نامه ۱۰۰ نماینده به آیت الله جنتی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری

نماینده مردم نجف آباد در مجلس از نامه ۱۰۰ نفر از نمایندگان به دبیر شورای نگهبان در باره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

متن نامه به شرح زیر است:

حضرت آیه الله جنتی
دبیر محترم شورای نگهبان

سلام علیکم

با احترام و با تبریک ایام ماه پربرکت رمضان، به عرض می‌رساند مجلس شورای اسلامی طی چهار ماه گذشته با همکاری برخی اعضای شورای نگهبان و بعد از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و با هدف ساماندهی ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و اجرای سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در نهایت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را به تصویب رساند.

خوشبختانه مصوبه مجلس شورای اسلامی با یک رفت و برگشت با رای قاطع فقها و حقوقدانان شورای نگهبان به تایید آن شورا رسید، اما پس از چند روز از زمان تایید مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان، هیات عالی نظارت مجمع با اعلام سه ایراد تلاش نمود مانع نهایی شدن قانون مصوبه مجلس شود.

تعدادی از اعضا کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس به منظور تامین نظر هیات عالی نظارت مجمع جلسه‌ای سه ساعته با نماینده این هیات و تعدادی از اعضای شورای نگهبان به صورت مشترک برگزار و در آن جلسه اصلاحات مورد نظر هیات عالی نظارت مورد تفاهم قرار گرفت و همین اصلاحات در جلسه روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۰/۱/۲۴ در صحن علنی مجلس به تصویب رسید تا مجلس شورای اسلامی فراتر از برداشت قانونی خود همکاری کامل با نهادهای وابسته به نظام را به منصه ظهور رسانده باشد.

نامه ۱۰۰ نماینده مجلس به آیت الله جنتی

اما با کمال تعجب و با اینکه قریب به اتفاق اعضای شورای نگهبان همانند اکثریت قاطع نمایندگان مجلس بر ضرورت نهایی شدن این قانون تاکید دارند، متاسفانه هیات مذکور بعد از چند روز با تشکیل جلسه‌ای مجازی بر نظرات گذشته خود مبنی بر مغایرت مصوبه مجلس با سیاست‌های کلی اصرار ورزید تا این بار ثابت کند نظارت این هیات بیش از آنکه بر اجرای سیاست‌های معطل مانده انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) باشد بر ادامه تعطیلی آن سیاست‌ها استوار است.

حضرت آیه الله جنتی! شورای نگهبان مسئول نظارت بر انتخابات است و مسئول تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری هم خود شورای نگهبان است. مخاطب اصلی سیاست‌های کلی انتخابات نیز خود شورای نگهبان است. مطابق بند (۴) سیاست‌های کلی قانونگذاری که در سال ۱۳۹۸ توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ابلاغ شده است و به صورت طبیعی مقررات سابق بر آن را نسخ نموده است، هیات عالی نظارت مجمع به تنهایی و بدون همکاری و تامین نظر شورای نگهبان نمی‌تواند با تشخیص خود موجب توقف روند قانونگذاری شود.

اکنون که شورای نگهبان به عنوان مخاطب اصلی سیاست‌های کلی انتخابات با نظر مثبت و قاطع خود مصوبه مجلس را برای ساماندهی ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری تایید نموده است و مطابق اطلاع، بیش از دو سوم اعضای محترم شورای نگهبان به لحاظ کارشناسی نظر هیات عالی نظارت مجمع که در خصوص وظایف اختصاصی شورای نگهبان ابراز شده است را مغایر نظرات اعلامی شورای نگهبان می‌شناسند و تاخیر در ابلاغ اصلاحیه قانون انتخابات را مضر به حال کشور می‌دانند، لذا نمایندگان امضا کننده این نامه ضمن اذعان به شأن والای شورای نگهبان در نظام حقوقی و قانونگذاری کشور و ضمن احترام به همه نهادهای قانونی، نظر شورای نگهبان را در تایید مصوبه مجلس شورای اسلامی فصل الخطاب دانسته و ایرادات هیات عالی نظارت مجمع را در این خصوص فاقد اعتبار حقوقی برای توقف مصوبه مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنیم و از جنابعالی تقاضا داریم قانون مصوب مجلس که به تایید آن شورا رسیده را جهت ابلاغ به مجلس شورای اسلامی ارجاع فرمایند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.