علائم مشترک آلرژی و کووید ۱۹

بسیاری از افراد ممکن است در این فصل با علائمی همچون خارش بینی، سوزش گلو یا آبریزش چشم روبرو شوند.

حتی ممکن است دچار علائم بیشتری نظیر تب، گلودرد، سرفه و یا مشکلات تنفسی شوند. اما در شرایط فعلی همه‌گیری کرونا، این پرسش بیش از سال‌های قبل مطرح است که آیا بروز این علائم مربوط به ابتلای فرد به بیماری کووید-۱۹ است یا اینکه فقط یک حساسیت‌ فصلیِ معمولی و گذراست؟

دکتر "گرگوری لووتین" متخصص گوش و حلق و بینی از بیمارستان چشم و گوش نیویورک در این رابطه می گوید: سردرگمی در تشخیص دقیق این دو بیماری قابل درک است زیرا بسیاری از علائم نوع خفیف کووید-۱۹ با آلرژی های فصلی همپوشانی دارد.

وی تاکید کرد: آبریزش و خارش بینی و چشم ها، بارزترین نشانه در تشخیص آلرژی های فصلی نظیر تب یونجه از بیماری کووید-۱۹ است.

آلرژی فصلی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه گرده های درختان، گلها یا چمن ها را به عنوان یک عامل مهاجم خطرناک همچون باکتری یا ویروس تشخیص دهد. بدن نیز به عنوان بخشی از یک واکنش آلرژیک مواد شیمیایی به نام هیستامین ترشح می کند. خارش و عطسه در کنار آبریزش از بینی و چشم ها از عوارض اصلی التهاب ناشی از هیستامین است. این علائم تقریبا و همیشه با آلرژی همراه هستند.

از طرف دیگر درصورتیکه علامت تب ظاهر شد لازم است فرد برای انجام تست کروناویروس اقدام کند.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: بیماری کووید-۱۹ معمولا موجب بروز علامت تب می شود. آلرژی ها هرگز با تب همراه نیستند. علائم دیگری که بیشتر در بیماری کووید-۱۹ شایع هستند شامل لرز، دردهای عضلانی یا بدن، حالت تهوع یا استفراغ و اسهال است.

به گفته این متخصص، همچنین علائم مشترک زیادی بین بیماری کووید-۱۹ و آلرژی وجود دارد. به طور مثال، در حال حاضر از دست دادن حس چشایی یا بویایی به عنوان علامت کووید-۱۹ شناخته می شود اما برخی از افراد مبتلا به آلرژی ممکن است در حس بویایی خود نیز دچار مشکل شوند.

وی گفت: گاهی اوقات احتقان ممکن است به دلیل حساسیت بسیار شدید باشد که منجر به از بین رفتن حس بویایی می‌شود و این درحالیست که از دست دادن بویایی در عین حال یکی از علائم مرتبط با بیماری کووید-۱۹ نیز هست.

بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در آمریکا از دیگر علائم مشترک میان کووید-۱۹ و آلرژی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سرفه

- تنگی نفس

- احساس خستگی

- سردرد

- گلودرد

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس، این متخصص تاکید کرد: مدت زمانی که فرد گرفتار این علائم است نشانه مهمی در مورد این است که آیا بیمار به کروناویروس مبتلا شده یا دچار آلرژی است. احتمال بروز ناگهانی علائم در بیماری کووید-۱۹ بیشتر است. باید به این موضوع پی برد که آیا این بخشی از یک دوره، دو یا سه هفته ای آلرژی است یا علائم دو یا سه روزه است که به طور ناگهانی و غیر منتظره شروع شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.