نگرانی مقامات امریکا از امتناع مردم از تزریق واکسن کرونا

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به بروز لختگی خون در برخی افراد بدنبال تزریق واکسن "جانسون‌ اند جانسون" نوشت: احتمال توقف تزریق این واکسن، سبب افزایش نگرانی مقامات نسبت به امتناع بیشتر جامعه آمریکا از تزریق واکسن کرونا شده است.

باتوجه به واکنش جوامع روستایی آمریکا، محافظه کاران و دیگر کسانی که از تزریق واکسن امتناع می کنند،  مقامات کشور نگران افزایش اجتناب افراد در صورت توقف احتمالی تزریق واکسن آمریکایی "جانسون اند جانسون" هستند.

گاردین نوشت: مقامات بهداشتی آمریکا از یک سو نگران عوارض جانبی نادر احتمالی واکسن "جانسون اند جانسون" هستند و از این رو توصیه به توقف موقت تزریق این واکسن کرده اند و از سوی دیگر بیم آن دارند این امر گروه های بیشتری را به خیل عظیم جمعیت مخالف واکسن در آمریکا بیفزاید.

در ایالت "می سی سی پی" (از ایالت های جنوبی آمریکا) صحنه های بسیاری در اثبات درستی این نگرانی های دیده می شود؛ جایی که در آن مقامات ایالتی هفته گذشته برای تزریق واکسن به ۷۳ هزار نفر دیگر در تقلا بودند. در "داکوتای جنوبی" از ایالات غرب میانه هم مقامات درخواست کاهش ارسال واکسن کرده بودند زیرا براساس گزارش های رسیده مشخص شده است افراد کافی برای ثبت نام واکسن اقدام نکرده اند.

این وضعیت برای مقامات بهداشت عمومی بسیار ناراحت کننده است؛ چرا که پیشتر شتاب در روند واکسیناسیون و مشکلات لجستیکی کمبود واکسن دغدغه اصلی کشور بوده است. اما اکنون متخصصان امر معتقد هستند که روند واکسیناسیون نه به دلیل کمبود عرضه، بلکه به دلیل کمبود تقاضا کند خواهد شد.

همزمان کاخ سفید در واکنش به احتمال افزایش تردیدها نسبت به واکسیناسیون با توجه به امکان توقف تزریق واکسن جانسون اند جانسون استدلال کرده است توقف در تزریق این واکسن تاثیر چندانی بر روند توزیع واکسن ملی نخواهد داشت، زیرا میزان دوز خریداری شده آن کم است.  

از زمان آغاز واکسیناسیون علیه کرونا، سه واکسن مجاز برای استفاده اضطراری در آمریکا مجوز گرفتند که شامل واکسن های "مدرنا"، "فایزر" و "جانسون اند جانسون" هستند. در ساخت دو نوع اول از فناوری "آر ان ای پیام رسان " (mRNA) استفاده شده، در حالیکه برای ساخت جانسون اند جانسون از فناوری سنتی ناقل ویروسی استفاده شده است.

در اکوایران ببینید:جنجال جدید بر سر واکسن پولی

محققان هفته گذشته توصیه کرده بودند که واکسیناسیون جانسون اند جانسون به دلیل مشاهده ۶ مورد لخته شدن خون از میان بیش از هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به طور موقت متوقف شود.

واکسن وابسته به شرکت داروسازی جانسون به تازگی مجوز تزریق در آمریکا کسب کرده است. مقامات بهداشت عمومی این کشور ابتدا نگران بودند که مردم برای استفاده از این واکسن نیاز به توجیه داشته باشند. زیرا نتایج اثرگذاری این واکسن با کارآیی مدرنا و فایزر قابل مقایسه نبود و در نگاه اول به نظر می رسد میزان کارآیی پایین تری داشته باشد، اما در نهایت تائید شد که تزریق این واکسن در جلوگیری از بستری شدن و مرگ ناشی از کووید-۱۹ بسیار موثر است.

کارشناسان بر این باور هستند ترس و نگرانی ها از اجتناب بیشتر افراد از تزریق واکسن بی مورد نیست، زیرا در پی انتشار موارد نادری از بروز لختگی خون ناشی از تزریق جانسون اند جانسون،  برخی نظریه پردازان ضد واکسن با همراهی مفسران محافظه کار به امتناع افراد از تزریق واکسن  دامن زده و سبب سردرگمی بیشتر در جامعه آمریکا شده اند.  

براساس آخرین داده های منتشر شده از جمعیت بالغ بر ۳۳۰ میلیون نفری آمریکا، نزدیک به ۸۳ میلیون نفر هر دو دوز واکسن کووید-۱۹را دریافت کرده اند. ضمن آنکه تاکنون بیش از ۳۲ میلیون نفر در آمریکا به ویروس کرنا مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۵۸۱ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.