جزئیات تلاش نمایندگان برای تشکیل ۲ وزارتخانه

هادی بیگی‌نژاد عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در تشریح جزئیات طرح تشکیل وزارتخانه‌های «انرژی، آب و محیط زیست» گفت: این طرح از سوی جمعی از نمایندگان تدوین و اخیراً نیز در جلسه علنی اعلام وصول شد.

وی در تشریح طرح تشکیل وزارتخانه‌های  «انرژی، آب و محیط زیست» افزود: طبق این طرح دو بخش آب و برق در وزارت نیرو جدا می‌شوند، در واقع حوزه آب زیرنظر وزارتخانه «آب و محیط زیست» قرار گرفته و حوزه برق آن نیز زیرنظر «وزارت انرژی» خواهد رفت.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، در همین راستا ادامه داد: تاسیس وزارت انرژی می‌تواند به شفافیت و انسجام حوزه نفت کمک کند که با الحاق بخش برق و انرژی‌های غیرفسیلی از جمله انرژی‌های بادی و خورشیدی به وزارت جدید، مجموعه متمرکزی در حوزه انرژی ایجاد شود.

بیگی‌نژاد تصریح کرد: بنابراین با توجه به اینکه این طرح چند وزارتخانه را در بر می‌گیرد برای بررسی آن نیاز به تشکیل کمیسیون مشترک است که این کار به زودی توسط هیات رئیسه انجام و رسیدگی به طرح آغاز می‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه طرح تشکیل وزارتخانه‌های «انرژی و  آب و محیط زیست» با توجه به اهمیت مقوله انرژی و آب در اقتصاد ایران و عدم مدیریت متمرکز در این دو حوزه،  تدوین شده است، افزود: کشور با مشکلات جدی در حوزه انرژی رو به رو است که مهمترین این مشکلات اسراف بسیار بالا در مصرف انرژی است که این مصرف بالا برای اقتصاد ملی هزینه‌های بسیار سنگینی را به دنبال داشته و از طرفی موجب شده مبالغ بسیار زیادی در قالب یارانه پنهان و آشکار برای حوزه انرژی پرداخت کنیم که لازم است به این مسئله رسیدگی و آن را مدیریت کرد.

به گزارش تسنیم، انتخاب ۷ تن از اعضای کمیسیون انرژی برای عضویت در کمیسیون مشترک بررسی طرح تشکیل وزارتخانه‌های «انرژی» و «آب و محیط زیست» در دستور کار جلسات هفته گذشته قرار داشت که با توجه به عدم برگزاری جلسات کمیسیون‌های تخصصی به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ، انتخاب اعضا برای عضویت در این کمسیون مشترک به جلسات بعدی موکول شد البته کمیسیون‌های دیگری از جمله کشاورزی، آب و منابع طبیعی و برنامه بودجه و هر کمیسیون دیگری که در حوزه این طرح باشد باید اعضای خود را برای عضویت در کمیسیون مشترک انتخاب و اعلام کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.