ابتکارهای دیپلماتیک برای گره‌گشایی از موانع احیای برجام

اریک بروئر کارشناس مسائل ایران و مدیر پروژه امور هسته‌ای در مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک، در مطلبی که پیش از آغاز دور دوم مذاکرات وین منتشر شد، نوشته است:  اگرچه روند مذاکرات برجام در وین به خودی خود نتیجه مثبت محسوب می‌شود، اما همچنین روشن است که موانع قابل توجهی برای احیای مجدد توافق وجود دارد.

اریک بروئر

سازگارسازی اختلاف نظرها

وی در ادامه می‌افزاید: نکته مهم این است که ما هفته گذشته فهمیدیم که ایالات متحده آمادگی لغو تحریم‌های مجدداً اعمال شده مغایر با برجام را دارد، و همچنین لغو تحریم‌هایی که با مزایایی که قرار بود ایران از قِبَلِ برجام دریافت کند مغایرت دارند ؛ مثلاً تحریم‌هایی که با برچسب تروریسم مجدداً علیه صادرات نفت و روابط بانکی ایران اعمال شده و اصطلاحاً " قرص سمی " خوانده می‌شوند.

این تحریم‌ها ممکن است از نظر فنی با برجام مغایرت نداشته باشد (اگرچه ایران استدلال می‌کند که مغایر برجام هستند)، اما اگر در جای خود باقی بمانند تحقق منافع این توافق را برای ایران عملاً غیرممکن می‌سازد، و بنابراین از احیای آن جلوگیری می‌کنند.

ما درمورد روند گام‌های معکوس هسته‌ای نسبتاً اطلاعات کمتری داریم. به طور کلی فرض بر این است که اتفاق نظر در زمینه مسیر عقبگرد هسته‌ای ایران آسان‌تر از توافق در مورد بازگشت مجدد تحریم‌ها است ، اما تا زمانی که ایالات متحده و ایران درباره این مسائل دست‌و‌پنجه نرم نکنند، دانستن این امر دشوار است. با این حال آمریکا باید قبل از شروع عقبگرد هسته‌ای ایران، درباره شفاف‌سازی اقدامات، اطمینان حاصل کند و درباره بازیابی مواردی مانند زمان یک‌ساله گریز هسته‌ای، دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دوربین‌های مستقر در تأسیسات، اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران و ... مطمئن شود.

 
مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «سم‌زدایی از رژیم تحریم‌های آمریکا علیه ایران» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.