ژنرال کنث مک‌کنزی روز سه‌شنبه در کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان اظهار کرد: ما بر روی همکاری نزدیک با دولت افغانستان متمرکز هستیم. متحدان ناتو با مسئولیت‌پذیری، عملیات پشتیبانی قاطع در افغانستان را به پایان می رسانند که  در حال حاضر این تلاش اصلی من است.

وی افزود: هدف واحد ما در افغانستان این بوده است که اطمینان حاصل کنیم القاعده و دیگر سازمان‌های خشونت‌طلب افراطی دیگر، هرگز نمی‌توانند علیه دولت‌های متحد و شرکای ما توطئه، آماده سازی و حمله کنند.

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا ادامه داد: این مبارزات در طول سال‌ها از نبرد فعال با تروریست‌ها تا تلاش‌های مشورتی که برای تقویت توانایی دفاع ملی و نیروهای امنیتی افغان در انجام مبارزات خود طراحی شده اند، به طور قابل توجهی تکامل یافته است.

مک‌کنزی مدعی شد: اینکه ۱۱ سپتامبر دیگری رخ نداده است، تصادفی نیست. این محصول مجموعه این تلاش‌ها است. ما اکنون بیشتر در حال برنامه‌ریزی برای عملیات ضد تروریسم از داخل منطقه هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که سازمان‌های افراطی خشونت‌طلب که برای حیات خود در مناطق حاشیه‌ای افغانستان می‌جنگند، تحت نظارت و فشار مداوم باقی بمانند.

وی اضافه کرد: قدرت جنگی قابل توجه ایالات متحده برای جلوگیری از این احتمال که طالبان تصمیم بگیرد به هر طریقی در خروج منظم ما مداخله کند، به کار گرفته می‌شود.

فرمانده سنتکام یادآور شد: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان یک عملیات نظامی بسیار پیچیده و سخت است.

مک‌کنزی در پاسخ سوالی درباره تهدید احتمالی و آینده تروریستی از جانب افغانستان هم گفت: من در واقع برنامه ریزی مفصلی را با دستور وزیر برای بررسی این گزینه‌ها انجام می‌دهم و تا پایان ماه با برخی از گزینه‌ها به او گزارش خواهم داد.

وی افزود: به طور گسترده می‌توانم بگویم، اگر افغانستان را ترک کنید و بخواهید برای انجام این نوع عملیات دوباره به آنجا بروید، سه کار وجود دارد که باید انجام دهید؛ باید هدف را پیدا و برطرف  و باید بتوانید هدف را به پایان برسانید.

فرمانده نیروهای آمریکا در خاورمیانه و آسیای غربی گفت: درباره مرحله نخست و دوم به پشتیبانی اطلاعاتی سنگینی نیاز دارد و اگر شما خارج از کشور هستید و اکوسیستمی را که اکنون در آنجا داریم، نداشته باشید، انجام این کار دشوارتر خواهد بود.

مک‌کنزی تاکید کرد: انجام این کار غیرممکن نیست. همه گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید این کار را با حملات هوایی با سرنشین دار انجام دهید، گرچه اینها ذاتا خطرناک هستند اما هنوز هم کارایی دارند.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر این مشکل را با تمام منابع خود بررسی می‌کنیم تا راهی برای انجام آن در هوشمندترین روش بدون خطر بیابیم.

این فرمانده آمریکایی همچنین از مکالمه خود با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا سخن گفت و افزود: در مورد عقب نشینی از افغانستان، چندین فرصت داشتم تا با رئیس جمهوری مکالمه مفصلی داشته باشم و به او مشاوره بدهم. او توصیه های من را شنید.

مک‌کنزی حاضر نشد از محتوای مکالمه چیزی بگوید.

مک‌کنزی درباره طالبان هم گفت: اگر آنها هر نوع به رسمیت شناختن بین‌المللی را برای افغانستان بخواهند، اگر خواستار هر نوع حمایت بین‌المللی باشند، باید به توافقی که انجام داده‌اند، عمل کنند.

وی درباره نقش پاکستان هم اینگونه گفت که به دلیل احتمال جریان پناهندگان غیرمجاز و افزایش احتمال حملات تروریستی جدید در پاکستان که می‌تواند در نتیجه آن باشد، بیشتر تحت تأثیر عقب‌نشینی آمریکا و ناتو از افغانستان قرار خواهد گرفت.

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا افزود: کشورهای شمال افغانستان همچون تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان هم نگران جریان پناهندگان و همچنین جریان جنگجویان هستند.

عراق و سوریه

این فرمانده نظامی آمریکا درباره عراق و سوریه هم گفت: در عراق و سوریه، کارزار از بین بردن تهدیدهای داعش وارد مرحله جدیدی شده است اما ایدئولوژی سمی داعش ادامه دارد.

مک‌کنزی افزود: معتقدم چین و روسیه در خاورمیانه به تلاش برای بهبود موقعیت خود و کاهش جایگاه ایالات متحده در هر جای ممکن، ادامه خواهند داد.

وی با بیان اینکه در عراق و سوریه هنوز بقایای داعش باقی است، اظهار کرد:  حفظ زمین برای آنها دشوار است. آنها هنوز هم می‌توانند حملات تروریستی در مقیاس کوچک انجام دهند اما در عراق ، نیروهای امنیتی به طور کلی قادر به حل این مشکل هستند.

فرمانده نیروهای مرکزی ارتش آمریکا اضافه کرد: ما در حال گشت زنی با عراقی ها در منطقه نیستیم، در سوریه نیز همین‌گونه است و شرکای نیروی دموکراتیک سوریه در حال انجام عملیات هستند.

مک‌کنزی با بیان اینکه "آینده در عراق و سوریه بدون خونریزی نخواهد بود"، تصریح کرد: داعش قرار نیست از بین برود. ادامه خواهد داشت. از این رو، فشار مداوم هنوز لازم است هرچند روندها به درستی حرکت می کنند.

وی درباره خروج از عراق هم گفت من معتقدم که ما رابطه خوبی با دولت عراق داریم. نمی‌بینم که در آینده به طور کامل از عراق خارج شویم.

پهپاد و ایران

فرمانده سنتکام افزود: ما باید فراتر از سیستم پهپادی MQ۹ که ستون فقرات سیستم اصلی فرماندهی مرکزی ایالات متحده است، حرکت کنیم، آینده نیازمند انواع بزرگتر و پیشرفته تر پهپادها است.

مک‌کنزی با این ادعا که هواپیمای بدون سرنشین MQ۹ در برابر ایران موثر بوده است، مدعی شد: در تابستان سال ۲۰۱۹ ، ما معتقدیم که با قرار دادن MQ-۹ ها در بالای سر آنها، چندین حمله قریب الوقوع را متوقف کردیم، اطلاعات در این مورد کاملاً واضح است.

نیروهای سنتکام توسط جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی شناسایی شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.