انتقاد تند لیندسی گراهام از نظر ترامپ و بایدن درباره خروج از افغانستان

به گزارش پایگاه خبری هیل، سناتور لیندسی گراهام با انتقاد از حمایت رئیس جمهوری سابق آمریکا از خروج تمامی نظامیان کشورش از افغانستان گفت: به شدت با نظر ترامپ در حمایت از برنامه خروج جو بایدن برای تمام نیروها از افغانستان که با توصیه‌های نظامی مغایرت دارد، مخالف هستم.

روز یکشنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از هدف جو بایدن برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان تا یازدهم سپتامبر انتقاد کرد اما گفت خروج از افغانستان امری فوق‌العاده است و انجام آن اقدام مثبتی است.

او گفت: من برنامه داشتم تا اول مه خارج شویم و ما باید به نزدیکترین زمان ممکن به آن تاریخ پایبند باشیم.

این اظهارات اما واکنش توییتری لیندسی گراهام، سناتور سرشناس آمریکایی را در پی داشت.

او که پیشتر از برنامه بایدن برای خارج کردن تمام نظامیان از افغانستان انتقاد کرده بود، عصر یکشنبه در یک سری پیام‌های توییتری نوشت: با کمال احترام به ترامپ، هیچ چیز "فوق‌العاده" یا "مثبت" درباره ایجاد پناهگاه‌های امن برای تروریست‌هایی که دوباره در افغانستان ظاهر می‌شوند، یا دیدن اینکه افغانستان دوباره وارد جنگ داخلی دیگری شود، وجود ندارد.

لیندسی گراهام همچنین توانایی طالبان برای کنترل القاعده و داعش را زیر سوال برد، نکته‌ای که به اعتقاد او جزو اصلی توافق خروج نظامیان خارجی بوده است.

این سناتور آمریکایی نوشت: انتشار اطلاعات خروج به ضرر منافع آمریکاست و هیچکس باور ندارد که بتوان به طالبان برای کنترل القاعده و داعش، آن طور که در برنامه بایدن – ترامپ دیده شده است، اعتماد کرد.

او در ادامه با "ژنرال" نامیدن بایدن و ترامپ و ابراز نگرانی مبنی بر اینکه افغانستان "به مرور زمان بدتر خواهد شد" گفت: خواهیم دید که آیا استراتژی خروج ژنرال بایدن و ژنرال ترامپ به نفع سیاست امنیت ملی ما خواهد بود یا خیر.

لیندسی گراهام گفت: به خاطر کشورمان، مردم افغانستان و کل این منطقه، امیدوارم که رئیس جمهور بایدن و دونالد ترامپ خود را اثبات کنند و متوجه شویم که ارتش و جامعه اطلاعاتی ما اشتباه کرده‌اند. با این حال، من به شدت نسبت به آن تردید دارم چون این فیلم را در عراق دیده‌ام و نگرانم که به مرور زمان افغانستان بدتر شود. اهمیت دارد که تاریخ درباره کسانی که این تصمیمات را منصفانه اما قاطعانه اتخاذ میکنند، قضاوت کند.

روز سه شنبه، یک روز پیش از آنکه بایدن رسما برنامه خروج نیروها از افغانستان را اعلام کند، گراهام به این اقدام انتقاد کرده و در بیانیه‌ای نوشت: خروج کامل از افغانستان بسیار کثیف و خطرناک است. رئیس جمهور بایدن در واقع یک بیمه نامه علیه وقوع یک یازده سپتامبر دیگر را لغو کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.