اتفاق مهم در مذاکرات وین به روایت رویترز/ توافق موقت جایگزین برجام می شود

در حالی که دور دوم مذاکرات احیای برجام در وین وارد پنجمین روز خود شده است و تا پیش از این گزارش‌ها حاکی از تفاهم طرفین درباره یافتن نقشه راه برای احیای یک‌مرحله‌ای و کامل برجام بود، حالا خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از مقام‌های ایرانی مدعی شده است که ایران و قدرت های جهانی پیشرفت هایی در مورد چگونگی احیای توافق هسته ای 2015 بدست آورده‌اند و یک معامله موقت می تواند راهی برای به کسب زمان جهت حل و فصل پایدار مسئله باشد.

رویترز در ادامه نوشته است: دیپلمات ها می گویند گام‌های تعیین شده توسط هر طرف ممکن است به ارائه یک راه حل بیانجامد، در حالی که مقامات ایرانی به رویترز گفتند که مذاکرات پرریسک در وین ممکن است به حصول یک توافق موقت بیانجامد که با ایجاد فضا برای دیپلماسی، رسیدن به یک توافق پایدار را ممکن سازد.

یک مقام ایرانی گفت: "مهلت ماه می (توافق ایران و آژانس که ۲۱می منقضی می‌شود) در حال نزدیک شدن است ... آنچه در وین برای کوتاه مدت در مورد آن بحث می شود، رئوس موضوعات اصلی یک توافق موقت است تا به همه طرف‌ها فرصت بیشتری داده شود تا مسائل فنی پیچیده را حل کنند." این مقام به قانون تصویب شده توسط پارلمان تحت سلطه محافظه‌کاران اشاره کرد که دولت را ملزم می‌کند در صورت لغو تحریم‌ها مواضع هسته‌ای خود را تقویت کند.

این قانون برخی بازرسی‌های هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را از 21 فوریه تعلیق می‌کرد، اما تهران و آژانس توافق کردند که نظارت "لازم" را تا سه ماه (تا ۲۱ می) ادامه دهند.

یکی دیگر از مقامات ایرانی گفت اگر توافق سیاسی در مورد اقدامات فنی برای رفع کلیه تحریم ها حاصل شود، تهران ممکن است در ازای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در سایر کشورها، غنی سازی تا خلوص 20 درصد را تعلیق کند.

ایران گفته است از سال 2018 تاکنون 20 میلیارد دلار از درآمد نفتی‌اش در کشورهایی مانند کره جنوبی، عراق و چین تحت رژیم تحریم‌های ایالات متحده مسدود شده است.

دومین مقام ایرانی گفت: "رفع انسداد وجوه ایران شروع خوبی است. یک توافق موقت به ما فرصت می‌دهد تا در زمینه رفع کلیه تحریم های ایران کار کنیم."

بر اساس گزارش رویترز، این اظهارات مقامات ایرانی در حالی است که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز در یک کنفرانس خبری هفتگی در تهران گفت: "ما در مسیر درست هستیم و پیشرفت‌هایی نیز حاصل شده است، اما این بدان معنا نیست که مذاکرات در وین به مرحله نهایی رسیده است."

میخائیل اولیانوف ، سفیر روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، روز دوشنبه در توییتر نوشت: "با راه‌حل‌های عملی هنوز فاصله زیادی داریم، اما از صحبت‌های کلی به تفاهم درباره گام‌های جزئی در راستای دستیابی به هدف، رسیده‌ایم."

دولت جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا که در ماه ژانویه تعهد کرد که مجدداً به این معامله ملحق شود، و به تازگی اعلام کرد که آماده است "همه تحریم‌های مغایر با برجام" را برطرف کند، اما دقیقاً مشخص نیست این تحریم‌ها کدام موارد را شامل می‌شود.

رویترز در ادامه این گزارش نوشته است که ژوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، روز دوشنبه با اشاره به پیشرفت مذاکرات در وین، گفت که وی شاهد اشتیاق طرف‌ها برای نجات توافق است.

بورل گفت: "من فکر می‌کنم حسن نیت واقعی بین هر دو طرف (ایران و ایالات متحده) جهت دستیابی به توافق وجود دارد و این خبر خوبی است. من فکر می‌کنم که هر دو طرف واقعاً علاقه‌مند به دستیابی به توافق هستند و آنها از موضوعات کلی به موضوعات متمرکزتر و جزئی‌تر -که به وضوح از یک طرف لغو تحریم‌ها، و از طرف دیگر گام‌های هسته‌ای هستند- حرکت کرده‌اند."

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.