قیمت واکسن کرونا اعلام شد

ناصر ریاحی در حاشیه نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران در جمع خبرنگاران با بیان این که قیمت تمام شده این واکسن‌ها ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است گفت: ما برای تزریق واکسن با کارگر طرف نیستیم بلکه با هماهنگی‌های انجام شده هزینه واکسیناسیون کارگران توسط کارفرماها تقبل خواهد شد.

وی اضافه کرد: تقبل این هزینه بیشتر به نفع کارفرما و خطوط تولید است,، زیرا اگر یک کارگر حتی یک روز هم سرکار نیاید خسارت آن بیشتر از قیمت تمام شده واکسنی است که به کارگر تزریق می‌شود ضمن این که اگر یک کارگر به کرونا مبتلا شود کارفرما مجبور است از کل نیروی کار خطوط تولید آزمایش کرونا به عمل بیاورد که به مراتب هزینه آن چند برابر هزینه واکسن است.

عضو کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران افزود: قرار است هزینه این شش میلیون دوز واکسن از طریق اعتبارات اسنادی پرداخت شود، یعنی بعد از این که کالا حمل، بازرسی و تایید شد فروشنده می‌تواند پول خود را تحویل بگیرد که در این باره مقدمات کار انجام شده است و ما منتظریم تا بقیه مسائل اداری آن حل شود.

قیمت تمام شده واکسن کرونا اعلام شد

ریاحی گفت: وزارت بهداشت از ما کمک خواست تا بخشی از نیاز کشور به واکسن را تامین کنیم و به محض این که تولید داخل به بازار بیاید ما از بحث واردات واکسن خارج خواهیم شد.

وی افزود: تا پیش از این قرار بود این واکسن‌ها را وزارت بهداشت تحویل بگیرد,، اما با دستور رئیس جمهور مبنی بر این که ارز نیمایی برای واردات این گونه واکسن اختصاص یابد آن هم برای اقشار خاصی مانند کارگران که مهم هستند، اما در اولویت بندی وزارت بهداشت نیستند قرار شد بخش خصوصی با تقبل هزینه آن از سوی کارفرما، خود به امر واکسیناسیون کارگران اقدام کند.

عضو کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: البته قراردادهای بلندمدت تامین واکسن در دنیا سال گذشته میلادی منعقد شد و اگر اکنون بخواهیم اقداماتی از این دست انجام دهیم تحویل واکسن از سال ۲۰۲۲ به بعد خواهد بود که به درد ما نمی‌خورد از این رو برای پیدا کردن محموله‌های کوچکتر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در امر تحقیق و توسعه به آن دسترسی دارند و یا کشورهایی که بیش از نیازشان سفارش داده‌اند و اکنون به آن نیاز ندارند اقدام کردیم که تاکنون شش میلیون دوز تامین شد امیدواریم تا فرصت از دست نرفته هرچه سریعتر این واکسن‌ها را وارد کنیم.

ریاحی با بیان این که از این دست محموله‌های کوچک واکسن زیاد یافت می‌شود گفت: البته شاید زیاد به واردات واکسن نیاز نداشته باشیم، زیرا هم تولید داخل در راه است و هم دولت برای تامین ۶۰ میلیون دوز واکسن با روسیه قرارداد بسته و رزرو کرده است بنابراین در این باره دولت زیاد به کمک بخش خصوصی نیاز ندارد.

شش میلیون دوز واکسن بخش کارگری کشور از سری واکسن اسپوتنیک روسیه و آسترازنکا سوئد تامین شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.