عرضه دلار سه برابر هفته دوم سال شد

با توجه به ساختار عرضه این بازار می‌توان گفت تزریق ارز که عمدتاً از سوی صادرکنندگان و بازار ساز انجام می‌شود در این هفته رکورد شکسته است. همین رکوردشکنی موجب شده قیمت دلار در قالب عمده‌فروشی و خرده‌فروشی کاهش یابد.

در واقع آمارها نشان می دهد بازار ساز با عرضه عمده دلار در بازار متشکل و فروش آن به صورت خرده فروشی در سامانه توانسته از نوسان صعودی در بازار ارز جلوگیری کند. آنچه موجب شده عرضه دلار عمده به کاهش قیمت منجر شود همزمانی آن با اخبار مثبت پیرامون در خصوص تعدیل تحریم ها است. در بازار ارز تصور می شود که مذاکرات وین در حال پیشرفت است و احتمال تعلیق تحریم های ایران وجود دارد. طبیعتا در صورت تعلیق تحریم ها، ایران در مقایسه با گذشته می تواند هم نفت بیشتری بفروشد و هم به منابع ارزی خود دسترسی پیدا کند. به قول بازارهای با دسترسی به ارزهای زیر کلید قدرت بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز بالا می رود. 

همین دیدگاه موجب شده که در هفته اخیر همبستگی معناداری بین افزایش حجم عرضه در بازار متشکل و کاهش قیمت در بازار ارز برقرار باشد. در مجموع چهار هفته اخیر روند عرضه دلار افزایشی بوده، متوسط هفتگی قیمت دلار و یورو در بازار متشکل نیز به‌صورت پیوسته روند کاهشی را دنبال کرد. با وجود کاهش قیمت در بازار متشکل  شکاف بین نرخ بازار آزاد و سامانه سنا نیز در هفته‌ای که گذشت نسبت به هفته ماقبل کوچک‌تر شد. شکاف ارزی در دو بازار به کمتر از سه درصد رسید که کف شکاف در سال ۱۴۰۰ است. کاهش شکاف نشان می دهد روند بازار در این هفته ها همسو بوده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «اتاق فرمان کاهش قیمت دلار» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.