رئیس جمهور چین دعوت بایدن را پذیرفت

رئیس‌جمهور چین قصد دارد با حضور در نشست تغییرات آب‌وهوایی به دعوت همتای آمریکایی خود، برای اولین بار با او دیدار کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اولین دیدار شی با بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، در روز پنجشنبه و در جریان نشست تغییرات اقلیمی انجام می‌شود که با دعوت واشنگتن در این جلسه حاضر خواهد شد.

بایدن بعد از بازگرداندن آمریکا به توافق آب‌وهوایی پاریس، چند ده نفر از سران کشورهای مختلف جهان را دعوت کرده تا در نشست مجازی دو روزه - پنجشنبه و جمعه - حضور پیدا کنند.

«هووآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر حضور شی در این نشست، گفت رئیس‌جمهور چین قصد دارد سخنرانی مهمی را انجام دهد.

روز گذشته بود که رئیس‌جمهور چین با انتقاد از کشورهای غربی برای ایجاد موانع در مسیر پیشرفت کشورهای دیگر، گفت جهانیان خواستار عدالت هستند، نه هژمونی و سلطه قدرت.

شی در اظهاراتی کنایه‌وار خطاب به آمریکا، تصریح کرد: «جهان خواستار عدالت است، نه هژمونی. یک کشور بزرگ، باید از طریق نشان دادن مسئولیت‌پذیری بیشتر از خود،‌ یک کشور بزرگ به‌نظر بیاید [نه سلطه بر دیگران]».

چندی قبل  آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس و کانادا به بهانه‌های مختلف، تحریم‌های متعدی را بر چین اعمال کردند. سخنگوی وزارت خارجه چین میز با محکوم کردن تصمیم آمریکا در گسترش فهرست تحریمی علیه این کشور، گفت پکن اقدامات لازم برای حفاظت از شرکت‌های خود را انجام می‌دهد.

از سوی دیگر، مقام‌های دولت جدید آمریکا و چین که برای اولین بار باهم دیدار و رایزنی کردند، مقابل دوربین رسانه‌ها به بحث و جدل و متهم کردن یکدیگر پرداخت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.