واکسن اسپوتنیک ساخت ایران کی در دسترس قرار می‌گیرد؟

 کیانوش جهانپور روز پنجشنبه در حساب توییتر خود نوشت: محموله بانک سلولی برای تولید واکسن «اسپوتنیک وی» امروز وارد کشور شد و به زودی تولید این واکسن در شرکت اکتوورکو آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: با آغاز مراحل کشت و تولید، اولین سری واکسن تا پایان بهار در دسترس قرار می‌گیرد.

جهانپور پیش از این نیز به ایرنا گفته بود: سه شرکت ایرانی داوطلب تولید مشترک واکسن کرونا «اسپوتنیک وی» در ایران هستند و از طریق سفارت ایران در روسیه به موسسه گامالیا معرفی شدند. یکی از این شرکت ها از بقیه جلوتر است، البته دو شرکت دیگر هم پشت سر آن هستند و هر سه شرکت توانایی تولید این واکسن را در ایران دارند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد زیرساخت و خطوط تولید واکسن اسپوتنیک در ایران آماده است، مهم تامین مواد اولیه و جانبی است تا کار تولید شروع شود، به محض اینکه این امکانات آماده شود و طرف روس، سل بانک را در اختیار این شرکت ها قرار دهد از زمان در اختیار گذاشتن سل بانک به شرکت های ایرانی بعد از ۴۵ روز تا دو ماه، اولین تولیدات واکسن اسپوتنیک در ایران وارد بازار می شود.

جهانپور اظهار کرد: فناوری تولید این واکسن مربوط به کشور روسیه است و شرکت روسی امکانات خطوط تولید سه شرکت ایرانی را تایید کرده است. واکسن یک فرآورده بیولوژیک است. این شرکت ها قبلا هم فرآورده های بیولوژیک تولید کرده اند و برخی زیرساخت ها و پلتفورم های آنها با زیرساخت های تولید واکسن، مشترک است اما تولید این واکسن به توافق دو طرف و فراهم شدن امکانات و مواد اولیه و جانبی تولید واکسن مربوط است.

به گزارش ایرنا، تاکنون ۶۶۷ هزار و ۲۰۲ دوز واکسن کرونا شامل دوز اول و دوم در کشور تزریق شده است. واکسیناسیون کرونا در ایران از روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ آغاز شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.