جزئیات نامه مشاور رهبری به وزیر بهداشت درباره واکسن کرونا پولی

دکتر مرندی طی نامه ای به وزیر بهداشت خواستار عدم ورود بخش خصوصی به مسئله تهیه و توزیع واکسن کرونا در کشور شده است.

در نامه دکتر سید علیرضا مرندی خطاب به دکتر سعید نمکی آمده است: «با احترام، نظر به اهمیت بسیار بالای نقش ایمن سازی جامعه بر علیه ویروس کرونا و با توجه به اشتیاق قاطبه مردم به دریافت واکسن، به اختصار، به چند نکته مهم اشاره می‌کنم.

این اقدام بسیار ضروری، نیازمند برنامه‌ریزی کاملاً دقیق و مشارکت بعضی از نهادها در امور برنامه ریزی و اجرا است (در ارتباط با نظم، امنیت، نظارت و ... و طبیعتاً نه مسائل فنی).

-بدون هیچگونه تردیدی، استفاده از شبکه بهداشتی درمانی "تنها" راه انجام این مسئولیت خطیر است.

-جهت اجرائی کردن توصیه و دستور مقام معظم رهبری، بهتر است از فرصت محدود باقیمانده و قبل از آنکه حجم لازم واکسن آماده شود، هرچه سریع‌تر، به ترمیم، تکمیل، اصلاح، تقویت و اعتلای شبکه بهداشتی درمانی پرداخته شود، تا آمادگی‌های لازم کاملاً فراهم شود. می‌توان نوعی رقابت بین دانشگاه‌های علوم پزشکی برای عملیاتی کردن این امر مهم ایجاد کرد. این اقدام بسیار ارزشمند، علاوه بر پیشگیری از هرگونه مشکل احتمالی، و نیز پاسخگوئی مطلوب به نیازهای امر واکسیناسیون عمومی، موجب سرمایه‌گذاری بسیار مهمی برای آینده کشور نیز خواهد بود.

-از درگیر نمودن بخش خصوصی، به شدت پرهیز شود، چه در امر خرید واکسن و چه در امر توزیع و حتی تزریق آن که متأسفانه خطر رانت‌خواری و سوء‌استفاده‌های کلان در خرید، فساد در حمل و نگهداری و نیز کیفیت واکسن خریداری شده بسیار زیاد خواهد بود. در امر توزیع هم احتمال ورود به بازار سیاه و در نتیجه محروم ماندن اقشار آسیب پذیر که قدرت خرید واکسن را ندارند بسیار زیاد خواهد بود و عملاً احتمال پاسخگوئی مطلوب توسط بخش خصوصی هم وجود نخواهد داشت.

-قطعاً واکسن و واکسیناسیون باید کاملاً رایگان و فاقد هر گونه هزینه‌ای برای آحاد مردم باشد.

-توصیه می‌شود از بسیج جامعه پزشکی و نیروی بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جهت همکاری‌های لازم به منظور کسب اعتماد بیشتر مردم، حفظ نظم و آرامش، نظارت در توزیع عادلانه واکسیناسیون و امثال آن استفاده شود.

-لازم است برنامه نرم افزاری قابل اعتمادی جهت ثبت و ردیابی آنهایی که واکسینه می‌شوند از طریق ثبت نام، نام خانوادگی، سن، شناسه ملی و کدی که گویای اولویت دریافت واکسن باشد تهیه شود. توصیه می‌شود قبل از استفاده از سامانه مزبور، راستی آزمایی لازم، انجام شود.

-کارکنان و همه آنهایی که در امر تزریق واکسن دخالت مستقیم دارند، باید آموزش‌های لازم را دیده و بر نحوه عملکردشان نظارت شود. متاسفانه در مشاهده جریان کارآزمایی‌های بالینی، نحوه تزریق واکسن در تلویزیون، در بسیاری موارد اشکالاتی در نحوه عملکردشان را نشان داد، نظیر نحوه مصرف پنبه الکل و غیره توسط افرادی که کار تزریق را انجام می‌دادند.

-بهتر است وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای هر دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی حداقل ۲ ناظر پیش بینی کند، تا با استفاده از فرم‌های تنظیم شده و انتخاب راندم افراد واکسینه شده، بتوانند گزارشات منظمی را برای آن وزارتخانه محترم تهیه و ارائه نمایند.

-پیش‌بینی‌های لازم برای شنیدن و پاسخگویی به نظرات و پیشنهادات مردم در تمام طول مدت واکسیناسیون انجام شود.

-از آنجا که منابع تهیه و تولید واکسن‌ها متفاوت است، هر گونه بحث و نظر در مورد میزان تاثیر هر یک از انواع واکسن‌ها، فقط در محافل علمی و کاملاً خصوصی صورت پذیرد و از مغشوش کردن اذهان مردم در این مورد و یا موارد مشابه، به شدت پرهیز شود.

-حتماً امکان ثبت هرگونه عارضه احتمالی (اعم از آنی، کوتاه مدت، میان مدت و یا دراز مدت) که ناشی از واکسیناسیون باشد فراهم گردد و فرم‌ها و گزارشات مزبور مستمراً به استحضار مسئولین محترم وزارتخانه برسد.

-در مورد اولویت بندی مردم در امر دریافت واکسن، ضمن استفاده از تجربیات سایر کشورها و نظرات سازمان جهانی بهداشت که بسیار ارزشمند است، وضعیت کشور را کاملا در نظر گرفته و در صورت ضرورت با مقاماتی که ممکن است پیشنهاداتی داشته باشند، مشورت قبلی به عمل آید که در ضمن اجرا، مردم با شنیدن نظرات متفاوت، مغشوش نشوند.

-مطلب بسیار مهم دیگر این که، توجه لازم داشته باشید که مساله‌ای بسیار تاثیرگذار یعنی انتخابات و جابه‌جائی دولت در پیش است. پیش‌بینی اقدامات باید به گونه‌ای باشد که هرگونه جابه‌جائی، کوچکترین خللی در امر واکسیناسیون مردم ایجاد نکند. بهره بردن از حضور افراد یا نهادی که با تغییر دولت تعویض نخواهند شد، می‌تواند به ادامه اجرای موفق واکسیناسیون کمک کند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.