حقایقی عجیب درباره انتخابات ریاست جمهوری در جهان

اما در این مطلب قصد داریم تا چند حقیقت عجیب و جالب در مورد انتخابات ریاست جمهوری در کشور‌های سراسر جهان را در اختیارتان قرار دهیم.

در اکثر کشور‌های جهان، انتخابات در روز‌های یکشنبه متوقف می‌شود

همانطور که می‌دا‌ید روز‌های یکشنبه در کشور‌های دیگر، تعطیلات آخر هفته است و به همین دلیل در اکثر کشور‌ها در این روز انتخابات انجام نمی‌شود. رای دهندگان در ایالات متحده روز‌های یکشنبه رای نمی‌دهند و معمولا روز‌های سه شنبه به پای صندوق‌های رای می‌آیند. جالب اینجاست که کشور‌هایی که زبان انگلیسی، زبان اصلی و رسمی آن‌ها است، از این قاعده مستثنی هستند. در کانادا نیز شهروندان دوشنبه‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند و انگلیسی‌ها پنج شنبه‌ها را برای انتخابات انتخاب کرده‌اند. از سوی دیگر انتخابات در استرالیا و نیوزیلند نیز شنبه‌ها انجام می‌شود.

در کشور هند، انتخابات هفته‌ها طول می‌کشد

کشور هند بیش از ۸۰۰ میلیون رأی دهنده واجد شرایط دارد که همین موضوع این کشور را به بزرگترین دموکراسی جهانی تبدیل می‌کند. در نهایت در کشور هند، انتخابات هفته‌ها طول می‌کشد. آخرین انتخابات عمومی بزرگ هند در سال ۲۰۱۴ بود که طی پنج هفته برگزار شد.

رأی دهندگان سوئدی و فرانسوی به طور خودکار ثبت نام می‌شوند

مردم فرانسه و سوئد برای ثبت نام در انتخابات وقت نمی‌گذارند، زیرا دولت به طور خودکار رأی دهندگان واجد شرایط را ثبت نام می‌کند. در فرانسه افراد از سن ۱۸ سالگی در لیست واجدین شرایط قرار خواهند گرفت. سوئد نیز برای ایجاد لیست شهروندان واجد شرایط قوانین خاص خود را دارد.

رأی گیری در استرالیا اجباری است

طبق قانون، افراد بالای ۱۸ سال استرالیایی باید به ثبت نام برای رای دادن و شرکت در انتخابات فدرال بپردازند. هر کسی که در روز انتخابات حاضر نشود، ۲۰ دلار استرالیا (حدود ۱۵ دلار آمریکا) جریمه می‌شود و عدم پرداخت این جریمه منجر به مجازات‌های شدیدتر یا حتی اتهامات کیفری نیز خواهد شد.

در برزیل کودکان ۱۶ ساله و ۱۷ ساله نیز می‌توانند رای دهند

از سال ۱۹۸۸، شهروندان برزیلی در ۱۶ سالگی حق رأی دادن دارند. از سوی دیگر برای همه افراد از ۱۸ تا ۶۹ سال رای‌گیری ضروری است و هر کسی که رأی ندهد، جریمه خواهد شد. کودکان شانزده و هفده ساله در اتریش، نیکاراگوئه و آرژانتین نیز حق رأی دارند و کودکان ۱۷ ساله می‌توانند در اندونزی و سودان نیز رأی دهند. همچنین ایالت‌های منتخب در آلمان به جوانان ۱۶ ساله اجازه‌ی شرکت در انتخابات محلی را می‌دهد. از سوی دیگر در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار نوجوانان اسکاتلندی ۱۶ و ۱۷ ساله مجاز به رای گیری در مورد همه‌پرسی شدند.

در استونی امکان شرکت در انتخابات به صورت آنلاین وجود دارد

از سال ۲۰۰۵، استونیایی‌ها به جای انتظار در صف مراکز رای‌گیری محلی خود، رأی دادن به صورت آنلاین را تجربه کردند. اگرچه رای گیری حضوری هنوز از محبوبیت بیشتری برخوردار است، اما در سال ۲۰۱۵، بیش از ۳۰ درصد از رای دهندگان استونیایی از سیستم رای‌گیری آنلاین استفاده کردند.

میزان حضور رای‌دهندگان ایالات متحده در مقایسه با سایر کشور‌های توسعه یافته بسیار کمتر است

طبق گزارشی در سال ۲۰۱۶ در مورد میزان مشارکت رای‌دهندگان در کشور‌های پیشرفته، فقط ۵۳.۶ درصد آمریکایی‌ها در چرخه انتخابات ۲۰۱۲ وظیفه مدنی خود را انجام داده‌اند که این آمار، ایالات متحده را از بین ۳۵ کشور در رتبه ۳۱ قرار داد. در مقابل، بلژیک بیشترین درصد رأی دهندگان واجد شرایط را برای انتخابات ۲۰۱۴ خود داشته است. تقریبا ۸۷.۲ درصد از شهروندان بلژیکی رای خود را در انتخابات به صندوق انداختند.

تا سال ۲۰۱۲ در شیلی مردان و زنان جداگانه رای می‌دادند

حق رای برای زنان در شیلی از سال ۱۹۳۰ آغاز شد و زنان برای اولین بار در انتخابات شرکت کردند. از سال ۱۹۳۰ تا سال ۲۰۱۲ زنان و مردان به صورت جداگانه رای می‌دانند، اما در نهایت دولت تصمیم گرفت تا این تفکیک جنسیتی را حذف کند و را‌ی‌گیری اکنون بدون تفکیک جنسیت در شیلی انجام می‌شود.

در اکوایران ببینید:شانس کدام چهره بیشتر است؟

ملکه انگلیس نیز مجاز به شرکت در انتخابات است

در انگلستان قانونی وجود ندارد که ملکه الیزابت دوم را از شرکت در انتخا‌بات منع کند، اما ملکه معمولا در انتخا‌بات شرکت نمی‌کند. البته شایان ذکر است که به طور کلی خانواده‌ی سلطنتی در انتخا‌بات عمومی رای نمی‌دهند.

رای‌گیری انتخابات همراه با خلاقیت در گامبیا

در کشور گامبیا انتخا‌بات با انداختن سنگ مرمر در طبل‌های فلزی رنگی که تصاویر نامزد‌ها بر روی آن چسبیده انجام می‌شود. هر طبل با زنگوله‌ای ساخته می‌شود که سنگ مرمر پس از افتادن، آن را می‌لرزاند.

فضانوردانی که در ایستگاه‌های فضایی هستند می‌توانند رای دهند

فضانوردان موجود در ایستگاه فضایی بین المللی از سال ۱۹۹۷ تاکنون توانایی رأی دادن را دارند. فضانوردان پس از دریافت برگه‌ی انتخاباتی در قالب PDF، از طریق ایمیل رای خود را به زمین ارسال می‌کنند. در نهایت این آرا به نسخه چاپی تبدیل می‌شود و در شمارش محاسبه خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.