شرط کناره‌گیری سردار سعید محمد از انتخابات 1400

چشم امید اصولگرایان در حالی هنوز به اعلام کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی است که صفِ طولانی‌ای از چهره های جناح راست برای حضور در انتخابات تشکیل شده است که هر کدام خود را اصلح می‌دانند.

  تحولات در جریان اصولگرا هم این روزها با اعلام خبر ارسال دعوتنامه شورای وحدت برای ۱۰ کاندیدای ریاست جمهوریشتاب بیشتری گرفته است.

منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان از اسامی ده کاندیدای ریاست‌جمهوری که نامه آیت‌الله موحدی کرمانی رئیس این تشکل برای اعلام برنامه‌های‌شان را دریافت کرده‌اند، رونمایی کرد. به گفته او، پیش از این از ارسال نامه به سیدابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، رستم قاسمی و امیرحسین قاضی‌زاده و علی نیکزاد خبرهایی اعلام شده بود اما در روزهای اخیر این روند با ارسال نامه به سعید محمد، حسین دهقان و عزت‌الله ضرغامی تکمیل شده است و منتظر پاسخ این ده نفر به شورای وحدت و ارسال برنامه‌ها و تیم انتخابی‌شان هستیم.

با نگاهی گذرا به این لیست ده نفره، ابتدا جای خالی چهره ای همچون علی لاریجانی خودنمایی می کند.از سوی دیگر  شاهد حضور پر رنگ کاندیداهای نظامی در این لیست هستیم؛ هرچند موضع گیری های زیادی نسبت به عملکرد برخی کاندیداهای نظامی و اما و اگرهای حضور آنها در جریان انتخابات ریاست جمهوری مطرح است اما اصولگرایان ظاهرا می خواهند بدون توجه به نظر افکار عمومی، کت و شلوار ریاست جمهوری را برای یک نظامی هم مناسب ببینند.

در این بین هم برخی مانند عزت الله ضرغامی ترجیح دادند از حالا مسیر خود را از جناح راست جدا کنند؛ او که این روزها تاکید دارد نه اصلاح طلب است و نه اصولگرا و خود را چهره خاکستری معرفی می کند آب پاکی را روی دست شورای وحدت ریخت و اعلام کرد: «ضمن احترام به همه نامزدها، رقبا، تشکل‌های سیاسی و تشکر از تلاش آنان برای مشارکت هر چه پرشورتر مردم در همه انتخابات، بنای ورود به سازوکارهای مرسوم را ندارم.»

منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان هم در واکنش به این اظهار نظر او گفته: « اگر فردی نامزد مستقل می شود موضع ما این است که به نامزدی که می خواهد مستقل باشد و ما در بررسی ها به آن برسیم باز هم از او حمایت می کنیم زیرا انتخاب اصلح در انتخابات برای ما مهم است. باید ۸ ویژگی مورد تاکید رهبری را رئیس جمهور داشته باشد و علاوه بر این مقبولیت و رای آوری داشته باشند، اگر این ویژگی ها را کاندیدا داشته باشد شورای وحدت در حمایت از آنها تردیدی نخواهد کرد.»

به هرحال به نظر می رسد ضرغامی با توجه به تجربه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ و خط خوردن اسمش از جمع کاندیداهای اصولگرایان می خواهد راه و رسم جداگانه ای پیش بگیرد، تا سحر چه زاید باز!

اصولگرایان همچنان چشم انتظارِ رئیسی

با وجود تحرکات این روزهای اصولگرایان توجه ها همچنان به نظر نهایی ابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری معطوف است و آنها همچنان با امیدواری از حضور رئیسی می گویند. آنچنان که لاله افتخاری، عضو شورای عالی شورای وحدت اصولگرایان، درباره احتمال ورود رئیسی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفته است: «درخواست‌هایی که نخبگان کشور از ابراهیم رئیسی داشته اند و اینکه توانمندی خود را به خوبی نشان داده احتمال این وجود دارد که وقتی او با اقبال عمومی رو به رو باشد و ببیند که حضورش در قوه مجریه مورد نیاز است بپذیرد که وارد عرصه انتخابات شود.»

شرط کناره‌گیری سعید محمد از انتخابات

سعید محمد در ماه های اخیر و به ویژه پس از اعلام استعفا از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم حواشی زیادی را از سر گذراند و برخی مسئولان سپاه درباره نحوه حضور او در انتخابات مواضعی گرفتند و تاکید کردند که مورد حمایت سپاه پاسداران نیست. حالا او برای نخستین بار در این مدت با حضور در سومین جلسه از سلسله جلسات میز انتخاباتی جمهور اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که با عنوان « تحول در حکمرانی، عدالت و کارآمدی»، واکنش های تفصیلی و عمومی خود را درباره حاشیه های مطرح شده اعلام کرد.

سردار محمد ضمن اینکه تاکید کرد: «در بین عزیزانی که تا به امروز مطرح شده اند، خودم را اصلح می دانم»، درباره شرط کناره گیری خود از عرصه انتخابات ریاست جمهوری اینطور گفت: «من ابتدا خدمت آقای رییسی رفتم تا برنامه را با ایشان تنظیم کنم. ایشان گفتند که به انتخابات ورود نمی‌کنند. حتی قبل از آنکه از قرارگاه خارج شوم دوباره از ایشان پرسیدم و گفتند که قصد ورود به انتخابات را ندارند. اگر ورود کنند به آقای رییسی کمک می کنم چون ایشان می توانند اجماع خوبی ایجاد کنند و اولویت عدم انشقاق است.»

موضوع دیگر بحث تایید صلاحیت و رجل سیاسی بودنِ سعید محمد است که با اما و اگرهایی همراه شده، او اما توضیح داد: «شورای نگهبان اخیرا چارچوبی را تعریف کرده و الان در رفت و برگشت است و من نمی‌دانم تصویب می‌شود یا خیر. در این چارچوب برای نیروهای نظامی جایگاه ۶ سال سرلشکری است. اگر ملاک این مورد باشد من ۸ سال جایگاه سرلشکری و بالاتر را دارم و به عنوان یک شاخصه می‌توان عنوان کرد.»

محمد خود را تایید صلاحیت شده ارزیابی و تاکید می کند با شورای نگهبان رایزنی خواهد کرد؛ او در این باره گفته است: «تا جایی که الان قانونمند و چارچوبمند است اینطور می بینم که باید تایید بشوم اما فضا سازی هایی که الان در جهت حذف وجود دارد را باید مدیریت کنیم و اینکه اقبال مردمی و عمومی هم در نظر شورای نگهبان تاثیرگذار خواهد بود.  معتقدم شورای نگهبان می تواند من را تایید کند، البته همانطور که می‌دانید آرا در شورا مستقل است. هر کس باید خودش به اغنا فکری برسد و در این خصوص سعی کردیم جلساتی را با اعضای شورای نگهبان خصوصاً فقها داشته باشیم.‌»

او در عین حال از میان چهره های مطرح برای کاندیداتوری ریاست جمهوری، علی لاریجانی و مسعود پزشکیان را رقیب خود می بیند و گفته که محمدجواد ظریف یار کمکی است. در بخشی از این گفت‌وگو هم به بیان شعارهای اقتصادی پرداخته است؛ از اصلاح سیستم پرداخت یارانه و نظام بانکی تا حل مسئله مسکن و کاهش قیمت ها.

دوگانه جلیلی – محصولی

هرچند طی هفته های اخیر بحث هایی مبنی بر بروز اختلاف در جبهه پایداری و خالی کردن پشت سعید جلیلی توسط آنها مطرح شده بود اما به تازگی اعلام شد که اختلافی میان آنها وجود ندارد و سعید جلیلی حتی بعد از فوت آیت الله مصباح یزدی هم همچنان مورد حمایت این جریان است.

گرچه به نظر می رسد پایداری ها در تلاش هستند از شدت ضربه ای که اظهارات برخی اعضایشان درباره جلیلی گفته شد بکاهند اما وقتی پای صحبت از دوگانه جلیلی-محصولی به میان می آید ترجیحشان بر محصولی است نه جلیلی.

آنچنان که سید حسین نقوی‌حسینی در این باره گفته که حمایت جبهه پایداری از صادق محصولی در جریان انتخابات و نه سعید جلیلی از این منظر است که او اکنون دبیرکل پایداری هاست و آنها به دلیل سیستم حزبی و تشکیلاتی ترجیح میدهند از محصولی حمایت کنند.

هرچند او مانند دیگر اصولگرایان تاکید کرده است: « نه تنها آقای جلیلی که همه کاندیداهای جبهه اصولگرایان و حتی برخی از اصلاح‌طلبان منتظر تصمیم آقای رئیسی هستند و در صورت تصمیم ایشان برای کاندیداتوری از او حمایت می‌کنند. آقای رئیسی هنوز در این باره نظر قطعی نداده‌ و ممکن است طی روزهای آینده تصمیم نهایی خود را اعلام کند.»

شرط و شروط قالیباف برای کاندیداتوری

حواشی احتمال حضور محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم تمامی ندارد؛ این هفته روزنامه سازندگی در خبری اعلام کرد که او اخیرا به اصولگرایان پیام داده که به سه شرط حاضر است در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای آنها باشد؛ اول اینکه ابراهیم رئیسی کاندید نشود، دوم اینکه رسما اعلام شود پرونده عیسی شریفی مربوط به او نیست و سوم هم تضمین حضور او در مجلس و اینکه بتواند در انتخابات هیات رئیسه مجلس، کاندیدا شود.

هرچند مهدی چمران این موضوع را تکذیب کرد اما عباس سلیمی نمین، چهره نزدیک به محمدباقر قالیباف و تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی با خبرآنلاین تاکید کرده که در صورتی که اصولگرایان بر کاندیداتوری قالیباف به اجماع برسند او قطعا کاندیدا می شود.

وعده‌های ناتمامِ برادر محسن

حضور محسن رضایی در رسانه ها و فضای مجازی همچنان پررنگ است. او این هفته هم در گفت‌وگویی با اینکه تاکید کرده نگرانی بابت احتمال ناهماهنگی در جبهه انقلاب انتخابات ندارد و هماهنگی خوبی وجود دارد، خود را بی رقیب و دیگران را بی برنامه دانسته و گفته است: «اگر ببینم فردی در انتخابات برنامه دارد و بتواند این بار سنگین را بردارد با تمام وجود کمکش می‌کنم اما متأسفانه تاکنون برنامه‌ای ندیده‌ام. کشور ما و ملت ما امروز در یک جبهه بزرگ نبرد اقتصادی قرار دارد و باید کمک کنیم که ملت ایران ان شاء الله با موفقیت از این جنگ اقتصادی عبور کند. آنچه برای من مهم است، شخص خودم نیست، بلکه عبور و موفقیت ملت ایران از یک جنگ اقتصادی است. یک سرباز تعداد روزهای حضور در جبهه را نمی‌شمارد بلکه به انتخاب درست و انجام وظیفه یعنی دفاع از کشور و ملت فکر می‌کند.»

او در عین حال برخی وعده های اقتصادی خود را هم مطرح و اظهار کرده است: « قطعاً به اتکای دانش بومی و سرمایه‌های عظیم کشور، می‌توانیم تحول مثبت اقتصادی ایجاد کنیم به گونه‌ای که دیگر حتی یک نفر شهروند سالم و فقیر در کشور نداشته باشیم.»

مجلس یازدهم ستاد انتخاباتی شده است؟

در حالی که صف کاندیداهای احتمالی در مجلس یازدهم هر روز طولانی تر می شود و هم اکنون نام رئیس و نواب رئیس مجلس به عنوان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح است، علی نیکزاد تاکید کرده است که «این حقوق اجتماعی همه افراد واجد شرایط است که در انتخابات ثبت نام کنند اما من ستاد انتخاباتی در مجلس ندیدم.»

به گفته او، در هیات رئیسه افرادی هستند که  لباس خادمی در قامت ریاست جمهور را می‌توانند بر تن داشته باشند و کاندیدا شوند اما اینکه ستاد زده باشیم برای ریاست جمهوری من چنین چیزی ندیدم.

با این وجود وزیر راه دولت محموداحمدی‌نژاد که بوی کاندیداتوری از تحرکاتش به مشام می رسد گفته که « از من پر رزومه تر در قوه مجریه در بین کاندیداها نیست.» او تصریح کرده است: من کارمند، مدیر و مدیرکل، رئیس سازمان، معاون استاندار و استاندار، معاون وزیر کشور و وزیر بودم. من از کارمندی تا وزارت را در قوه مجریه رفته ام. در نهادهای وابسته به رهبری هم بودم در قوه مقننه هم کار کردم و یک سابقه و یک لیسانس هم در حوزه قضایی دارم و تا حدودی می شناسم . البته همه چیز نسبی است برادران دیگر هم شاید در فرهنگ بوده اند در عمران نبوده اند. شما اگر کسی را می شناسید که در رده عالی عمرانی  و سیاسی و فرهنگی بوده است ما تسلیمیم . من قوه مجریه را کاملا می شناسم و با بقیه حوزه ها هم، چون مسئولیت ملی و منطقه ای داشتم آشنا هستم .

البته نیکزاد هم که رئیس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی در سال ۹۶ بوده مانند دیگر چهره های اصولگرا گفته است: «آمدن آقای رئیسی در اصولگرایان اجماع ایجاد می کند و به ایشان هم گفته شده و باید تصمیم بگیرد البته خبر دارم که ایشان برای حکمی که رهبری داده اند بسیار بسیار اهمیت و ارزش قائل است اما آمدن رئیسی باعث وحدت در جبهه اصولگرایی خواهد شد و ایشان اگر بیاید حتما همه دوستان جبهه انقلاب باید به ایشان کمک کنند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.