لایحه ضد اوپک در کنگره آمریکا دوباره به جریان افتاد

لایحه معروف به نوپک از سوی استیو چابوت، نماینده جمهوریخواه معرفی و در کمیته قضایی کنگره آمریکا تصویب شد. این لایحه به وزارت دادگستری آمریکا اجازه می‌دهد شکایتهای ضد انحصار طلبی علیه کشورهای تولید کننده نفت در اوپک را پیگیری کند.

 لوایح مشابه در کنگره در ۲۰ سال گذشته برای تحت فشار قرار دادن اوپک در زمانی که قیمتها روبه افزایش بوده اند، معرفی شده اند بدون این که موفقیتی داشته باشند.

 چابوت پیش از رای گیری به این کمیته گفت: زمان آن رسیده که ما اقدامات بیشتری را برای مبارزه علیه کنترل تولید که قیمت نفت و بنزین را در آمریکا بالا نگه داشته است، انجام دهیم.

 قیمت نفت برنت از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون حدود ۳۳ درصد رشد کرده و روز سه‌شنبه به بالاترین حد در یک ماه گذشته رسید و بالای ۶۸ دلار در هر بشکه معامله شد. اما این قیمت بسیار پایینتر از قیمت بالای ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۰۸ است که باعث شده بود لایحه مشابهی در کنگره تصویب شود.

 قیمت نفت با وجود تصمیم اخیر اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید از ماه مه تا ژوئیه در واکنش به احیای اقتصادهای جهان از پاندمی کرونا بالاتر رفته است.

افزایش تولید اوپک پلاس پس از تماس جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا با عربستان سعودی و درخواست از این کشور برای معقول نگه داشتن هزینه انرژی برای مصرف‌کنندگان، تصویب شد.

گروه اوپک پلاس از ماه مه سال گذشته در واکنش به ریزش قیمت نفت و فروپاشی تقاضا، محدودیت عرضه کم سابقه ای را به اجرا گذاشت.

 لایحه مشابهی برای تحت فشار قرار دادن اوپک ماه گذشته از سوی چاک گریسلی، سناتور جمهوری خواه که حامی اتانول است و ایمی کلوبشار، سناتور دموکرات معرفی شد. این لایحه برای اینکه به قانون تبدیل شود باید در کنگره و سنا تصویب شده و توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امضا شود.

بر اساس گزارش رویترز، قطر که یکی از اعضای قدیمی اوپک بود، در سال ۲۰۱۸ پس از حدود شش دهه عضویت در این گروه، به دلیل ریسک تصویب احتمالی لایحه نوپک و آسیب دیدن برنامه های توسعه آمریکایی این کشور، از عضویت اوپک خارج شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.