی قرار دارد. حامیانش او را بیبی، پادشاه اسرائیل می‌دانند و او آن را باور می‌کند.

وی گفت: حوادث روز گذشته در نشست دولت یک اشتباه سیاسی نبود بلکه به گفته یک منبع قضایی هدف قرار دادن متجاوزانه دموکراسی بود. بدون اینکه قدرت تسلیم قواعد بازی باشد دموکراسی وجود ندارد. نتانیاهو مثل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به شخص خطرناکی تبدیل شده است.

برنیاع گفت: هیچ راه بازگشتی از مکانی که نتانیاهو در آن قرار دارد، نیست. او در عالم خودش خارج از واقعیت سیاسی و قضایی قرار دارد. کلید خروج از این آشوب سیاسی در دستان دیگران است: بنت، ساعر، یائیر لاپید و روسای احزاب دیگر در فراکسیون تغییر. همچنین کلید در دست وزرای لیکود، دادستان و قضات دادگاه عالی است.

برنیاع گفت: اکونیس همواره بچه‌ای بود که از نتانیاهو سیلی می‌خورد. دیروز وی خنجری در بازی بود که خودش در آن نقش نداشت. رهبران لیکود از نتانیاهو ناراضی هستند اما هیچ کدام جرأت حرف زدن ندارند. حوادث روز گذشته به بنت و ساعر ثابت کرد که به هیچ وجه نمی‌توانند با نتانیاهو به توافق برسند و او شریک نیست و باید روی فراکسیون تغییر حساب باز کنند و وقت تنگ است و ممکن است دیگر چنین فرصتی دست ندهد.

همچنین مردخای کرمنیتسر، کارشناس حقوقی در روزنامه هاآرتص گفت: عملکرد نتانیاهو رفتن به سمت پرتگاه است. از این به بعد دیگر قانون حاکم نخواهد بود. دولت قانون به دولتی تبدیل می‌شود که قانون را مسخره می‌کند.

وی از مندلبلیت و دادگاه عالی نیز انتقاد کرد و گفت: عجیب است که مندلبلیت و دادگاه فکر کرده‌اند تضاد منافع بین نتانیاهو به عنوان یک متهم در پرونده‌های فساد و نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیری که بر تعیین وزیر دستگاه قضایی سیطره دارد، وجود ندارد.

نویسندگان سرمقاله هاآرتص نیز از مندلبلیت و دادگاه عالی خواستند که اعلام کنند نتانیاهو نمی‌تواند به وظایف خود به عنوان نخست‌وزیر به دلیل تضاد منافعش عمل کند.

در این راستا طوفا تسیموکی، تحلیلگر حقوقی یدیعوت آحارونوت گفت: با اینکه شرایط برای اعلام این مساله وجود دارد اما کاملا واضح است که نه مندلبلیت و نه دادگاه عالی دست به چنین اقدامی که احتمالا کودتا علیه حکومت محسوب می‌شود، نمی‌زنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.